Het gezicht achter … Starttaal Vooraf

Het gezicht achter … Starttaal Vooraf

Geplaatst op: 15-03-2021

Je kent onze methodes als didactisch sterke en betrouwbare producten. Maar alle ideeën, drijfveren en vooral mensen achter deze producten ken je misschien nog niet. Wat drijft hen in hun werk? En wat vinden ze eigenlijk van de methodes die ze maken? Je komt het te weten in ‘Het gezicht achter …’, een reeks van interviews met onze methodemakers: enthousiaste, deskundige Devianters die iedere dag hard werken aan onze methodes. Deze keer: Floortje Grooten, een van de gezichten achter Starttaal Vooraf, onze allernieuwste methode Nederlands voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs.

Twee jaar werkt Floortje Grooten inmiddels bij Uitgeverij Deviant. Op de redactie Nederlands is ze schrijvend redacteur: samen met haar collega’s bepaalt ze inhoudelijk wat er in een methode komt te staan en schrijft ze die inhoud. Ook geeft ze feedback op het werk van haar collega’s.

Floortje GrootenFloortje: ’’Al vanaf het moment dat ik zelf schoolboeken had, vond ik het heel interessant hoe die in elkaar staken. En welke opdrachten voor mij wel werkten en welke niet. Ik heb hier altijd op gelet bij de methodes die ik moest gebruiken. Na mijn bachelor op de universiteit heb ik de master Redacteur/editor gedaan, om de uitgeverijwereld beter te leren kennen en redacteur te worden. De meeste mensen gaan werken als redacteur van fictieboeken en non-fictieboeken, maar ik kwam er al snel achter dat ik de educatieve uitgeverij het leukst vond. Een weekje nadat ik mijn studie had afgerond, kon ik aan de slag bij Uitgeverij Deviant.’’

Wat maakt jouw werk als schrijvend redacteur zo leuk?

’’Ik denk de afwisseling en het samenwerken met collega’s. En door mijn werk als schrijvend redacteur is mijn interesse in didactiek onderdeel van de professie geworden. Het fijne van Uitgeverij Deviant is dat je de tijd krijgt en gestimuleerd wordt om je te verdiepen in de onderliggende didactiek. Maar wat ik vooral een hele grote plus vind, is het feit dat je altijd iets nuttigs doet voor de maatschappij. Al het werk dat je verzet is uiteindelijk in dienst van leerlingen, die daar hopelijk echt iets aan hebben. Zo draagt mijn werk daadwerkelijk bij aan het onderwijs. Daar ben ik ontzettend trots op.

Redactie Starttaal VoorafDe methodes en online producten die Uitgeverij Deviant maakt zijn uniek. Ik zie dat elk product met heel veel liefde, kennis en hard werk wordt gemaakt. Ik zie dat iedereen hart voor het onderwijs, leerlingen en docenten heeft. En dat geeft dagelijks motivatie.’’

Een van die producten van Uitgeverij Deviant is Starttaal Vooraf: een nieuwe versie van VIA Vooraf. Waarom is besloten om deze methode te maken?

’’De methode VIA Vooraf is nu zo’n tien jaar oud en wordt nog steeds volop gebruikt. Maar er zijn veel dingen veranderd: we hebben nieuwe didactische inzichten en de methode bevat teksten en video’s die wel aan actualisering toe zijn. Dat actualiseren doen we door Starttaal Vooraf te ontwikkelen. Het is fijn voor leerlingen dat de opdrachten die zij maken aansluiten op hun dagelijkse leven. Dat is nu niet altijd meer het geval in VIA Vooraf; dat willen we graag herstellen, zodat de lesstof tijdlozer wordt. En nu kunnen we direct de nieuwste didactische inzichten in Starttaal Vooraf verwerken.’’

Schrappen en schrijvenWelke didactische principes zijn dat?

’’Bijvoorbeeld retrieval practice. Dat is het actief ophalen van eerder behandelde lesstof, waardoor leerlingen die uiteindelijk beter onthouden. Met exit tickets, tussentijdse testmomenten en starttestjes aan het begin van een les gaan we de docent hierin ondersteunen. Verder is voorkennis activeren belangrijk bij het begrijpen en onthouden van lesstof. Daarom krijgt elk thema in Starttaal Vooraf een startopdracht waarin het thema en de leerdoelen worden geïntroduceerd. Ook vinden wij formatief evalueren belangrijk. Daarom ligt er in de vernieuwde methode meer focus op het zichtbaar maken van het leerproces van de leerling.’’

Noem eens één aspect van Starttaal Vooraf waar jij heel blij van wordt.

’’De volledige titel van de methode is ’Starttaal Vooraf – Op weg naar 1F’. En dat vind ik er vooral heel mooi aan: veel leerlingen in het praktijkonderwijs en vso vinden het niveau 1F nog net iets te moeilijk. Daarom is het heel fijn dat Starttaal Vooraf bestaat, om ze dat opstapje te geven naar 1F. Ik ben dan ook blij dat we de stapjes waarin we de lesstof aanbieden kleiner hebben gemaakt, waardoor leerlingen nog beter naar niveau 1F toe kunnen werken. Want dat is het hele doel van Starttaal Vooraf én van mijn werk als schrijvend redacteur: leerlingen, en docenten natuurlijk, zo goed mogelijk op weg helpen.’’


Ben je benieuwd naar meer makers achter onze methodes?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief. De volgende keer: het gezicht achter … Good Job! in Studiereader.