Studiemeter.nl - Veelgestelde vragen - Leerlingen

Algemene vragen

Inloggegevens

Mijn account

Informatie over licenties

Online betalen

Licenties via de boekhandel

Technische vragen


Algemene vragen

Hoe bereik ik de servicedesk?

De servicedesk is zowel per mail (servicedesk@studiemeter.nl) als per telefoon (033-4650560) bereikbaar. Je kunt je vragen aan de servicedesk ook stellen via de knop Post op Studiemeter.nl.

Wanneer is de servicedesk bereikbaar?

De servicedesk is elke werkdag van 8:00 t/m 17:30 uur telefonisch bereikbaar. In het weekend en op feestdagen is de servicedesk gesloten.

Hoe bestel ik boeken bij Uitgeverij Deviant?

Het is als leerling niet mogelijk om boeken rechtstreeks bij Uitgeverij Deviant te bestellen. Je kunt jouw boeken bestellen via Bol.com of via een boekhandel.

Hoe moet ik een licentie voor Studiemeter aanvragen of verlengen?

Je kunt jouw licenties voor Studiemeter.nl bestellen via een boekhandel of via de Webshop op Studiemeter.nl. Daarnaast kan jouw school de licenties rechtstreeks bij Uitgeverij Deviant aanvragen. Het is als leerling niet mogelijk om licenties op kosten van de school aan te vragen.

De manier waarop jij aan jouw licenties voor Studiemeter.nl moet komen, is afhankelijk van de afspraken die jouw school hierover heeft gemaakt. Als je hierover geen informatie van je school hebt ontvangen, dan raden wij je aan om bij jouw school na te vragen hoe je aan jouw licenties moet komen.

Naar boven


Inloggegevens

Ik ben mijn inloggegevens voor Studiemeter.nl kwijt. Hoe kom ik weer aan mijn inloggegevens?

Je kunt jouw inloggegevens opvragen door contact op te nemen met de servicedesk. Er zal dan een nieuw wachtwoord worden gemaild naar het e-mailadres dat je bij de registratie op Studiemeter.nl hebt opgegeven. De servicedesk is bereikbaar op 033-4650560 of op servicedesk@studiemeter.nl. Je kunt ook je docent vragen om een nieuw wachtwoord naar je te mailen.

Hoe kan ik mijn wachtwoord voor Studiemeter.nl wijzigen?

Om je wachtwoord voor Studiemeter.nl te wijzigen, klik je op Studiemeter.nl rechtsboven op het pijltje naast je naam en vervolgens op Wachtwoord wijzigen. In het scherm dat zich dan opent kun je, nadat je je oude wachtwoord hebt ingevoerd, een nieuw wachtwoord kiezen. Als je het nieuwe wachtwoord hebt gekozen en bevestigd, klik je op de knop ‘Wijzig wachtwoord’. Je nieuwe wachtwoord is dan opgeslagen.

Is het mogelijk om mijn gebruikersnaam voor Studiemeter.nl te wijzigen?

Het is niet mogelijk om je gebruikersnaam voor Studiemeter.nl te wijzigen, omdat het systeem de gebruikersnamen automatisch genereert.

Ik ben de inloggegevens voor de website van Van Dijk Educatie, Studieboekencentrale of Lisette Werter Groep kwijt. Hoe los ik dit op?

Als je jouw licenties bij de boekhandel hebt besteld, dan kun je deze licenties activeren door in te loggen op de website van deze boekhandel. De inloggegevens voor de website van de boekhandel verschillen van de inloggegevens voor Studiemeter.nl. Als je de inloggegevens van de boekhandel kwijt bent, neem dan contact op met de desbetreffende boekhandel.

Naar boven


Mijn account

Ik heb nog een account onder een andere school. Kan dit account naar mijn nieuwe school worden verplaatst?

Mocht je jouw account naar een andere school willen laten overplaatsen, neem dan contact op met de servicedesk.

Ik heb twee accounts op Studiemeter.nl. Hoe los ik dit op?

De servicedesk kan jouw accounts samenvoegen tot één account. Jij of je docent kan een samenvoegverzoek indienen door een e-mail te sturen naar de servicedesk. Geef in jouw e-mail aan welke gebruikersnaam je wilt houden.

