Waarom ben je daar zo zeker van?
‘Ons team, de redactie Engels, bestaat inmiddels uit zes leden, met allemaal hun eigen talenten. Het is niet één persoon die alles bedenkt. De een is heel goed in scripts schrijven, zodat je mooie audiofragmenten krijgt, de ander kan zeer goed het niveau bewaken. En een ander weet altijd weer toffe nieuwe oefeningen te verzinnen. Daarnaast hebben we allemaal vrij verschillende opvattingen. Niet alleen over hoe je het onderwijs zou moeten inrichten, maar ook over hoe je Engels aanbiedt. Juist doordat we al die talenten en verschillende inzichten altijd weer bij elkaar weten te brengen, krijgen we de mooiste dingen. De een begint ergens mee en de rest borduurt daarop voort, waardoor je altijd weer tot iets nieuws en vernieuwends komt.’
Wat maakt de methodelijn Good Job! zo krachtig voor het mbo?
‘Je moet Good Job! zien als een verhaal: met de hele klas begin je eraan en gaandeweg leer je via dat verhaal bijna spelenderwijs Engels. Het spreekt allemaal voor zich, en dat is het belangrijkst voor docenten. Die kunnen een eigen draai geven aan hoe ze dit verhaal overbrengen op hun studenten. Je hoeft de methodes niet van a tot z door te werken en je te houden aan allerlei leefregels. Als docent mag je een beetje koppig zijn door over te slaan wat jij niet belangrijk vindt en juist meer aandacht te geven aan andere zaken. Je kunt het verhaal zo soms zelf een beetje invullen.’
En voor studenten?
‘Elke methode sluit aan bij een of meerdere beroepsgerichte mbo-opleidingen. Bij iedere methode moeten we niet alleen aan de ERK-niveaus voldoen, maar ook aan de beroepsgerichte eisen die in het kwalificatiedossier van die opleidingen staan. Ondanks dat we daar soms toch een beetje door gelimiteerd zijn, hebben we heel uitdagende opdrachten kunnen verzinnen die bijzonder herkenbaar zijn voor studenten. Zo hebben we de realiteit in een schoolboek gestopt. Ik denk dat veel studenten zich echt zullen herkennen in de situaties die voorkomen in de opdrachten. En dat ze op die manier geïnteresseerd raken in het vak Engels en goed leren communiceren. Dat is het allergrootste wat we kunnen bereiken voor het vak Engels.’