Bijeenkomsten

Docentendag rekenonderwijs in het vo

Samen doordacht digitaal

In het rekenonderwijs wordt volop gedigitaliseerd. Niet alleen zijn er steeds meer digitale mogelijkheden, daarnaast staan ook de didactische ontwikkelingen niet stil. Maar hoe ziet het rekenonderwijs er in het digitale tijdperk eigenlijk uit en hoe kunnen we er gezamenlijk voor zorgen dat leereffect en leerplezier op de eerste plaats blijven staan? Hoe voorkom je in het digitale tijdperk dat leren vooral een individuele aangelegenheid wordt? En wat kun je doen om de les zo afwisselend mogelijk te maken zodat leerlingen steeds opnieuw uitgedaagd worden om verder te komen?

Programma

09:30 uur Inloop
10:00 – 12:00 uur Doordacht digitaal in de rekenles
Om in het digitale tijdperk een effectieve rekenles te geven moet er een goede balans zijn tussen online en offline. Hoe voorkom je in het digitale tijdperk dat leren vooral een individuele aangelegenheid wordt? Hoe krijg je een duidelijk beeld van de rekenvaardigheid van je studenten en hoe stem je je rekenonderwijs daarop af? Methodemakers, programmeurs, docenten en studenten zijn vorig schooljaar en dit schooljaar samen op zoek naar de optimale combinatie van online en offline leren.Tijdens deze lezing:

  • bespreken we de uitdagingen van online en offline leren;
  • gaan we in discussie over doordachte onderwijskeuzes in relatie tot digitalisering;
  • staan we stil bij de positieve en negatieve effecten van digitalisering;
  • hoor je van onze programmeurs wat het samen ontwikkelen in de praktijk inhoudt en oplevert.
12:00 – 12:45 uur Lunch en infomarkt
Stel tijdens de lunch uw inhoudelijke en praktische vragen aan redactieleden en voorlichters. Onze servicedeskmedewerkers staan klaar om uw vragen over Studiemeter te beantwoorden.
12:45 – 14:45 uur Workshop Effectief rekenonderwijs
Deze workshop draait om de vraag ‘wat heeft leereffect?’. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Activerende werkvormen en afwisseling: Hoe zorg ik voor een goede balans tussen online en offline leren? Welke werkvormen kan ik hierbij inzetten?
  • Formatief evalueren: Wat is goede feedback en hoe leer je leerlingen elkaar goede feedback te geven? Hoe krijg ik inzicht in de voortgang van mijn leerlingen zonder steeds een cijfer te geven? En op welke manier laat ik mijn leerlingen samenwerkend leren en wat is het effect hiervan?
  • Peerfeedback: Wat kan peerfeedback toevoegen aan mijn rekenonderwijs en hoe kan ik peerfeedback zinvol inzetten tijdens mijn lessen?
14:45 – 15:30 uur Afsluitende borrel

Aan deelname aan onze bijeenkomsten zijn geen kosten verbonden.

Doelgroepen: VO
Data & locaties

Data & locaties

6
nov
2018
Amersfoort

Uitgeverij Deviant
Zuidsingel 13, Amersfoort

Inschrijven voor bijeenkomst

Vul het onderstaande formulier in om de bijeenkomst bij te wonen.