Spraakherkenning: een perfect opstapje
Naast een goede basis, gelegd met behulp van een praktijkgerichte lesmethode, is het hebben van een beetje lef dus onontbeerlijk. En daarbij helpt juist die basis, dat fundament van vreemdetalenkennis. Hoe beter een taal is aangeleerd, hoe minder groot de drempel is om hem toe te passen, weet ook Rob: ‘Omdat mensen denken dat ze het niet kunnen, durven ze het niet. Probeer nou die grens over te gaan.’
Dat durven Nederlandse studenten eerder dan hun Chinese studiegenoten, ziet Rob. Niet alleen zijn ze over het algemeen überhaupt mondiger, ook beschikken ze over de nodige extra hulpmiddelen. Zo kunnen ze in Good Job! Hospitality gebruikmaken van de innovatieve functionaliteit van spraakherkenning. Op deze manier oefenen ze online en zelfstandig met hun spreekvaardigheid, zonder dat iemand hun op de vingers kijkt of beoordeelt. Hiermee biedt Good Job! Hospitality studenten een veilige en laagdrempelige mogelijkheid om hun zelfvertrouwen op te krikken; een perfect opstapje naar een vrije communicatie met gasten.
Hospitalitystudenten in Nederland hebben dus een voorsprong. Wel merkt Rob een verschil in instelling: ‘In mijn ervaring met Nederlandse studenten heb ik gemerkt dat sommige niet zo geïnteresseerd zijn in hun talen.’ Maar ook hierbij biedt een praktijkgerichte methode als Good Job! Hospitality uitkomst. Door de Engelse taal in een werkcontext te plaatsen, wordt het belang ervan direct duidelijk voor studenten. Ze hoeven geen ellenlange woordenlijsten te leren, maar zien de taal toegepast in herkenbare situaties binnen hun vakgebied. Het inzicht dat kennis van de taal belangrijk is voor hun toekomst op de werkvloer, werkt motiverend en maakt het leren ervan een stuk aantrekkelijker.
Een praatje tijdens het ontbijt
Zien studenten eenmaal in dat het leren van een vreemde taal aantrekkelijk is voor hun toekomst, dan openen zich deuren. Rob: ‘Voor jonge mensen die graag willen en passie hebben, zijn er in de hospitality ontzettend veel kansen. Ook internationaal.’ En al zeker voor Nederlandse studenten: ‘Nederlandse directeuren zijn bijvoorbeeld zeer gewild, omdat Nederlanders cultuurgevoelig zijn en over het algemeen hun talen goed spreken.’
Directeur word je uiteraard niet zomaar – als dat al je doel is – maar een sterke fundering van vreemdetalenkennis geeft je wel het vertrouwen om stappen te zetten binnen de hospitalitysector. Bijvoorbeeld om tijdens het ontbijt op die gast af te stappen voor een praatje. En kom je eenmaal met die gast in gesprek, dan kun je je talenkennis verder uitbreiden: ‘Misschien ken jij honderd woorden Engels en die gast tweehonderd. Nou, dan leer je langzaamaan bij. En dan train je tegelijkertijd die interpersonal skills. Ben je daar een beetje in bekwaamd, dan kun je een taal al bijna voelen. Door goed te observeren, goed te luisteren, kun je al begrijpen wat iemand die een andere taal spreekt bedoelt.’ En zo creëer je niet alleen veel meer kansen voor jezelf, je maakt je werk ook nog eens veel leuker. Want ‘menselijke interactie is een van de leukste dingen in ons vak’.
Bijzondere verhalen
Tijdens zijn lange loopbaan heeft Rob een bulk aan bijzondere verhalen verzameld. Zo kwam hij in zijn hotels verschillende popsterren en topsporters tegen. Ook gaf hij de Amerikaanse minister van Defensie een onvergetelijk verblijf, door midden in de nacht op een kamergroot scherm een wedstrijd van diens favoriete honkbalteam de Chicago Bulls af te spelen. En hij ontving grote dankbaarheid toen hij een Italiaanse hotelgast ondersteunde en begeleidde toen die, zelf amper Engelssprekend, zich in een ziekenhuis in China moest laten opereren. Al deze verhalen, al deze ervaringen, waren nooit mogelijk geweest als Rob vanaf het begin niet had geïnvesteerd in zijn vreemdetalenkennis.