Alles voor jullie
Alles voor jullie is het verhaal van de zoon van Iraakse vluchtelingen. Zij werden in de woestijn afgezet, moesten geliefden begraven op een plek die ze nooit zouden terugvinden en keken de dood in de ogen terwijl de bommen om hen heen insloegen. Maar het is ook het verhaal van een jongen die veilig opgroeide in Nederland en hier de vrijheid had om zijn grootste passie te ontdekken: lesgeven. Die jongen is nu Docent van het Jaar van de Hogeschool Utrecht.
Dit bijzondere verhaal, zíjn verhaal, vertelt Amin Asad aan zijn studenten. Dit leidt tot verbinding, het krachtigste middel om elkaar echt te begrijpen. Met humor en emotie neemt Amin zijn lezer mee door de hartverscheurende geschiedenis van zijn ouders en deelt hij zijn persoonlijke manier van lesgeven, die hem terecht zo’n prachtige eretitel heeft opgeleverd.
Alles voor jullie is nu beschikbaar via de boekhandel.
* Wil je namens jouw school/ instelling meerdere exemplaren (vanaf 25 stuks) bestellen, neem dan contact op via [email protected].
Dit zeggen lezers ...
Over de auteur
Amin Asad
Amin Asad (1986) is docent recht op zowel het mbo als het hbo. In 2021 is hij bekroond tot Docent van het Jaar van Hogeschool Utrecht. Hij is ervan overtuigd dat het geheim van deze eretitel ligt in de verbinding met zijn studenten. In Alles voor jullie neemt hij de lezer niet alleen mee in zijn lessen, maar deelt hij ook zijn bijzondere familiegeschiedenis. Als zoon van Iraakse vluchtelingen kreeg hij de kans om in Nederland op te groeien en hier zijn grootste passie te volgen: lesgeven.
Lees meer over Amin in dit artikel.
Laat je inspireren en
boek een lezing
Ben je geïnteresseerd geraakt in het verhaal van Amin en wil je hem uitnodigen tijdens een workshop, studiedag of lezing? Dat kan! Neem contact op met Amin via het formulier.
Historische context
In 1968 is het al jaren onrustig in Irak. Via een geweldloze staatsgreep komt de Ba’ath-partij aan de macht. Ba’ath betekent ‘wedergeboorte’ in het Arabisch; de partij staat voor de heropleving van de Arabische natie. Het is een fanatiek nationalistische partij met een socialistisch tintje, die de Arabieren wil verenigen en meer macht wil geven. Vanaf 1968 zorgt de Ba’ath-partij voor moderne infrastructuur, onderwijshervormingen en sociale voorzieningen. Irak maakt een enorme economische bloei door.
De wereld kijkt met bewondering naar Irak, westerse landen willen graag zakendoen met het olierijke land. Maar wat ze niet zien, of liever niet willen zien, is de gewelddadige onderdrukking van sociale, culturele en etnische minderheden. Irak is namelijk van oudsher een land met grote tegenstellingen: tussen Arabieren en Koerden, stedelijke kooplieden en stamhoofden op het platteland, nomaden en boeren, en tussen soennieten en sjiieten. De laatste twee zijn stromingen binnen de islam. In vrijwel de hele Arabische wereld zijn soennieten in de meerderheid, behalve in Iran en in grote delen van Irak. Tussen beide stromingen bestaat wantrouwen en onenigheid.
Als de Irakese president Ahmad Hassan al-Bakr in 1979 aftreedt – officieel vanwege zijn slechte gezondheid, maar zeer waarschijnlijk gedwongen door zijn partij – komt Saddam Hoessein, de tweede man van de Ba’ath-partij, aan de macht. Al jaren heeft hij achter de schermen de touwtjes in handen, maar nu bezit hij de absolute macht. In het Irak van Saddam wordt het Arabisch nationalisme verder aangewakkerd. Hij benadrukt de grote en unieke rol van Irak in de geschiedenis van het Midden-Oosten. Vanaf de achtste eeuw was Irak, met als middelpunt Bagdad, namelijk eeuwenlang het centrum van een islamitisch wereldrijk. Saddam geeft opdracht voor de bouw van prachtige openbare gebouwen, de renovatie van historische monumenten en grootschalige archeologische opgravingen.
