Het gezicht achter... Good Job!

Je kent onze methodes als didactisch sterke en betrouwbare producten. Maar alle ideeën, drijfveren en vooral mensen achter deze producten ken je misschien nog niet. Wat drijft hen in hun werk? En wat vinden ze eigenlijk van de methodes die ze maken? Je komt het te weten in ‘Het gezicht achter …’, een reeks van interviews met onze methodemakers: enthousiaste, deskundige Devianters die iedere dag hard werken aan onze methodes. Deze keer: Marije Caudron, een van de gezichten achter Good Job!, onze beroepsgerichte methodelijn Engels voor het mbo.

Het gezicht achter... Good Job!

dinsdag, 20 april, 2021

Je kent onze methodes als didactisch sterke en betrouwbare producten. Maar alle ideeën, drijfveren en vooral mensen achter deze producten ken je misschien nog niet. Wat drijft hen in hun werk? En wat vinden ze eigenlijk van de methodes die ze maken? Je komt het te weten in ‘Het gezicht achter …’, een reeks van interviews met onze methodemakers: enthousiaste, deskundige Devianters die iedere dag hard werken aan onze methodes. Deze keer: Marije Caudron, een van de gezichten achter Good Job!, onze beroepsgerichte methodelijn Engels voor het mbo.

Marije Caudron komt uit een onderwijsgezin: haar vader was mbo-docent, haar moeder was kleuterleidster en gaf handvaardigheidslessen. Niet vreemd dat het gesprek aan de keukentafel iedere avond uitdraaide op hun ervaringen op school. Het motiveerde Marije op z’n zachtst gezegd niet direct om zelf het onderwijs in te gaan. Na haar studie Engelse Taal en Cultuur te hebben afgerond en een periode van wisselende baantjes, besloot ze toch om te proeven van het docentenvak en dus te beginnen aan een educatieve master. De baanzekerheid die dit opleverde was een fijn besef. En bovendien: het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Als lio op een middelbare school werd ze gegrepen door de positieve reacties van haar leerlingen: ‘Die koppies, van: ‘’Ik snap het!’’ Of dat ze me kwamen vertellen dat ze het een leuke les hadden gevonden en dat ik het goed gedaan had. Dat was wel het allerleukste aan het vak.’ Toch wist ze dat ze haar kans moest grijpen toen ze een vacaturetekst van Uitgeverij Deviant in haar postvakje vond. Het betrof een vacature voor redacteur Engels. Als enthousiast groentje werd ze aangenomen en mocht ze meewerken aan de ontwikkeling van allerlei lesmethodes, zoals Can Do, Engels Verkort én Good Job!.

Vond je het spannend om aan de slag te gaan bij


‘Ik ben niet de persoon die meteen zegt dat iets me wel even gaat lukken. In het begin had ik geen idee hoe je een lesboek schrijft. Er zijn mensen die daarvoor hebben geleerd of twintig jaar in het vak zitten en weten hoe je dat doet. Zo had de toenmalige uitgever Engels een bak vol ervaring en ook mijn huidige collega Mirjam zat al een heel aantal jaren in het vak. Ik verbleekte een beetje naast zo veel ervaring. Maar op een gegeven moment zei diezelfde uitgever in een persoonlijk gesprek tegen me: ‘’Ga er nou een keer in geloven. Jij kunt dit.’’ Dat was bijzonder voor mij: het moment dat ik wist dat ik niet voor niets bij Uitgeverij Deviant werkte.

Nu werk ik hier alweer tien jaar. Ik heb veel kennis opgedaan door op bezoek te gaan bij scholen en in gesprek te gaan met docenten en ervaren collega’s. Ik heb veel om me heen gekeken en geobserveerd. Ik kan ook met zekerheid zeggen dat ik heel trots ben op onze methodes Engels, dat we er echt over hebben nagedacht. Dat onze methodes de allerbeste zijn die we docenten kunnen bieden.’

Waarom ben je daar zo zeker van?


‘Ons team, de redactie Engels, bestaat inmiddels uit zes leden, met allemaal hun eigen talenten. Het is niet één persoon die alles bedenkt. De een is heel goed in scripts schrijven, zodat je mooie audiofragmenten krijgt, de ander kan zeer goed het niveau bewaken. En een ander weet altijd weer toffe nieuwe oefeningen te verzinnen. Daarnaast hebben we allemaal vrij verschillende opvattingen. Niet alleen over hoe je het onderwijs zou moeten inrichten, maar ook over hoe je Engels aanbiedt. Juist doordat we al die talenten en verschillende inzichten altijd weer bij elkaar weten te brengen, krijgen we de mooiste dingen. De een begint ergens mee en de rest borduurt daarop voort, waardoor je altijd weer tot iets nieuws en vernieuwends komt.’

