Educatieve games: waardevol en leuk

Educatieve games: waardevol en leuk

Ludo Hekman, Butch en Sundance

Ludo Hekman, Butch en Sundance

 Educatieve games als On the Ground Reporter winnen terrein in het onderwijs. Het jonge mediabedrijf Butch & Sundance Media is bedenker van verschillende educatieve games die zijn uitgegeven door Uitgeverij Deviant. Hoe komen deze games tot stand en wat maakt een game nu geschikt voor educatieve doeleinden? Een gesprek met Ludo Hekman, één van de oprichters van Butch & Sundance.

Female Superheroes

De nieuwste game die Uitgeverij Deviant met Butch & Sundance heeft ontwikkeld, is Female Superheroes, een game over vrouwenrechten. Ludo: “In elk level wordt een maatschappelijk thema behandeld aan de hand van waargebeurde verhalen over vrouwen uit verschillende landen. We hebben eerst een profielschets van onze vrouwelijke superhelden gemaakt. Op basis van die schets kwamen we via via uit bij twee vrouwen die wij in de game wilden laten terugkomen: een vrouw uit Afghanistan en een vrouw uit Mozambique. Het idee voor de game hebben we gepitcht bij Uitgeverij Deviant. Zij waren enthousiast, stelden leerdoelen op voor de game en samen zijn we aan de slag gegaan om de game te realiseren.”

Zainab, personage in educatieve game Female Superheroes

Zainab, personage in Female Superheroes

Afghaanse superheldin

Ludo pakte voor de game zijn koffers en reisde af naar Afghanistan om een van de twee superheldinnen te ontmoeten. “We wilden de beweegredenen van het personage goed snappen en zien en voelen hoe haar leven eruitzag. Tijdens mijn verblijf trainde ze voor een zesdaagse marathon door de woestijn. Wat ik heel opvallend vond, is dat het hardlopen er zo houterig uitzag. Dat komt omdat deze vrouwen als meisje geen onderwijs hebben gehad, laat staan bewegingsonderwijs. Dat ze met deze achtergrond toch een marathon uitlopen, daarvan was ik diep onder de indruk.”

Leerdoelen waarborgen

De verhalen die ze aan Ludo verteld heeft en de dilemma’s worden uitgewerkt tot verschillende scenario’s in de game. “Dit gaat in samenwerking met Uitgeverij Deviant, zodat de opgestelde leerdoelen gewaarborgd blijven.” Qua opbouw van het verhaal wilde Ludo aansluiten bij superheldenverhalen. Daarom heeft hij Romano Molenaar, de tekenaar van de bekende strip Storm, gevraagd om de verhalen van de vrouwen in stripvorm te gieten.

“Meester, ik weet dat het pauze is, maar mag ik nog even doorspelen?”

Bibi, personage in educatieve game Female Superheroes

Bibi, personage in Female Superheroes

Daarna is de game gebouwd en op verschillende scholen getest. Voor Ludo is de game geslaagd als de leerlingen geïnspireerd en geamuseerd zijn en als de leerdoelen bereikt worden. “Toen wij de game On the Ground Reporter testten, zei een leerling: “Meester, ik weet dat het pauze is, maar mag ik nog even doorspelen?” Dat had de leraar nog nooit meegemaakt.”

Waardevolle educatieve ervaring

Het is belangrijk om de juiste verwachtingen te wekken bij een educatieve game. Het woord game geeft soms verwarring, omdat leerlingen een Xbox-ervaring verwachten. De ervaring van een educatieve game is echter totaal anders. “Het is minder gelikt, heftig en avontuurlijk dan de games die ze gewend zijn. Dat is een bewuste keuze, aangezien het inhoudelijke doel voorop staat, maar soms zijn leerlingen hierdoor wel wat teleurgesteld en dat is jammer.” Docenten zijn juist terughoudend tegenover educatieve games, omdat zij bij het woord game een spelletje verwachten en zich niet bewust zijn van de waardevolle educatieve ervaring die een goede educatieve game kan bieden.

“Educatieve games bieden een waardevolle variatie op andere leermiddelen.”

Educatieve game On the Ground Reporter

On the Ground Reporter

Games zijn geen geïsoleerde smaakmakers

Het risico bestaat dat games als geïsoleerde smaakmakers worden ingezet, zonder adequate koppeling met de rest van het onderwijs. “Het is daarom goed dat Uitgeverij Deviant een lespakket ontwikkelt dat verdieping biedt bij de thema’s uit de games. Als docent hoef je dan niet zelf te bedenken hoe je de game inpast in het onderwijs. Educatieve games bieden met name een waardevolle variatie op andere leermiddelen.”

Steeds mooiere en uitgebreidere games

Educatieve game Wartime Stories

Wartime Stories

De ontwikkeling van games in het onderwijs gaat razendsnel. Virtual reality en augmented reality zullen volgens Ludo in de toekomst ook in het onderwijs gebruikt gaan worden. “De mogelijkheden zullen alleen maar toenemen. Maar het vergt een flexibel, open en creatief digitaal team om dat op scholen te faciliteren. Snelheid, gebruiksrechten van docenten en goed opgeleide netwerkbeheerders moeten meegroeien met de meest recente ontwikkelingen. Als dit op orde is, kunnen leerlingen steeds mooiere en uitgebreidere games spelen. Dat zou fantastisch zijn, aangezien educatieve games heel tof én waardevol kunnen zijn!”

Meer over de educatieve games van uitgeverij Deviant


Uitgeverij Deviant Magazine_coverUitgeverij Deviant Magazine

Dit artikel is afkomstig uit Uitgeverij Deviant Magazine van november 2015. Bent u benieuwd naar Uitgeverij Deviant Magazine? Vraag dan hier kosteloos uw exemplaar aan. Wilt u zich abonneren op het magazine? Stuur dan een e-mail naar info@uitgeverij-deviant.nl onder vermelding van ‘Abonneren Uitgeverij Deviant Magazine’.