Het belang van vreemdetalenkennis in hospitality

Een gedegen kennis van vreemde talen is een vereiste als je in de hospitalitysector gaat werken. Dat zegt Rob Spiekerman, General Manager bij InterContinental Hotels Group. Niet alleen draagt deze kennis in hoge mate bij aan je interpersoonlijke vaardigheden, ook creëer je er kansen voor jezelf mee. Hoe je een sterk fundament van vreemdetalenkennis legt? Met praktijkgerichte lesmethodes.

Het belang van vreemdetalenkennis in hospitality

woensdag, 19 januari, 2022

Een gedegen kennis van vreemde talen is een vereiste als je in de hospitalitysector gaat werken. Dat zegt Rob Spiekerman, General Manager bij InterContinental Hotels Group. Niet alleen draagt deze kennis in hoge mate bij aan je interpersoonlijke vaardigheden, ook creëer je er kansen voor jezelf mee. Hoe je een sterk fundament van vreemdetalenkennis legt? Met praktijkgerichte lesmethodes.

Iedere ochtend tijdens het ontbijt maakt Rob Spiekerman een praatje met zijn gasten, vaak in hun moedertaal. Het is het resultaat van de jarenlange investering die hij heeft gedaan in zijn kennis van vreemde talen. Het is iets dat hij zijn General Managers in opleiding, maar ook studenten die stagelopen in zijn hotel, wil meegeven: ‘Voor jonge mensen die graag willen en passie ervoor hebben, zijn er in de hospitality ontzettend veel kansen. Hospitality op zich is geen rocket science, maar kennis van vreemde talen en interpersonal skills zijn wel heel belangrijk.’

Omzwervingen

Na zijn afstuderen in 1983 heeft Rob in diverse functies bij verschillende hotels tegenover duizenden klanten gestaan. Na omzwervingen door wel vijfendertig landen – België, Kazachstan en Azerbeidzjan zijn een kleine greep uit de reeks – kwam hij twaalf jaar geleden terecht in Hangzhou. In deze Chinese miljoenenstad begeleidde hij de bouw van een luxehotel van InterContinental Hotels. Na meerdere hotels in China te hebben geopend en tientallen managers in opleiding onder zijn hoede te hebben genomen en te hebben opgeleid, is hij nu als General Manager werkzaam in Shanghai.

Al die jaren dook hij in de taal, cultuur en gebruiken van de landen waarin hij werkzaam was. Al snel kwam hij er namelijk achter dat hij het met enkel Nederlands en een paar woorden Engels niet zou redden in de hospitalitywereld: ‘Toen ik net verhuisde van Nederland naar Brussel, dacht ik: Brussel is net over de grens, dus daar spreken ze Nederlands. Maar alles ging in het Frans. Ik heb toen heel snel mijn Frans moeten opkrikken. Daar heb ik later weer veel voordeel van gehad.’ Deze taligheid en cultuurkennis breidde zich gestaag uit. Nu lukt het hem om zijn gasten zo goed mogelijk te bedienen en zijn medewerkers, allemaal met een andere achtergrond, op de juiste manier te benaderen en te motiveren.

De praktijk als beste leerschool

Het goed gebruiken van vreemde talen leer je pas echt in de praktijk, erkent Rob. Daarom betrekt hij zijn trainees zo veel mogelijk bij de gesprekken die hij voert met gasten, collega’s en zakenpartners: ‘Als ik een gesprek voer met het hoofd van Lufthansa, een van onze gasten, dan betrek ik hen erbij. Of ik ga één keer met ze mee naar het vliegveld, met de mededeling dat ze de volgende keer alleen moeten gaan om de crew van Lufthansa te begeleiden naar het hotel.’ De praktijk is dus de beste leerschool die je je kunt indenken, maar dat betekent niet dat het onderwijs geen belangrijke rol speelt in de taalvaardigheid van (toekomstige) hotelmedewerkers. Integendeel, het fundament dat je tijdens je studie legt, kan grote invloed hebben op de kansen die je krijgt.

Engels ‘uit het boekje’ versus praktijk-Engels

Jammer genoeg ziet Rob dat juist daarvoor weinig aandacht meer is in het huidige Chinese onderwijssysteem. ‘In de Chinese hotelscholen doen ze best veel aan Engels, maar het is allemaal Engels ‘’uit een boekje’’. Conversatie-Engels en praktijk-Engels wordt er niet gegeven.’ En juist het leren converseren in vreemde talen draagt in hoge mate bij aan het verbeteren van je interpersoonlijke vaardigheden.

Hoe omgekeerd de wereld is in Nederland, beseft Rob maar al te goed. ‘In Nederland heb je veel hotelscholen waar volledige restaurants in geïntegreerd zijn. Het ene jaar ben je als student medewerker in het restaurant, het andere jaar ben je restaurantmanager, zodat je echt in de praktijk leert hoe het werkt. In deze restaurants worden ook buitenlandse gasten ontvangen: een perfecte mogelijkheid om ook het Engels in de praktijk te gebruiken.’

