Naar aanleiding van deze onrust rondom het aanbieden van de excuses vond er op donderdag 8 december een overleg plaats tussen leden van het kabinet en vertegenwoordigers van verschillende organisaties. De bijeenkomst was bedoeld om te praten over het slavernijverleden. Na afloop van het overleg gaf Rutte aan dat er op 19 december een ‘betekenisvol moment’ zou zijn dat onderdeel is van een proces dat doorloopt, waar ook de grote herdenking van de afschaffing van de slavernij op 1 juli bij hoort. Of er op 19 december ook daadwerkelijk excuses wordt aangeboden, zoals het kabinet van plan was, wil Rutte niet bekendmaken. Inmiddels hebben vijf Surinaamse stichtingen een kort geding aangespannen tegen het kabinet om te eisen dat er op 19 december nog geen excuses worden gemaakt. Vicepremier Sigrid Kaag zal naar Suriname afreizen om met de Surinaamse regering en maatschappelijke organisaties te praten over de excuses.
Gebruik deze #Trendingles om de excuses voor het Nederlandse slavernijverleden te behandelen in de klas. Je studenten onderzoeken waarvoor excuses worden gemaakt en welke ophef er rondom de excuses is ontstaan. Ook kun je met de studenten stilstaan bij de vraag hoe het slavernijverleden de maatschappij vandaag de dag nog beïnvloedt en hoe we in Nederland aandacht moeten
besteden aan de slavernij. Deze les verloopt als volgt:
- Je introduceert het onderwerp en inventariseert wat je studenten al weten over dit onderwerp. (5 minuten)
- De studenten gaan in groepjes met de opdracht aan de slag: ze krijgen een lijst met woorden die met de excuses te maken hebben en moeten met hun groepje voor zoveel mogelijk woorden het verband met de kwestie uitleggen. Hiervoor krijgen ze een aantal bronnen aangereikt en zoeken ze zelf naar informatie op het internet. (25 – 35 minuten)
- Je bespreekt klassikaal de lijst met woorden, namen en data na. (20 minuten)
- Optioneel: je bespreekt met de klas een of meerdere cartoons rondom het nieuws over de excuses. (10 minuten)
- Je blikt met de klas terug op de les. (10 minuten)