Anansi de spin in de klas gebracht - groep 1 en 2

De afgelopen tijd zijn verschillende Amsterdamse basisscholen aan de slag gegaan met het lesmateriaal van Anansi de spin. Dat lesmateriaal laat leerlingen ontdekken en ervaren dat zij zelf kunnen bijdragen aan een betere en inclusieve samenleving voor zichzelf en hun leeftijdsgenootjes. Sanne van der Flier, docent van groep 1 en 2 op Basisschool Oostelijke Eilanden (BOE), vertelt wat zij en haar leerlingen van Anansi vonden.

Anansi de spin in de klas gebracht - groep 1 en 2

woensdag, 27 juli, 2022

De afgelopen tijd zijn verschillende Amsterdamse basisscholen aan de slag gegaan met het lesmateriaal van Anansi de spin. Dat lesmateriaal laat leerlingen ontdekken en ervaren dat zij zelf kunnen bijdragen aan een betere en inclusieve samenleving voor zichzelf en hun leeftijdsgenootjes. Sanne van der Flier, docent van groep 1 en 2 op Basisschool Oostelijke Eilanden (BOE), vertelt wat zij en haar leerlingen van Anansi vonden.

Sanne, wat is BOE voor een school?

Sanne van der Flier: ‘BOE is een OGO-school. OGO staat voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Waar het kan, gebruiken we geen methodes, maar geven we samen met onze kinderen het onderwijs vorm. Bij de lagere groepen gaan we uit van spel en bij de hogere groepen van het doen van onderzoek. We werken met thema’s, waarbij we samen met de kinderen veel vragen bedenken en beantwoorden. Daarbij gaan we de echte wereld in of brengen we de echte wereld in de klas. We nodigen bijvoorbeeld een dokter uit op school als het thema ‘gezondheid’ is. Of we bezoeken bij het thema ‘de bakker’ ook echt een bakkerij.’

Past het lesmateriaal voor groep 1 en 2 bij Ontwikkelingsgericht Onderwijs?

‘Deels past Anansi de spin daar zeker in. We werken zo min mogelijk met methodes en ontwerpen zelf de lessen, maar je kunt wel lesmateriaal als bron gebruiken. Uit de werkboeken heb ik bijvoorbeeld een aantal dingen gehaald, zoals de origamipuzzel en het werkblad ‘Maak de patronen af’. Dat vonden mijn kinderen erg leuk. De verhalen van Anansi de spin passen goed bij OGO, omdat verhalen en prentenboeken een grote rol spelen binnen onze school. Het ging mij dan ook meer om de inhoud van de verhalen dan om de lesdoelen.’

Wat vind je van de verhalen van Anansi de spin?

‘De verhalen zijn heel waardevol, mooi vormgegeven en er zijn heel veel dingen uit te halen. Zo komen er best veel cultuurgebonden dingen in voor, zoals ‘kostgrondje’, bananenchips en de jungle. De kinderen worden hierdoor meegenomen naar de wereld waar de verhalen vandaan komen. Het is vooral ook leuk dat het van die eeuwenoude verhalen zijn en dat ze nog steeds verteld worden. Ze hebben een hele reis afgelegd, van Afrika naar Suriname en het Caribisch gebied, naar Nederland. Die route heb ik ook samen met mijn kinderen bekeken op de wereldkaart.’

Basisschool Oostelijke Eilanden
lesmateriaal groep 1 groep 2

Wat vind je daar belangrijk aan?

‘Door met de kinderen te bekijken welke route de verhalen hebben afgelegd, bekijk je ook meteen de route van de slavenhandel. Het is belangrijk dat kinderen in aanraking komen met volksverhalen, zodat ze bijvoorbeeld de figuren van Anansi de spin alvast kennen en op latere leeftijd de link kunnen leggen met slavernij en vrijheid. Het is niet zo dat je expliciete verwijzingen maakt naar de gruwelijke dingen die gebeurd zijn, maar je vertaalt die naar kleuterniveau: mag iemand de baas over jou spelen? Mag jij de baas over iemand anders spelen? Is dat leuk? Vooral in de week naar aanloop van Keti Koti hebben we het daarover gehad.’

 

Heb je de ‘echte wereld’ van Anansi de spin ook in je klas gebracht?

‘Zeker. Een leerling met Surinaamse roots nam van huis een Surinaams krukje, een vogelkooitje en Surinaamse kleding mee om in de klas te
laten zien. Zo kun je ook weer laten zien dat die voorwerpen dezelfde route hebben afgelegd als de verhalen van Anansi de spin. Ook heb ik bananenchips
gehaald, zodat we die konden proeven. Op Keti Koti zelf hebben we er een feestje van gemaakt. De opa van mijn leerling had keksi – Surinaamse cake – gebakken en we hebben gedanst op Surinaamse muziek.’

Wat vonden je leerlingen van Anansi de spin?

‘Die spreekt heel erg tot de verbeelding. We hebben ook de filmpjes gekeken, en daarin wordt Anansi de spin steeds ‘zoooo slim’ genoemd. Dat vonden mijn kinderen heel grappig, dus nu zeggen ze het steeds na. Overigens lijkt het me leuk als er ook boeken uitkomen van de filmpjes, daar is veel uit te halen. Ik denk dat het leuk is om een verhaal te maken van het filmpje van aap. Hiermee kun je goed de sociale vaardigheden ontwikkelen. Aap is namelijk aan het pesten, maar dat blijkt hij te doen omdat hij altijd door anderen gepest is.’