Good Job! Horeca verkend door de docent

Wij kunnen je natuurlijk wel vertellen hoe goed onze methodes in elkaar steken en welke voordelen ze je brengen. Maar echt betrouwbare informatie komt van de docent zelf. Daarom vragen we docenten naar hun ervaringen met onze methodes. Hun eerlijke antwoorden lees je in ‘Verkend door de docent’. Deze keer: wat vindt Anne Marie van der Boon, docent Engels en Frans aan ROC Rijn IJssel – Vakschool Wageningen, van onze online methode Good Job! Horeca?

Good Job! Horeca verkend door de docent

donderdag, 17 juni, 2021

Wij kunnen je natuurlijk wel vertellen hoe goed onze methodes in elkaar steken en welke voordelen ze je brengen. Maar echt betrouwbare informatie komt van de docent zelf. Daarom vragen we docenten naar hun ervaringen met onze methodes. Hun eerlijke antwoorden lees je in ‘Verkend door de docent’. Deze keer: wat vindt Anne Marie van der Boon, docent Engels en Frans aan ROC Rijn IJssel – Vakschool Wageningen, van onze online methode Good Job! Horeca?

Het grootste gedeelte van haar bijna dertigjarige carrière als docent Engels en Frans werkte Anne Marie op het ROC Rijn IJssel in Wageningen en Arnhem. Aan de locatie Vakschool Wageningen leidt ze studenten sinds 2003 op voor een managementfunctie in de horeca. Vanaf dit schooljaar doet ze dat met behulp van de online methode Engels Good Job! Horeca. De grootste drijfveer in haar docentschap? Het persoonlijke contact met haar studenten.

Anne Marie: ‘Het contact met studenten vind ik het allerleukst aan mijn vak. Daarop borduur ik in mijn lessen verder op voort. Daarbij probeer ik altijd mezelf te zijn. Ik ben geen autoriteit, maar ik heb wel mijn regels: afspraak is afspraak. Dat klinkt misschien wat oubollig, maar zo bied ik mijn mbo-studenten structuur, die ze mijns inziens nodig hebben. Het belangrijkst vind ik echter om de student positief te benaderen in mijn beoordeling. Bijvoorbeeld door ze niet af te rekenen op een slechte uitspraak.’

Kan Good Job! Horeca je helpen bij deze werkwijze en positieve benadering?
‘Zeker. Ik vind het heel prettig dat je studenten via Studiereader direct feedback kunt geven. Vaak hoef je alleen maar te typen ‘Top, goed gedaan’. Dat vinden studenten al heel fijn. Ook kan ik ze meer op hun niveau ondersteunen. Het moeilijkst vind ik het als studenten geen motivatie hebben. Dat kan best zijn omdat ze de lesstof te moeilijk of juist te makkelijk vinden. Met Good Job! Horeca kan ik ze meer bedienen op niveau, beter differentiëren. Door taken op hun specifieke niveau klaar te zetten, geef ik ze die persoonlijke aandacht.’

Hoe vind je het dat Good Job! Horeca volledig online is?
‘Nu, in coronatijd, is online lesgeven natuurlijk ideaal. Wel ben ik heel benieuwd hoe het zal zijn als we weer volledig fysiek mogen lesgeven. Dat heb ik de afgelopen tijd al een aantal keer gedaan. Daarbij bleek het gevaar dat ik te veel in de computer duik en te weinig met de studenten zelf bezig ben. Dus ik moet nog even nadenken over hoe ik dat op zo’n manier kan doen, dat ik wel contact blijf houden met de studenten. Maar we zitten in een digitaal tijdperk, dus een online methode is wat dat betreft heel erg prettig, ook voor de studenten. Een boek heb ik bij Good Job! niet gemist, juist omdat studenten in de online methode veel lezen en luisteren.’

Welke vaardigheid is het lastigst om online te oefenen?
‘Misschien moet ik daar zelf nog in groeien, maar de spreekoefeningen lopen nog niet altijd even lekker. In Teams verdeel ik de studenten in groepjes. Hierbij hebben ze toch wel een escape. Je bent er als docent namelijk zelf niet bij en je kunt dus ook niet zien hoe het gaat en of ze iets doen. Als we na zo’n oefening weer bij elkaar komen, dan kunnen studenten gemakkelijk zeggen dat ze niet wisten wat ze moesten doen.’

Wat vind je het prettigst aan Good Job! Horeca?
‘De variatie in opdrachten. En het feit dat studenten in hun eigen tempo kunnen werken. En de online vorm.’

‘Met Good Job! Horeca kan ik mijn studenten bedienen op niveau, beter differentiëren. Door taken op hun specifieke niveau klaar te zetten, geef ik ze de persoonlijke aandacht die ik ze wil geven.’

Anne Marie van der Boon

Tip: Ook voor de opleidingen Business & Administration, Hospitality en Retail zijn er Good Job!-methodes beschikbaar. Ontdek de volledige methodelijn of bekijk de FAQ.

Gerelateerde nieuwsberichten

20-05-2021

Nederland, handelsland: de Nederlandse arbeidsmarkt wordt steeds internationaler. Steeds meer Nederlandse bedrijven zoeken samenwerking met partners uit het buitenland en eisen daarom vaker dat hun medewerkers meertalig zijn opgeleid. Een ontwikkeling die haaks staat op de beperkte aandacht voor moderne vreemde talen in het middelbaar beroepsonderwijs.

20-04-2021

Je kent onze methodes als didactisch sterke en betrouwbare producten. Maar alle ideeën, drijfveren en vooral mensen achter deze producten ken je misschien nog niet. Wat drijft hen in hun werk? En wat vinden ze eigenlijk van de methodes die ze maken? Je komt het te weten in ‘Het gezicht achter …’, een reeks van interviews met onze methodemakers: enthousiaste, deskundige Devianters die iedere dag hard werken aan onze methodes. Deze keer: Marije Caudron, een van de gezichten achter Good Job!, onze beroepsgerichte methodelijn Engels voor het mbo.

Werken bij

Wij benaderen onze werknemers hetzelfde als we het onderwijs benaderen. Zoals we elke leerling passend lesmateriaal willen bieden, zo zoeken we altijd naar de invulling van een functie die het best bij een collega past. 

Activiteiten

Wij leren continu bij. Het liefst een leven lang, want zo kunnen we ons lesmateriaal blijven vernieuwen. Omdat we het belangrijk vinden dat ook jij bij de les blijft, bieden we verschillende workshops, voorlichtingen en cursussen aan. 

Nieuws en achtergronden

Wij houden je graag op de hoogte. Van het laatste nieuws uit de onderwijswereld, maar ook van onze visie, werkwijze en de nieuwste ontwikkelingen van ons lesmateriaal. 


Contact

Of je ons nu belt, mailt of langskomt in Amersfoort: bij ons kun je terecht voor al je vragen. Geen vraag is te veel, geen probleem te groot. Wij ondersteunen je waar we kunnen. Want jij bent de belangrijkste schakel in goed onderwijs.

Onderwijs is altijd in beweging

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in ons lesmateriaal en in het onderwijs.

Contact

Wij helpen je graag en zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 – 17.30 uur.

Uitgeverij Deviant bv
Zuidsingel 13
3811 HA Amersfoort
033 – 46 50 831
info@uitgeverij-deviant.nl

Servicedesk Studiemeter & Studiereader
033 – 46 50 560
servicedesk@uitgeverij-deviant.nl