Welkom bij #Trending!

Bij #Trending maken wij lesbrieven en geven we lestips over actuele onderwerpen die je gratis kunt gebruiken voor jouw lessen. Op deze pagina vind je een overzicht van al het beschikbare materiaal voor #Trending. We hebben het materiaal geschreven voor het mbo en het is geschikt voor leerlingen of studenten die taalniveau 2F of hoger aankunnen. Uiteraard staat het je vrij om het materiaal aan te passen aan de behoefte van jouw leerlingen of studenten.

Welkom bij #Trending!

Bij #Trending maken wij lesbrieven en geven we lestips over actuele onderwerpen die je gratis kunt gebruiken voor jouw lessen. Op deze pagina vind je een overzicht van al het beschikbare materiaal voor #Trending. We hebben het materiaal geschreven voor het mbo en het is geschikt voor leerlingen of studenten die taalniveau 2F of hoger aankunnen. Uiteraard staat het je vrij om het materiaal aan te passen aan de behoefte van jouw leerlingen of studenten.

31 mei 2021

Malware op je telefoon door valse sms’jes: wat nu?

Je studenten hebben het in de afgelopen maand vast voorbij zien komen: valse sms’jes die claimen dat er een pakket onderweg is en dat de status van het pakket kan worden opgevraagd via een link. Klik je op die link? Dan installeer je een app op je telefoon die je persoonsgegevens kan stelen en kan meekijken in bankapps. Ondanks dat dit al jaren gebeurt, zijn er dit keer veel mensen ingetrapt. Weten jouw studenten wat de risico’s zijn van het klikken op dit soort links? En weten zij wat ze moeten doen als ze per ongeluk toch op de link hebben geklikt? Bespreek dit in de klas en laat je studenten een poster maken over de gevaren van malware.

Hoe ga je aan de slag?

  1. Bespreek eerst met je studenten het onderwerp: de valse sms’jes die worden gestuurd. Bekijk dit fragment en vraag daarna of je studenten zelf wel eens zo’n sms’je hebben ontvangen of mensen kennen die dit hebben ontvangen. Vraag je studenten ook wat ze toen hebben gedaan.
  2. Laat je studenten in groepjes een poster maken over het onderwerp, waarin ze antwoord geven op onderstaande vragen:
    • Welke risico’s hebben de valse berichten voor mensen die op de link klikken?
    • Hoe kun je voorkomen dat je malware op je telefoon krijgt?
    • Wat kun je doen als je per ongeluk toch op de link hebt geklikt?
  3. De informatie hiervoor kunnen je studenten op internet opzoeken. Geef aan dat ze betrouwbare bronnen moeten gebruiken.

Tip: Voordat studenten hun poster gaan maken, kun je ze de opdracht geven om te bepalen waar een goede poster aan moet voldoen. Je kunt ze ook voorbeelden op laten zoeken, zodat ze deze posters kunnen beoordelen op goede en slechte kenmerken. Wanneer je studenten zelf aan de slag gaan met hun poster, kunnen ze hun eigen gekozen criteria voor een goede poster aanhouden.

18 mei 2021

World Press Photo 2021: wat zie jij?

De World Press Photo 2021: de tentoonstelling met de beste persfoto’s van het afgelopen jaar. Wat roepen de foto’s bij jouw studenten op, wat zien ze op de foto’s en waar gaan de foto’s volgens hen over? Ga met je studenten aan de slag met beeldgeletterdheid en bespreek de foto’s in de klas.

Hoe ga je aan de slag? 

  • Kies twee of drie foto’s van de World Press Photo 2021 (Kies bijvoorbeeld voor foto’s uit de categorie ‘General photo’s’ voor het algemene nieuws van 2021.)
  • Laat je studenten eerst twintig seconden (in stilte) naar de foto kijken en vraag ze om te noteren wat ze zien. Dit mag in losse woorden.
  • Bespreek per foto met elkaar de volgende vragen:
  • Wat gebeurt er op de foto? Waaraan zie je dat?
  • Wat zie je nog meer dat niet genoemd is?
  • Welke vragen roept de foto bij je op?
  • In welk land is deze scène gefotografeerd? Hoe denk je dat te weten?
  • Wat is de boodschap van de fotograaf, denk je? Waarom denk je dat?
  • Bespreek daarna het verhaal van de fotograaf. Op de website van de World Press Photo is bij elke foto achtergrondinformatie te vinden. Bespreek bijvoorbeeld de volgende vragen:
  • Begrijp je de foto nu beter nu je meer informatie over de foto(graaf) hebt?
  • Welke vragen roept de foto nu bij je op?
  • Sluit de opdracht af door ze te vragen wat ze van de foto vinden. Mooi? Lelijk? Saai? Eng? Vraag ze ook om hun antwoord toe te lichten.

