#boektok krijgt jongeren aan het lezen

Soraya Riem, succesvol TikTokker, vertelt hoe zij jongeren aanspoort om meer te lezen.

Door: Gastreporter Amin Asad

#boektok krijgt jongeren aan het lezen

donderdag, 10 maart, 2022

Soraya Riem, succesvol TikTokker, vertelt hoe zij jongeren aanspoort om meer te lezen.

Door: Gastreporter Amin Asad

Taalachterstand bij studenten en leerlingen is een groot probleem in het onderwijs. Dat komt onder andere doordat ze steeds minder lezen. En juist dat lezen is een cruciale factor in het verbeteren van taalvaardigheid. Alle  onderzoeken wijzen dat ook uit. Maar hoe motiveer je jongeren om weer en meer te gaan lezen? Ik vroeg het aan succesvolle TikTokker Soraya Riem. Zij heeft een bijzondere manier om jongeren aan de boeken te krijgen.

Net als Soraya Riem probeer ik jongeren aan het lezen te krijgen. Ik begin er elke les mee: tien minuten lang mogen mijn studenten in stilte lezen. Of het nu de Donald Duck is of Immanuel Kant, ik laat ze lezen. Zo probeer ik ze de ruimte te geven om hun taalvaardigheid op te krikken. Maar ook wil ik ze laten inzien dat lezen leuk kan zijn en dat het kan helpen bij de ontwikkeling van hun talenten.

Mijn bijdrage aan het bevorderen van taalvaardigheid is natuurlijk slechts op microniveau, ik doe het alleen in mijn lessen. Maar Soraya pakt dit buiten de klas
veel grootser aan. Zij doet dit namelijk via TikTok. In korte filmpjes met de hashtag ‘boektok’ promoot ze boeken die ze zelf mooi vindt en die ze andere jongeren
aanraadt om te lezen. De tienduizenden views zeggen genoeg over het bereik van haar leesrecensies.

Soraya, ik zie veel gelijkenissen tussen jou en mij. Want zoals ik een band zoek met mijn studenten, ga jij via #boektok op zoek naar een band met jouw volgers. Ik vind jou in je video’s een echter verbinder. Hoe ben je eigenlijk in die boektoks gerold?
Soraya: ‘Dat is heel gek, want ik doe natuurlijk eigenlijk gewoon mijn ding. Wat ik doe via TikTok vind ik echt leuk, ik word er heel enthousiast van. Ik begon op TikTok met kookvideo’s. Als je meer en meer volgers krijgt, willen mensen soms ook persoonlijke dingen over je weten, dus dan krijg je ook vragen. Iemand vroeg naar mijn werk. Toen werkte ik bij een uitgeverij, dus ik ben wat gaan vertellen over boeken. Die video werd meer dan 140.000 keer bekeken, waarna ik dacht: dit vinden mensen dus ook leuk.’

Leesmotivatie

In #boektok geef je boekrecensies. Je gaat er met jongeren het gesprek over aan. Ik ben heel blij met jouw initiatief, want in het onderwijs is lezen een ondergeschoven kindje. Hoe komt dat volgens jou?
Soraya: ‘Ik merk het bijvoorbeeld bij jongeren op middelbare scholen: die hebben een leeslijst waar vierhonderd boeken op staan. Hoe vind je tussen al die boeken nu een boek dat je echt leuk vindt? Daarnaast moet je ook boeken lezen die je echt niet leuk vindt. Twee vrouwen vond ik verschrikkelijk. Oeroeg: ik kwam er niet doorheen. Als je alleen maar in aanraking komt met dat soort boeken, dan is het leesplezier weg. Boektoks zijn kleine pitches van één minuut, waarin op een hele toegankelijke manier over een boek verteld wordt, waardoor jonge mensen sneller getriggerd zijn om iets te lezen.’

En het werkt, mijn studenten lopen namelijk weg met je. En het mooie is dat ze echt weer gaan lezen.
Soraya: ‘Het is grappig dat het werkt. Want er worden duizenden euro’s uitgegeven aan leesbevorderingscampagnes. Het verschil tussen de boektoks en die campagnes is dat al die boeken op TikTok vanuit een intrinsieke motivatie worden aangedragen. Volgers gaan ze lezen, omdat iemand op TikTok ze ook daadwerkelijk leuk vindt. Terwijl jongeren via die campagnes door een oudere generatie worden gepusht om te lezen en te veel voor ze wordt bepaald wat ze moeten lezen. En dat werkt gewoon minder goed.’

Wat wil je met je boektoks bereiken?
Soraya: ‘Ik wil mensen vooral aanmoedigen om niet te veel stil te staan bij wat ze lezen, maar om gewoon te beginnen met lezen. Als je eenmaal plezier krijgt in lezen, dan komen die moeilijke boeken vanzelf wel weer.’

Uitgeverij Deviant Magazine

Dit artikel komt uit het Uitgeverij Deviant Magazine – Editie voorjaar 2022. Wil je je op het Uitgeverij Deviant Magazine abonneren of wil je een exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan en we sturen je het laatste exemplaar toe en zorgen ervoor dat ook de volgende nummers vanzelf op je mat vallen. Het kost je niets! 

Gerelateerde nieuwsberichten

03-12-2021

Hoe stimuleer je studenten en leerlingen om meer te lezen? In de aanloop naar Sinterklaas 2021 vroegen wij docenten om hún tips te delen. We hebben de mooiste tips voor jou gebundeld in een online boek.

Werken bij

Wij benaderen onze werknemers hetzelfde als we het onderwijs benaderen. Zoals we elke leerling passend lesmateriaal willen bieden, zo zoeken we altijd naar de invulling van een functie die het best bij een collega past. 

Activiteiten

Wij leren continu bij. Het liefst een leven lang, want zo kunnen we ons lesmateriaal blijven vernieuwen. Omdat we het belangrijk vinden dat ook jij bij de les blijft, bieden we verschillende workshops, voorlichtingen en cursussen aan. 

Nieuws en achtergronden

Wij houden je graag op de hoogte. Van het laatste nieuws uit de onderwijswereld, maar ook van onze visie, werkwijze en de nieuwste ontwikkelingen van ons lesmateriaal. 


Contact

Of je ons nu belt, mailt of langskomt in Amersfoort: bij ons kun je terecht voor al je vragen. Geen vraag is te veel, geen probleem te groot. Wij ondersteunen je waar we kunnen. Want jij bent de belangrijkste schakel in goed onderwijs.

Onderwijs is altijd in beweging

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in ons lesmateriaal en in het onderwijs.

Contact

Wij helpen je graag en zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 – 17.00 uur.

Uitgeverij Deviant bv
Zuidsingel 13
3811 HA Amersfoort
033 – 46 50 831
info@uitgeverij-deviant.nl

Servicedesk Studiemeter & Studiereader
033 – 46 50 560
servicedesk@uitgeverij-deviant.nl