1. Online onderwijs neemt je werk uit handen
Nakijkwerk, niet altijd je favoriete klus als docent. Uren met je rode pen door gemaakt werk heen ploeteren hoeft met online lesgeven gelukkig niet meer. Geavanceerde online lesprogramma’s kijken tegenwoordig veel voor jou na. En vaak kunnen je studenten of leerlingen in deze lesprogramma’s hun opdrachten ook zelf online nakijken. Hierbij zien ze meteen welke antwoorden goed en fout zijn, én krijgen ze feedback om het de volgende keer beter te doen. Ze weten dus direct of ze de lesstof begrijpen. Op die manier kunnen ze jou gerichter om hulp vragen en kan jij ‘nakijktijd’ aan andere lesgeefactiviteiten besteden.
2. Altijd inzicht in de studievoortgang
Sommige online platformen, zoals onze eigen Studiemeter en Studiereader, hebben een docentenportaal. Hierin staan de resultaten van al je studenten of leerlingen op een rijtje, waardoor je, ook zonder veel nakijkwerk, goed inzicht krijgt in hun studievoortgang. Je kunt in één oogopslag zien wie waar goed in is en wie nog wat extra uitleg kan gebruiken bij bepaalde lesstof. Zo houd jij niet alleen gemakkelijk het overzicht, ook kan je efficiënter hulp bieden.
3. Beter bijsturen door online onderwijs
Meer overzicht in de studievoortgang maakt het gemakkelijker om te differentiëren. Zie je dat een student of leerling ergens blijft steken, dan kan je hulp aanbieden of extra oefenmateriaal toesturen. Maar ook als een van je studenten of leerlingen door de lesstof heen raast, zie je dat ogenblikkelijk. Dat geeft jou de mogelijkheid om extra uitdaging te bieden. Vaak kan je ook gericht lesstof uit de methode klaarzetten en daarin je eigen accenten leggen. Hierdoor krijgen je studenten en leerlingen meer afwisseling, waardoor zij gemotiveerder blijven.
4. Je mag even nadenken over je antwoord
Tijdens een online les kunnen studenten of leerlingen jou, net als in een klaslokaal, vaak direct vragen stellen. Maar bij sommige methodeplatformen, zoals Studiereader, kunnen ze ook tijdens het maken van hun opdrachten een vraag stellen. Namelijk via een feedbackfunctie. Stelt een student of leerling je een (geschreven) vraag, dan hoef jij daar niet meteen een panklaar antwoord op te hebben. Je krijgt de kans om er even over na te denken, waardoor je een weloverwogen(ere) reactie kunt geven. Jij een beter gevoel, je student of leerling een beter antwoord.
5. Afwisselender leren door nieuwe technische mogelijkheden
Nu jullie niet meer samen in de klas zitten, is het een uitdaging om de les afwisselend te houden. Hierdoor ontdek je misschien nieuwe technische mogelijkheden, zoals educatieve games en virtual reality. Deze technische snufjes spreken jongeren aan én ze zijn goed voor de nodige afwisseling in je online lessen. Wat bij je studenten en leerlingen weer leidt tot meer motivatie en een effectiever leerproces. Tip: combineer nieuwe technische mogelijkheden ook eens met andere leuke opdrachtenvormen. Zet bijvoorbeeld wisbordjes in om studenten en leerlingen op hetzelfde moment antwoord te laten geven en actiever bij de lesstof te betrekken.
Dit waren ze voor nu: vijf voordelen van online onderwijs. Natuurlijk zijn er ook genoeg nadelen te noemen. Zeker als online onderwijs de boventoon voert. Je studenten en leerlingen live in het klaslokaal begroeten geeft natuurlijk een heel ander gevoel dan een digitale begroeting door te zwaaien naar je laptop. Houd dus in je achterhoofd dat online leren zeker meerwaarde heeft als je de voordelen ervan optimaal kan benutten. En als we eenmaal door die zure corona-appel heen hebben gebeten, heb jij al een mooie mengvorm van online en offline onderwijs gevonden die bijdraagt aan meer motivatie en meer leereffect.