Meer lezen over beeldgeletterdheid?

20 april 2021

Vrijheid: wat betekent het voor jou?

Tijdens je werk communiceren in het Engels: daarvoor heb je aan alleen beroepsgerichte taalvaardigheden niet genoeg. De basis van communicatie op de werkvloer ligt in het generieke Engels. Daarom bieden de methodes van Can Do een perfecte verhouding van beroepsgerichte en generieke opdrachten. Zodat je studenten kunnen oefenen met álle taalvaardigheden Engels, zowel gericht op hun toekomstige beroep als op het dagelijkse leven. Willen ze extra oefenen met Engelse woorden, uitdrukkingen en grammatica? Dat kan in Can Do Online, het online oefen- en toetsprogramma bij de methode. 

13 april 2021

Het songfestival: een leuke wedstrijd of een maatschappelijk slagveld?

Bij het Eurovisie Songfestival dringen maatschappelijke en politieke kwesties regelmatig door in de nummers die worden gezongen. Ook in de aanloop naar het Songfestival zijn het vaak de liedjes die de politieke tongen losmaken. Zo staat dit jaar de Russische Songfestivalkandidaat Manizja onder druk. Zij krijgt veel kritiek en haat over zich heen, voornamelijk vanuit Rusland zelf. Haar Tadzjiekse afkomst en feministische ideeën worden haar niet in dank afgenomen en met haar nummer Russian Woman schrikt ze veel mensen af. Download nu kosteloos de lesbrief bij dit onderwerp.

Docenteninstructie
Lesdia’s in Powerpoint

7 april 2021

Moet Mark Rutte opstappen, of niet?

Een beroepsgerichte methode die in het teken staat van economie en administratie. Zo leren studenten taalvaardigheden Engels die ze nodig hebben bij hun toekomstige beroep, bijvoorbeeld als secretarieel medewerker of (junior) accountmanager.

NOS Stories, 31 maart 2021
Uitlegvideo over de formatie

Gebruik je in je lessen De Nieuwsrubriek? Daarin bieden we een actuele kant-en-klare nieuwsles over de formatie. Deze bestaat uit een handige docenteninstructie, een PowerPoint en een werkblad voor de studenten.

30 maart 2021

Een dure file voor het Suezkanaal

Een megafile van schepen voor het Suezkanaal. Al dagenlang liggen honderden schepen te wachten voor het kanaal. Eén van de grootste containerschepen ter wereld was daar namelijk vastgelopen en blokkeerde het belangrijkste zeekanaal voor wereldwijde handel. Het schip is inmiddels losgetrokken en het scheepvaartverkeer is hervat, maar het duurt nog wel even voordat de file is opgelost. De gevolgen ervan zijn groot: langere leveringstijden en tekorten van goederen. De schade loopt op, met zo’n 10 miljard euro per dag.

Bekijk met je studenten het videofragment over de blokkade van het Suezkanaal en ga erover in gesprek aan de hand van de volgende vragen:

✅ Waarom is het Suezkanaal zo’n belangrijke doorvaarroute?
✅ Welke gevolgen heeft de blokkade voor de wereldwijde handel?
✅ Waarom kost de blokkade zoveel geld?
✅ Wat ga jij merken van de blokkade?

💡 Leestips over de gevolgen van de blokkade:
NOS, 27 maart 2021
NOS, 26 maart 2021
NU.NL, 29 maart 2021

Vragen? Wij helpen je graag!

Wil je meer weten over Can Do? Mail ons je vragen via voorlichting@uitgeverij-deviant.nl en wij helpen je zo snel mogelijk!

Wil je meer weten over de didactiek achter de methode of worstelen jij en je collega’s met een bepaald onderwerp? Vraag dan een voorlichting of didactische workshop aan. Uiteraard zijn die kosteloos, want we vinden het belangrijk dat ons lesmateriaal echt bijdraagt aan beter onderwijs.

Onderwijs is altijd in beweging

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in ons lesmateriaal en in het onderwijs.

Contact

Wij helpen je graag en zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 – 17.30 uur.

Uitgeverij Deviant bv
Zuidsingel 13
3811 HA Amersfoort
033 – 46 50 831
info@uitgeverij-deviant.nl

Servicedesk Studiemeter & Studiereader
033 – 46 50 560
servicedesk@uitgeverij-deviant.nl

Help ons de website verbeteren