Nieuw: lesmateriaal van Anansi de spin

Van elk jong kind een wereldburger maken. Dat is het doel van de gloednieuwe lespakketten van Anansi de spin voor basisschoolleerlingen in groep 1 en 2. Het lesmateriaal laat leerlingen ontdekken en ervaren dat zij zelf kunnen bijdragen aan een betere en inclusieve samenleving voor zichzelf en hun leeftijdsgenootjes. In Amsterdam gaan de eerste scholen van start met de lessen.

Nieuw: lesmateriaal van Anansi de spin

woensdag, 16 maart, 2022

Van elk jong kind een wereldburger maken. Dat is het doel van de gloednieuwe lespakketten van Anansi de spin voor basisschoolleerlingen in groep 1 en 2. Het lesmateriaal laat leerlingen ontdekken en ervaren dat zij zelf kunnen bijdragen aan een betere en inclusieve samenleving voor zichzelf en hun leeftijdsgenootjes. In Amsterdam gaan de eerste scholen van start met de lessen.

Wereldburgers maken van jonge kinderen

‘Als we van kinderen wereldburgers willen maken, zullen we ze daar zo veel mogelijk mee moeten helpen en met dit lesmateriaal dragen wij daar ons steentje aan bij’, zegt Jelle Pol, directeur-eigenaar van Uitgeverij Deviant, die het lesmateriaal mede ontwikkelde. ‘Het is buitengewoon belangrijk om aan jonge kinderen door te geven hoe ze met elkaar om kunnen of moeten gaan’, vindt Iven Cudogham, schrijver van de prentenboeken van Anansi de spin. De sprookjes uit Afrika van de slimme spin Anansi vormen de basis van het inspirerende lesmateriaal van Anansi de spin ‘Wie niet sterk of groot is moet slim zijn’. Zijn Stichting Toekomstweb ontwikkelde het lesmateriaal samen met het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee), het Projectbureau Primair Onderwijs Zuidoost (PPOZO) en Uitgeverij Deviant. Vanaf vandaag kunnen Amsterdamse basisscholen werken met de lessen bij de verhalen van Anansi de spin. 

Lesmateriaal waarin diversiteit en inclusiviteit centraal staan

Jelle benadrukt waarom hij dit lesmateriaal zo graag wilde ontwikkelen: ‘Het is belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd inzien dat het feit dat mensen van elkaar verschillen niet betekent dat de een meer waard is dan de ander. Door bij te dragen aan dit besef hopen we dat ze later tolerante volwassenen zullen worden.’ Drijfveer van Iven is het gebrek aan lesmateriaal waarin diversiteit en inclusiviteit centraal staan. ‘Te veel kinderen van een andere afkomst en met een andere huidskleur herkennen zich niet in het lesmateriaal waarmee ze werken. En dat geldt vaak ook voor kinderen die twee vaders of twee moeders hebben. Daarom vind ik het belangrijk om lesmateriaal te maken waarin alle kinderen zich kunnen herkennen.’

Jezelf herkennen in positieve verhalen

Dayenne Schurman van het PPOZO, auteur van het lesmateriaal en juf, is het helemaal eens met Iven: ‘Jezelf herkennen in positieve verhalen, representatieve beelden en divers en inclusief lesmateriaal is een belangrijk aspect bij het ontwikkelen van het zelfbeeld en het beeld van de wereld. Representatie is in dit geval niet een persoon van kleur, maar de herkenning zit ‘m voor mij in de verhalen van Anansi de spin. Verhalen waarmee ik groot ben gebracht en die ik nu als moeder en met het lesmateriaal als leerkracht doorgeef.’

Amsterdamse basisscholen van start met Anansi de spin

De gemeente Amsterdam vindt die aandacht voor diversiteit, goed burgerschap en inclusiviteit op de basisschool zo belangrijk dat zij de lespakketten van Anansi de spin kosteloos beschikbaar stelt voor alle basisscholen binnen de gemeente. Op vrijdag 11 maart 2022 overhandigden de leerlingen van basisschool De Rozemarn in Amsterdam Zuidoost het eerste lespakket aan alle betrokken partijen. Vanuit de gemeente Amsterdam waren onderwijswethouder Marjolein Moorman en stadsdeelvoorzitter Tanja Jadnanansing aanwezig.

Amsterdamse scholen van start met lessen bij Anansi de spin
Overhandiging eerste lespakket Anansi de spin op basisschool De Rozemarn.

Over het lesmateriaal voor groep 1 en 2

Meer informatie over de lespakketten vind je op www.anansidespin.nl/scholen en op www.uitgeverij-deviant.nl/anansi.