Van pilot naar implementatie

Van pilot naar implementatie

Het Studiereaderdagboek van trainer Carrien Brinkman over de samenwerking met ROC Tilburg

Gedurende het schooljaar 2017-2018 gaven trainers van Uitgeverij Deviant een jaar lang taal- en rekenles en zochten zij samen met docenten, studenten en programmeurs naar de optimale combinatie van online en offline leren. Trainer Carrien Brinkman reist stad en land af tijdens deze zoektocht naar effectiever en afwisselender onderwijs. Carrien deelt haar ervaringen in de klas.

1 juni 2017 – oriëntatie
Samen met Jos (Brouwer, adjunct-directeur bij Uitgeverij Deviant) rijd ik terug van ROC Tilburg naar Amersfoort. We hebben in Tilburg een presentatie gegeven over Starttaal in Studiereader. ROC Tilburg is al langer bezig met digitaal lesmateriaal. De docenten staan open voor nieuwe ideeën en hebben allemaal zin om mee te denken. Hun enthousiasme werkt voor Jos en mij aanstekelijk. Het is jammer dat ze niet allemaal mee kunnen doen met onze pilot. In het schooljaar 2017-2018 ga ik samenwerken met drie docenten, onder wie Kay Krijnen van Mechatronica. Elke drie weken ga ik er zelf lesgeven met Studiereader.11 oktober 2017 – eerste lessen
De eerste weken staan de lessen in het teken van solliciteren. De studenten hebben vacatures gelezen, presentaties over bedrijven gehouden en een sollicitatiebrief geschreven. Nu moeten ze hun sollicitatiegesprek voorbereiden. Voor studenten Mechatronica liggen de banen voor het oprapen. Daarom denken ze dat ze geen sollicitatietraining nodig hebben. Het lukt Kay en mij om hen te laten inzien dat een goed sollicitatiegesprek echt het verschil kan maken. Het helpt daarbij dat we deze gesprekken ook echt oefenen. We doen dat met collega’s van Uitgeverij Deviant. Samen met de studenten bespreken we de gesprekken na, en dit levert veel op!10 januari 2018 – inspiratie
Kay en ik lijken op elkaar: twee jonge docenten, met niet per se veel verstand van techniek, en we vinden het leuk om informeel met de studenten om te gaan. Elke keer als we een les voorbespreken en ik iets
voorstel, zegt ze: “Kom maar op!” Ik vertel deze keer over Nearpod, een gratis digitaal middel waarin je bijvoorbeeld een PowerPointpresentatie en een quiz kunt integreren. Bij de les taalverzorging wil ik het inzetten, want via zo’n quiz kan ik checken of de studenten de uitleg hebben begrepen. Het beviel goed: de studenten deden lekker mee en vonden de quiz leuk. Vervolgens gingen ze aan de slag in Studiereader. Omdat de antwoorden meteen worden nagekeken, kunnen de studenten direct zien of ze het echt begrepen. Dat vonden ze fijn. Kay is blij met de inspiratie, hierdoor kan ze op nieuwe manieren lesgeven. Ze merkt ook dat de studenten het waarderen dat hun docente nadenkt over hoe ze het beste kan lesgeven. Dat sommige studenten zeggen dat ze Nederlands nu eindelijk een keer begrijpen, is voor ons natuurlijk het allergrootste compliment! Na twee uur napraten, ga ik veel te laat naar huis. Maar het was het waard.25 april 2018 – einde pilot
Vandaag geef ik voor het laatst les in Tilburg. Kay en ik zijn echt een team geworden. Veel studenten hadden niet eens door hadden dat ik eigenlijk bij Uitgeverij Deviant werk. Ik ga hen en Kay missen. Kay en ik hebben veel overlegd en elkaar ook geïnspireerd op didactisch vlak. Door onze samenwerking zijn er veel verbeteringen in Studiereader doorgevoerd. En gelukkig kwamen we er al heel snel achter dat veel dingen al goed werken. We kunnen terugkijken op een geslaagde pilot!

7 mei 2018 – het hoe-nu-verder-gesprek
Op mijn vraag of ROC Tilburg verder wil met Studiereader zegt Kay meteen: “Ja natuurlijk!” Ik ga komend jaar het hele team begeleiden met het implementatietraject. Ik zal Kay en haar collega’s blijven zien en we gaan Studiereader samen doorontwikkelen.

5 oktober 2018 – observeren in de les
Vandaag ben ik voor de tweede keer dit schooljaar bij ROC Tilburg geweest. Ik geef niet meer altijd zelf les, maar observeer vooral. Ik vind het fijn om te merken dat ik Kay en haar team goed kan ondersteunen en ervoor kan zorgen dat alles werkt. De technische fase van het inrichten van Studiereader is achter de rug en nu kan ik meedenken over wat docenten nodig hebben om les te kunnen geven. De ideeën komen ook van de docenten zelf. Jory Vos (collega van Kay bij ROC Tilburg) heeft er bijvoorbeeld voor gekozen om tijdens een blokuur eerst de theorie door te spreken in een ‘offline les’ en het uur erna aan de slag te gaan in Studiereader. Die afwisseling werkt. Ons doel om een intuïtieve online leeromgeving te ontwikkelen lijkt geslaagd. Docenten en studenten kunnen met minimale instructies goed aan de slag. Studenten werken met Studiereader veel samen en in het docentenportaal kunnen docenten hun studenten goed volgen en begeleiden.

december 2018 – doorlopend proces
In twee jaar tijd heb ik Studiereader zien veranderen van een idee in een project en van een pilot in een werkende leeromgeving. Mensen als Kay, Jory en hun studenten hebben dit mede mogelijk gemaakt!
En omdat wij doordacht willen blijven ontwikkelen, is het een doorlopend proces. Dus heb ik altijd een goede reden om op de koffie te gaan bij Kay en Jory.