06-09-2024
Voor de zomer hebben we docenten gevraagd wat ze van onze service vinden. De enquête werd ingevuld door 157 docenten en we zijn blij met alle feedback én met de resultaten en bedanken iedereen die heeft meegedaan!
Je kent onze methodes als didactisch sterke en betrouwbare producten. Maar alle ideeën, drijfveren en vooral mensen achter deze producten ken je misschien nog niet. Wat drijft hen in hun werk? En wat vinden ze eigenlijk van de methodes die ze maken? Je komt het te weten in ‘Het gezicht achter …’, een reeks van interviews met onze methodemakers: enthousiaste, deskundige Devianters die iedere dag hard werken aan onze methodes. Deze keer: Floortje Grooten, een van de gezichten achter Starttaal Vooraf, onze allernieuwste methode Nederlands voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs.
Je kent onze methodes als didactisch sterke en betrouwbare producten. Maar alle ideeën, drijfveren en vooral mensen achter deze producten ken je misschien nog niet. Wat drijft hen in hun werk? En wat vinden ze eigenlijk van de methodes die ze maken? Je komt het te weten in ‘Het gezicht achter …’, een reeks van interviews met onze methodemakers: enthousiaste, deskundige Devianters die iedere dag hard werken aan onze methodes. Deze keer: Floortje Grooten, een van de gezichten achter Starttaal Vooraf, onze allernieuwste methode Nederlands voor het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs.
Twee jaar werkt Floortje Grooten inmiddels bij Uitgeverij Deviant. Op de redactie Nederlands is ze schrijvend redacteur: samen met haar collega’s bepaalt ze inhoudelijk wat er in een methode komt te staan en schrijft ze die inhoud. Ook geeft ze feedback op het werk van haar collega’s.
Floortje: ’’Al vanaf het moment dat ik zelf schoolboeken had, vond ik het heel interessant hoe die in elkaar staken. En welke opdrachten voor mij wel werkten en welke niet. Ik heb hier altijd op gelet bij de methodes die ik moest gebruiken. Na mijn bachelor op de universiteit heb ik de master Redacteur/editor gedaan, om de uitgeverijwereld beter te leren kennen en redacteur te worden. De meeste mensen gaan werken als redacteur van fictieboeken en non-fictieboeken, maar ik kwam er al snel achter dat ik de educatieve uitgeverij het leukst vond. Een weekje nadat ik mijn studie had afgerond, kon ik aan de slag bij Uitgeverij Deviant.’’
’’Ik denk de afwisseling en het samenwerken met collega’s. En door mijn werk als schrijvend redacteur is mijn interesse in didactiek onderdeel van de professie geworden. Het fijne van Uitgeverij Deviant is dat je de tijd krijgt en gestimuleerd wordt om je te verdiepen in de onderliggende didactiek. Maar wat ik vooral een hele grote plus vind, is het feit dat je altijd iets nuttigs doet voor de maatschappij. Al het werk dat je verzet is uiteindelijk in dienst van leerlingen, die daar hopelijk echt iets aan hebben. Zo draagt mijn werk daadwerkelijk bij aan het onderwijs. Daar ben ik ontzettend trots op.
De methodes en online producten die Uitgeverij Deviant maakt zijn uniek. Ik zie dat elk product met heel veel liefde, kennis en hard werk wordt gemaakt. Ik zie dat iedereen hart voor het onderwijs, leerlingen en docenten heeft. En dat geeft dagelijks motivatie.’’
’’De methode VIA Vooraf is nu zo’n tien jaar oud en wordt nog steeds volop gebruikt. Maar er zijn veel dingen veranderd: we hebben nieuwe didactische inzichten en de methode bevat teksten en video’s die wel aan actualisering toe zijn. Dat actualiseren doen we door Starttaal Vooraf te ontwikkelen. Het is fijn voor leerlingen dat de opdrachten die zij maken aansluiten op hun dagelijkse leven. Dat is nu niet altijd meer het geval in VIA Vooraf; dat willen we graag herstellen, zodat de lesstof tijdlozer wordt. En nu kunnen we direct de nieuwste didactische inzichten in Starttaal Vooraf verwerken.’’