In de periode dat de soennitische Saddam Hoessein aan de macht komt in Irak, breekt in buurland Iran een revolutie uit. Deze revolutie wordt geleid door sjiitische geestelijken, die de revolutie ook naar het buitenland willen uitbreiden. Voor Saddam is dat de aanleiding om ‘buitenlanders’ en niet-Arabieren automatisch te verdenken en nog harder op te treden tegen de sjiieten in Irak. De Iraanse Revolutie inspireert Irakese sjiieten namelijk ook om van zich te laten horen en de straat op te gaan. Honderden sjiitische geestelijk leiders worden op bevel van Saddam opgepakt en geëxecuteerd, nog eens duizenden gevangengezet en tienduizenden gewone gelovigen worden de grens overgezet.
Maar de ‘angst’ voor de sjiieten is daarmee nog niet verdwenen: zo lang Iran een sjiitische leider heeft, dreigt er volgens Saddam een sjiitische revolutie. Daarom besluit hij in 1980 om zijn grote buurland Iran aan te vallen. Het Iraakse leger beschikt over moderne wapens, het is goed getraind en bovendien gemotiveerd door het Arabisch nationalisme. Gesterkt door de gedachte dat dit een grote voorsprong zou betekenen in een strijd tegen het chaotische Iran, verklaart Saddam het buurland de oorlog. Officieel luidt de reden voor de oorlog de bescherming van de soennitisch-Arabische gemeenschap in de Iraanse provincie Khuzestan, die volgens Saddam van oudsher bij Irak hoort.
Tussen 1980 en 1988 vallen er in zowel Iran als Irak honderdduizenden slachtoffers, waaronder ook binnenlandse ‘vijanden’. Saddam deinst er niet voor terug om verboden biologische en chemische wapens in te zetten tegen de Koerden in zijn eigen land, die met steun van Iran in opstand waren gekomen.
Door het grote geweld waarmee beide legers stukken grond en steden proberen te veroveren, wordt de Iran-Irakoorlog een van de dodelijkste conflicten in de tweede helft van de twintigste eeuw. Hij leidt tot een grote stroom van vluchtelingen in de regio. Voor beide landen zijn de kosten van de oorlog gigantisch, zowel voor militaire investeringen als voor het herstel van de schade. Irak komt, met steun van onder andere de Verenigde Staten en Frankrijk, als winnaar uit de bus. Desondanks komt het land er economisch niet meer bovenop.
In de media
Dezelfde kwaliteiten, meer afwijzingen – Loopbaan & Burgerschap magazine, februari 2022
LOB in de vakles – expertisepuntlob.nl, februari 2022
Recensie Alles voor jullie, een ode aan verbinding – hebban.nl, januari 2022
Recensie Alles voor jullie – Huridisch, december 2021
‘Ik hoop nuance aan te brengen bij studenten’ – Stichting VluchtelingenWerk, november 2021
Boektok Alles voor jullie, jetweedevader, oktober 2021
Docent Amin over de vlucht van zijn ouders – Zin in Weekend NPO radio 5, oktober 2021
Interview over verbinding, taalachterstand en lezen | Soraya Riem & Amin Asad, oktober 2021
Onderwijs na de pandemie – The Big Five BNR, oktober 2021
Directeur ROC Midden Nederland: ‘Ik draag Alles voor jullie in mijn hart.’
Hoe de vlucht naar Nederland Amin voor altijd veranderde – nu.nl, september 2021
Amin Asad bij Spijkers met Koppen – NPO Radio 2, september 2021
Een ode aan mijn ouders – AD Utrecht, september 2021
Alles voor jullie: een verhaal over moed, hoop en verbinding – Hogeschool Utrecht, september 2021
Aan tafel over verbinding tijdens Jaaropening 2021 HU, augustus 2021
Opleiden doe je voor het leven – Expertisepunt LOB, augustus 2021