Wat maakt de methodelijn Good Job! zo krachtig voor het mbo?

‘Je moet Good Job! zien als een verhaal: met de hele klas begin je eraan en gaandeweg leer je via dat verhaal bijna spelenderwijs Engels. Het spreekt allemaal voor zich, en dat is het belangrijkst voor docenten. Die kunnen een eigen draai geven aan hoe ze dit verhaal overbrengen op hun studenten. Je hoeft de methodes niet van a tot z door te werken en je te houden aan allerlei leefregels. Als docent mag je een beetje koppig zijn door over te slaan wat jij niet belangrijk vindt en juist meer aandacht te geven aan andere zaken. Je kunt het verhaal zo soms zelf een beetje invullen.’

En voor studenten?


‘Elke methode sluit aan bij een of meerdere beroepsgerichte mbo-opleidingen. Bij iedere methode moeten we niet alleen aan de ERK-niveaus voldoen, maar ook aan de beroepsgerichte eisen die in het kwalificatiedossier van die opleidingen staan. Ondanks dat we daar soms toch een beetje door gelimiteerd zijn, hebben we heel uitdagende opdrachten kunnen verzinnen die bijzonder herkenbaar zijn voor studenten. Zo hebben we de realiteit in een schoolboek gestopt. Ik denk dat veel studenten zich echt zullen herkennen in de situaties die voorkomen in de opdrachten. En dat ze op die manier geïnteresseerd raken in het vak Engels en goed leren communiceren. Dat is het allergrootste wat we kunnen bereiken voor het vak Engels.’

Ben je benieuwd naar meer makers achter onze methodes?

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Gerelateerde nieuwsberichten

05-03-2024

Startrekenen in English is ons nieuwe Engelstalige rekenprogramma waarin studenten domeingericht kunnen oefenen met alle vaardigheden uit de rekeneisen. De oefenstof biedt stapsgewijze oefening richting het eindniveau aan. Vanaf nu kun je gebruikmaken van Startrekenen in English. Wil je meer weten? Kom dan naar onze docentendag of volg de online sessie.

04-03-2024

Van 11 tot en met 15 maart vindt de Week van het geld weer plaats. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd rondom het thema ‘Hoe ben jij je GELD de BAAS?’ Ook kun je gratis lesmateriaal downloaden waarmee je leerlingen en studenten uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs kunt helpen leren hoe ze een ware ‘baas’ kunnen worden over hun eigen financiën. Natuurlijk besteden wij in ons lesmateriaal ook aandacht aan omgaan met geld. Met onderstaande voorbeelden kun je direct aan de slag!

Werken bij

Wij benaderen onze werknemers hetzelfde als we het onderwijs benaderen. Zoals we elke leerling passend lesmateriaal willen bieden, zo zoeken we altijd naar de invulling van een functie die het best bij een collega past. 

Activiteiten

Wij leren continu bij. Het liefst een leven lang, want zo kunnen we ons lesmateriaal blijven vernieuwen. Omdat we het belangrijk vinden dat ook jij bij de les blijft, bieden we verschillende workshops, voorlichtingen en cursussen aan. 

Nieuws en achtergronden

Wij houden je graag op de hoogte. Van het laatste nieuws uit de onderwijswereld, maar ook van onze visie, werkwijze en de nieuwste ontwikkelingen van ons lesmateriaal. 


Contact

Of je ons nu belt, mailt of langskomt in Amersfoort: bij ons kun je terecht voor al je vragen. Geen vraag is te veel, geen probleem te groot. Wij ondersteunen je waar we kunnen. Want jij bent de belangrijkste schakel in goed onderwijs.

Onderwijs is altijd in beweging

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in ons lesmateriaal en in het onderwijs.

Contact

Wij helpen je graag en zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 – 17.00 uur.

Uitgeverij Deviant bv
Zuidsingel 13
3811 HA Amersfoort
033 – 46 50 831
[email protected]

Servicedesk Studiemeter & Studiereader
Tel: 033 – 46 50 560
Mail: [email protected]
WhatsApp: 06 – 27408353