Kunnen resultaten van mijn account verdwijnen?

Het is technisch gezien niet mogelijk dat er resultaten van jouw account verdwijnen. Na ieder antwoord dat je hebt ingevuld, wordt het antwoord automatisch door het systeem opgeslagen. Het is wel mogelijk dat resultaten handmatig zijn verwijderd. Resultaten kunnen alleen door de servicedesk worden verwijderd. Zij doen dit alleen op verzoek van een docent.

Ik kan mijn certificaat niet downloaden. Hoe los ik dit op?

Soms komt het voor dat een certificaat van een eindtoets of niveautest niet automatisch klaarstaat. Het certificaat moet dan opnieuw worden gegenereerd. Je kunt jouw docent of de servicedesk vragen jouw certificaat opnieuw te genereren. Zodra het certificaat opnieuw gegenereerd is, kun je opnieuw inloggen en het certificaat downloaden.

Het kan ook zijn dat jouw school ervoor heeft gekozen om deze functie uit te zetten. In dat geval kan alleen een docent je certificaat downloaden.

Naar boven


Informatie over licenties

Mijn licenties zijn verlopen. Hoe kan ik mijn licenties verlengen?

De manier waarop jij je licenties moet verlengen, is afhankelijk van de afspraken die jouw school hierover heeft gemaakt. Vraag daarom bij jouw docent na hoe je jouw licenties moet verlengen.

Hoe kan ik zien hoelang mijn licentie nog geldig is?

Om te zien hoelang een bepaalde licentie nog geldig is, klik je op Studiemeter.nl op de knop 'Methodes’. Als je de cursor van je muis op de gekleurde balk boven de methode houdt, dan kun je zien hoelang de licentie nog geldig is. Als er geen balk boven de methode staat en er staat een rood verkeersbord op de methode, dan is er geen geldige licentie voor die methode aanwezig. Als de balk helemaal groen is, dan staat er een nieuwe licentie klaar.

Wat betekent het rode verkeersbord op de methode in het methodeoverzicht?

Een rood stopbord op een methode betekent dat er geen licentie voor deze methode aanwezig is of dat de licentie voor deze methode is verlopen. Hoe je aan een nieuwe licentie moet komen, ligt aan de afspraken die op jouw school zijn gemaakt. Vraag daarom altijd bij jouw docent na hoe je de licentie moet verlengen.

Wat betekent het uitroepteken op de methode in het methodeoverzicht?

Een uitroepteken op een methode betekent dat de licentie voor deze methode binnen maximaal 60 dagen zal verlopen. Als je de cursor van je muis op de gekleurde balk boven de methode houdt, dan kun je zien hoelang de licentie nog geldig is.

Wanneer gaat de looptijd van een licentie op Studiemeter.nl in?

De looptijd van een licentie op Studiemeter.nl gaat in op het moment dat je oefeningen in de methode maakt. Als je een licentie voor 12 maanden hebt aangeschaft, dan kun je precies 365 dagen gebruikmaken van de methode.

Blijven mijn resultaten behouden als ik op een nieuwe licentie ga werken?

Als je op een nieuwe licentie gaat werken, dan blijven al jouw resultaten behouden. Mocht je de oefeningen opnieuw moeten maken, dan kan jouw docent de servicedesk vragen om de resultaten te verwijderen.

Naar boven


Online betalen

Welke betaalmogelijkheden zijn er op Studiemeter.nl?

In de webshop op Studiemeter.nl kun je licenties aanschaffen via de volgende betaalopties:

  • iDEAL;
  • Paypal;
  • Rabo SMS;
  • Afterpay: digitale acceptgiro (€0,50 aanvullende kosten);
  • Afterpay: eenmalige machtiging (€0,50 aanvullende kosten).

Meer informatie over deze betaalopties vind je in de Betaalinstructie die je op Studiemeter.nl kunt downloaden.

Hoe kan ik een licentie via de webshop op Studiemeter.nl aanschaffen?

Op Studiemeter.nl kun je de Betaalinstructie downloaden. In de betaalinstructie staat uitgebreid beschreven hoe je licenties via de Methode-webshop kunt aanschaffen. Mocht het je met behulp van de betaalinstructie niet lukken om de licenties aan te schaffen, neem dan contact op met de servicedesk.