’’Bijvoorbeeld retrieval practice. Dat is het actief ophalen van eerder behandelde lesstof, waardoor leerlingen die uiteindelijk beter onthouden. Met exit tickets, tussentijdse testmomenten en starttestjes aan het begin van een les gaan we de docent hierin ondersteunen. Verder is voorkennis activeren belangrijk bij het begrijpen en onthouden van lesstof. Daarom krijgt elk thema in Starttaal Vooraf een startopdracht waarin het thema en de leerdoelen worden geïntroduceerd. Ook vinden wij formatief evalueren belangrijk. Daarom ligt er in de vernieuwde methode meer focus op het zichtbaar maken van het leerproces van de leerling.’’
’’De volledige titel van de methode is ’Starttaal Vooraf – Op weg naar 1F’. En dat vind ik er vooral heel mooi aan: veel leerlingen in het praktijkonderwijs en vso vinden het niveau 1F nog net iets te moeilijk. Daarom is het heel fijn dat Starttaal Vooraf bestaat, om ze dat opstapje te geven naar 1F. Ik ben dan ook blij dat we de stapjes waarin we de lesstof aanbieden kleiner hebben gemaakt, waardoor leerlingen nog beter naar niveau 1F toe kunnen werken. Want dat is het hele doel van Starttaal Vooraf én van mijn werk als schrijvend redacteur: leerlingen, en docenten natuurlijk, zo goed mogelijk op weg helpen.’’
Schrijf je in voor de nieuwsbrief. De volgende keer: het gezicht achter … Good Job! in Studiereader.
Voor de zomer hebben we docenten gevraagd wat ze van onze service vinden. De enquête werd ingevuld door 157 docenten en we zijn blij met alle feedback én met de resultaten en bedanken iedereen die heeft meegedaan!
De start van een nieuw schooljaar is best een drukke tijd. Daarom willen we je zo veel mogelijk ontzorgen en helpen. Zodat jij snel weer kunt doen wat je het liefst doet: lesgeven. Met onze trainingen en service ga je goed het nieuwe schooljaar in! Lees hier wat wij voor jou kunnen betekenen.
Wij benaderen onze werknemers hetzelfde als we het onderwijs benaderen. Zoals we elke leerling passend lesmateriaal willen bieden, zo zoeken we altijd naar de invulling van een functie die het best bij een collega past.
Wij leren continu bij. Het liefst een leven lang, want zo kunnen we ons lesmateriaal blijven vernieuwen. Omdat we het belangrijk vinden dat ook jij bij de les blijft, bieden we verschillende workshops, voorlichtingen en cursussen aan.
Wij houden je graag op de hoogte. Van het laatste nieuws uit de onderwijswereld, maar ook van onze visie, werkwijze en de nieuwste ontwikkelingen van ons lesmateriaal.
Of je ons nu belt, mailt of langskomt in Amersfoort: bij ons kun je terecht voor al je vragen. Geen vraag is te veel, geen probleem te groot. Wij ondersteunen je waar we kunnen. Want jij bent de belangrijkste schakel in goed onderwijs.
Kom op woensdag 13 november naar de Docentenmiddag mbo van Uitgeverij Deviant! Leer onze methodes door en door kennen, verzamel lestips voor jouw lessen en wissel ideeën en ervaringen uit met andere docenten. Doe je mee?
Kom op woensdag 13 november naar de Docentenmiddag mbo van Uitgeverij Deviant! Leer onze methodes door en door kennen, verzamel lestips voor jouw lessen en wissel ideeën en ervaringen uit met andere docenten. Doe je mee?
Kom op 20 november naar de Docentenmiddag entree bij Uitgeverij Deviant! Leer onze entree methodes door en door kennen, verzamel lestips voor jouw lessen en wissel ideeën en ervaringen uit met andere docenten. Doe je mee?
Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in ons lesmateriaal en in het onderwijs.
Wij helpen je graag en zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 – 17.00 uur.
Uitgeverij Deviant bv
Zuidsingel 13
3811 HA Amersfoort
033 – 46 50 831
[email protected]
Servicedesk Studiemeter & Studiereader
Tel: 033 – 46 50 560
Mail: [email protected]
WhatsApp: 06 – 27408353