Kan Good Job! Horeca je helpen bij deze werkwijze en positieve benadering?
‘Zeker. Ik vind het heel prettig dat je studenten via Studiereader direct feedback kunt geven. Vaak hoef je alleen maar te typen ‘Top, goed gedaan’. Dat vinden studenten al heel fijn. Ook kan ik ze meer op hun niveau ondersteunen. Het moeilijkst vind ik het als studenten geen motivatie hebben. Dat kan best zijn omdat ze de lesstof te moeilijk of juist te makkelijk vinden. Met Good Job! Horeca kan ik ze meer bedienen op niveau, beter differentiëren. Door taken op hun specifieke niveau klaar te zetten, geef ik ze die persoonlijke aandacht.’
Hoe vind je het dat Good Job! Horeca volledig online is?
‘Nu, in coronatijd, is online lesgeven natuurlijk ideaal. Wel ben ik heel benieuwd hoe het zal zijn als we weer volledig fysiek mogen lesgeven. Dat heb ik de afgelopen tijd al een aantal keer gedaan. Daarbij bleek het gevaar dat ik te veel in de computer duik en te weinig met de studenten zelf bezig ben. Dus ik moet nog even nadenken over hoe ik dat op zo’n manier kan doen, dat ik wel contact blijf houden met de studenten. Maar we zitten in een digitaal tijdperk, dus een online methode is wat dat betreft heel erg prettig, ook voor de studenten. Een boek heb ik bij Good Job! niet gemist, juist omdat studenten in de online methode veel lezen en luisteren.’
Welke vaardigheid is het lastigst om online te oefenen?
‘Misschien moet ik daar zelf nog in groeien, maar de spreekoefeningen lopen nog niet altijd even lekker. In Teams verdeel ik de studenten in groepjes. Hierbij hebben ze toch wel een escape. Je bent er als docent namelijk zelf niet bij en je kunt dus ook niet zien hoe het gaat en of ze iets doen. Als we na zo’n oefening weer bij elkaar komen, dan kunnen studenten gemakkelijk zeggen dat ze niet wisten wat ze moesten doen.’
Wat vind je het prettigst aan Good Job! Horeca?
‘De variatie in opdrachten. En het feit dat studenten in hun eigen tempo kunnen werken. En de online vorm.’