Ik probeer een betaling via Afterpay uit te voeren, maar krijg de volgende melding: ‘Het spijt ons u te moeten mededelen dat uw aanvraag om uw bestelling achteraf te betalen op dit moment niet door AfterPay wordt geaccepteerd.’. Wat betekent deze melding?

Om via AfterPay te kunnen betalen, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Door het stellen van deze voorwaarden, tracht AfterPay potentieel misbruik van hun achteraf betaaldienst tegen te gaan. Op www.afterpay.nl/page/consument-faq vind je onder het kopje Gegevenscontrole meer informatie over de gestelde voorwaarden. Als je bovenstaande melding krijgt, dan raden wij je aan om contact op te nemen met de klantenservice van Afterpay of om voor een andere betaaloptie te kiezen.

Ik heb via de webshop een licentie voor Studiemeter.nl aangeschaft, maar er staat ‘geen geldige licentie’ bij de methode. Hoe los ik dit op?

Controleer altijd eerst of het geld van je bankrekening is afgeschreven. Als het geld van je rekening af is geschreven, maar je hebt geen toegang tot de methode, neem dan contact op met de servicedesk. De servicedesk heeft van jou een kopie van het bankafschrift nodig. Dit betaalbewijs kun je sturen naar servicedesk@studiemeter.nl. Zet in jouw mail aan de servicedesk alle benodigde informatie, zoals je naam, de naam van je school, je leerlingnummer, je gebruikersnaam voor Studiemeter.nl en de methode waar het om gaat.

Ik heb een licentie aangeschaft via de webshop op Studiemeter.nl, maar het bedrag is dubbel afgeschreven. Hoe los ik dit op?

In een uitzonderlijk geval kan het gebeuren dat een bedrag dubbel wordt afgeschreven. Mocht je erachter komen dat een bedrag twee keer is afgeschreven, stuur dan een mail met een kopie van de bankafschriften naar servicedesk@studiemeter.nl. Zet in jouw mail aan de servicedesk alle benodigde informatie, zoals je naam, de naam van je school, je leerlingnummer, je gebruikersnaam voor Studiemeter.nl en de methode waar het om gaat.

Ik heb de verkeerde licentie aangeschaft. Is het mogelijk om deze bestelling te annuleren?

Het is alleen mogelijk om een bestelling te annuleren als je nog geen gebruik hebt gemaakt van de licentie en als de bestelling in de afgelopen 14 dagen is uitgevoerd. Om een bestelling te annuleren, doe je het volgende:

  • Ga naar Studiemeter.nl en klik links in het menu op Webshop.
  • Klik op Historie.
  • Selecteer het product dat je wilt retourneren.
  • Klik op de knop ‘Geselecteerde producten retourneren’.
  • Er komt een pop-up in beeld met de vraag of je akkoord gaat met de annulering en de bijkomende annuleringkosten. De hoogte van de annuleringskosten is afhankelijk van de betaalmethode en de hoeveelheid producten die wordt geretourneerd.
  • Zodra je jouw akkoord geeft aan de annulering, zal de bestelling definitief worden geannuleerd.

Voor een uitgebreide instructie bij het annuleren van een bestelling kun je de Deelnemershandleiding raadplegen.

Naar boven


Licenties via de boekhandel

Ik heb online licenties via Van Dijk Educatie, Studieboekencentrale of Lisette Werter Groep besteld, maar kan niet met de methodes aan de slag. Hoe krijg ik toegang tot de bestelde methodes?

Als je de licenties via Van Dijk Educatie, Studieboekencentrale of Lisette Werter Groep hebt besteld, dan dien je de bestelde licenties eerst te activeren. Je activeert de bestelde licenties door in te loggen op de website van de boekhandel. Hiervoor heb je van de boekhandel inloggegevens ontvangen.

