Welke gevolgen heeft het scrummen voor jouw rol als docent?
‘Van doceren ben ik eigenlijk overgestapt naar coachen. Ik kan heel snel een-op-een-uitleg geven of uitleg aan kleine groepjes. Het echte doceren doe ik wel nog een keer per week, tijdens een klassikale workshop. Hierin bespreek ik altijd eerst de problemen waar mijn studenten tegenaan lopen. Daarna ga ik in op een specifiek thema, bijvoorbeeld werkwoordspelling.’
Welk voordeel heeft scrummen ten opzichte van het ‘traditionele’ klassikale lesgeven?
‘Studenten kunnen niet meer achterover leunen, wat bij klassikale lessen behoorlijk vaak gebeurt. Je bent als student enorm betrokken bij alles, want je initieert zelf de taken waaraan je gaat werken. Die moet je ook gewoon af hebben, want anders blijven ze hangen en loop je vertraging op. Bovendien moeten alle studenten hun werk op orde hebben, voor de docent maar ook voor de collega’s uit hun groepje. Loopt een student vertraging op, dan kan ik daar snel op anticiperen.’
“Je kunt ze dus, door het scrummen en via Studiereader, meer onderwijs op maat aanbieden.“