Als je op de website van de boekhandel bent ingelogd, kun je een willekeurige online methode van Uitgeverij Deviant aanklikken. Je wordt doorgelinkt naar Studiemeter.nl en krijgt de vraag of je al eerder gebruik hebt gemaakt van Studiemeter.nl. Als je eerder met Studiemeter.nl hebt gewerkt, klik je op ja en vul je de inloggegevens voor Studiemeter.nl in. Als je nooit eerder met Studiemeter.nl hebt gewerkt, klik dan op nee. Je kan daarna direct met de methodes aan de slag.

Let op: de inloggegevens voor de website van de boekhandel verschillen van de inloggegevens voor Studiemeter.nl. Als je de inloggegevens van de boekhandel kwijt bent, neem dan contact op met de desbetreffende boekhandel.

Hoe activeer ik mijn vouchercode op Studiemeter.nl?

Als je van de boekhandel een vouchercode hebt ontvangen, dan kun je deze code op Studiemeter.nl activeren. Op Studiemeter.nl log je in met de inloggegevens die je van jouw school hebt ontvangen. Je gaat naar de knop ‘Methodes’ en klikt links boven op de knop Vouchercode invoeren. Je kunt nu jouw vouchercode invoeren. Zodra je de vouchercode hebt ingevoerd, kun je direct met de methode aan de slag.

Naar boven


Technische vragen

Aan welke eisen moet mijn computer/laptop voldoen om Studiemeter.nl te kunnen gebruiken?

Studiemeter 7 werkt op alle gangbare pc’s en laptops. Doordat Studiemeter 7 in HTML is ontwikkeld, is deze nieuwe versie zonder Studiemeter-app beschikbaar op tablets. Om Studiemeter.nl optimaal te laten werken dient jouw computer of laptop aan de volgende eisen te voldoen:

  • De computer moet een stabiele verbinding met het internet hebben;
  • De volgende besturingssystemen zijn geschikt voor Studiemeter 7: Microsoft Windows Vista (of nieuwer), Apple Mac OS, Linux, Android en iOS.
  • de internetbrowser dient HTML te ondersteunen;
  • De geadviseerde minimale resolutie is 1024 x 768;
  • De internetbrowser moet cookies toelaten;
  • Javascript moet ingeschakeld zijn;
  • De pop-upblokkering moet uitgeschakeld zijn.

Kijk hier voor het meest recente overzicht met technische eisen.

Kan ik Studiemeter.nl op mijn tablet/iPad gebruiken?

Ja. Studiemeter.nl is ontwikkeld in HTML5, waardoor het zowel via de browser als via de Studiemeter-app toegankelijk is op tablets.

Het laden van de vragen/fragmenten op Studiemeter.nl duurt erg lang. Hoe kan ik dit verhelpen?

Als het laden van vragen/fragmenten op Studiemeter.nl erg lang duurt of als fragmenten haperen, dan heeft dit hoogstwaarschijnlijk te maken met de internetverbinding. Om instabiliteit van de internetverbinding te voorkomen, raden wij het gebruik van netwerkkabels aan. Bij het werken op een draadloos netwerk is de kans op een instabiele internetverbinding groter.

Wat betekent de foutmelding ‘channel call failed’?

De foutmelding ‘channel call failed’ betekent dat er een probleem is met de internetverbinding. Als je deze melding krijgt, is het verstandig om contact op te nemen met een netwerkbeheerder binnen de school. Om instabiliteit van de internetverbinding te voorkomen, raden wij het gebruik van netwerkkabels aan. Bij het werken op een draadloos netwerk is de kans op een instabiele internetverbinding groter.

Wat betekent de foutmelding ‘ticket verlopen’ of ’ticket ongeldig’?

De foutmelding ‘ticket verlopen’ of ’ticket ongeldig’ kan verschillende oorzaken hebben. Als op de computer de tijd, datum of tijdszone onjuist is ingesteld, dan verschijnt de melding ‘ticket verlopen’ of ’ticket ongeldig’. De melding ‘ticket ongeldig’ kan ook gegeven worden als er op een andere computer op hetzelfde account wordt ingelogd. Het is niet mogelijk om op twee verschillende computers op één account te werken.

Naar boven


Wordt jouw vraag hierboven niet beantwoord? Neem dan contact op met de servicedesk. De servicedesk is telefonisch bereikbaar op 033-4650560 en per e-mail op servicedesk@studiemeter.nl.