Bovendien worden in verschillende hospitality-opleidingen interactieve lesmethodes in vreemde talen gebruikt, waarbij de lesstof ook nog eens aansluit op de praktijk. En aangezien de praktijk de beste school is om een taal te leren, is het vanzelfsprekend dat praktijkgerichte lesmethodes het beste gereedschap zijn voor studenten om een basis aan kennis van vreemde talen te leggen. Want dat zou een van de doelen moeten zijn voor studenten, willen ze gaan werken in de hospitalitysector, aldus Rob: een sterk fundament in – vooral – de Engelse taal. ‘Maar ook in de Nederlandse taal. Als jouw Nederlands in zijn basis goed is, kun je vandaaruit Engels als tweede taal leren, om daarna je talenpakket steeds verder uit te bouwen.’

De herkenbare contexten van Good Job!

Een innovatieve praktijkgerichte lesmethode die wordt gebruikt in het mbo is Good Job! Hospitality. Met deze methode oefenen studenten aan de hand van herkenbare situaties binnen de hospitalitysector met alle taalvaardigheden Engels. De opdrachten staan in de context van het werken in verschillende hotels. Hierdoor oefenen studenten niet alleen op een actieve manier met ‘praktijk-Engels’, ook krijgen ze direct een kijkje in de keuken van hun vakgebied. Zo leggen ze een solide fundament voor hun toekomst in de hospitality. Good Job! Hospitality is er in boekvorm én in digitale vorm. Deze digitale vorm kan Rob wel bekoren. Digitale lesmethodes geven studenten namelijk de kans om zelfstandig aan de slag te gaan, aldus Rob. ‘Ik zou dit in China ook wel willen integreren. Hier zijn namelijk niet voldoende docenten Engels die aandacht besteden aan de spreek- en luistervaardigheden.’

InterContinental Hotels heeft in China een eigen Academy opgestart. Hier leren studenten vooral basisvaardigheden Engels door constant het gesprek met hun docenten aan te gaan. In het Engels uiteraard. Zo zijn ze intensief bezig met de taal. Dit gebeurt om ze ‘conversatie-Engels’ en ‘praktijk-Engels’ bij te brengen, maar ook om ze meer zelfvertrouwen te geven. ‘Het zelfvertrouwen van de Chinezen is over het algemeen niet zo groot, maar ze zijn wel bijzonder leergierig,’ zegt Rob. ‘Je voelt het vertrouwen groeien van zo’n jonge, verlegen studente, wanneer zij een buitenlander aanspreekt in een restaurant en wanneer ze ziet dat het eigenlijk niet zo moeilijk is. Als ze eenmaal over die drempel is, dan vindt ze het ook leuk om iedere dag diezelfde gast op te zoeken voor een praatje. Als ik zie dat zulke studenten hun schroom kwijt zijn, ben ik daar best trots op.’

Spraakherkenning: een perfect opstapje

Naast een goede basis, gelegd met behulp van een praktijkgerichte lesmethode, is het hebben van een beetje lef dus onontbeerlijk. En daarbij helpt juist die basis, dat fundament van vreemdetalenkennis. Hoe beter een taal is aangeleerd, hoe minder groot de drempel is om hem toe te passen, weet ook Rob: ‘Omdat mensen denken dat ze het niet kunnen, durven ze het niet. Probeer nou die grens over te gaan.’

Dat durven Nederlandse studenten eerder dan hun Chinese studiegenoten, ziet Rob. Niet alleen zijn ze over het algemeen überhaupt mondiger, ook beschikken ze over de nodige extra hulpmiddelen. Zo kunnen ze in Good Job! Hospitality gebruikmaken van de innovatieve functionaliteit van spraakherkenning. Op deze manier oefenen ze online en zelfstandig met hun spreekvaardigheid, zonder dat iemand hun op de vingers kijkt of beoordeelt. Hiermee biedt Good Job! Hospitality studenten een veilige en laagdrempelige mogelijkheid om hun zelfvertrouwen op te krikken; een perfect opstapje naar een vrije communicatie met gasten.

Hospitalitystudenten in Nederland hebben dus een voorsprong. Wel merkt Rob een verschil in instelling: ‘In mijn ervaring met Nederlandse studenten heb ik gemerkt dat sommige niet zo geïnteresseerd zijn in hun talen.’ Maar ook hierbij biedt een praktijkgerichte methode als Good Job! Hospitality uitkomst. Door de Engelse taal in een werkcontext te plaatsen, wordt het belang ervan direct duidelijk voor studenten. Ze hoeven geen ellenlange woordenlijsten te leren, maar zien de taal toegepast in herkenbare situaties binnen hun vakgebied. Het inzicht dat kennis van de taal belangrijk is voor hun toekomst op de werkvloer, werkt motiverend en maakt het leren ervan een stuk aantrekkelijker.

Een praatje tijdens het ontbijt

Zien studenten eenmaal in dat het leren van een vreemde taal aantrekkelijk is voor hun toekomst, dan openen zich deuren. Rob: ‘Voor jonge mensen die graag willen en passie hebben, zijn er in de hospitality ontzettend veel kansen. Ook internationaal.’ En al zeker voor Nederlandse studenten: ‘Nederlandse directeuren zijn bijvoorbeeld zeer gewild, omdat Nederlanders cultuurgevoelig zijn en over het algemeen hun talen goed spreken.’

Directeur word je uiteraard niet zomaar – als dat al je doel is – maar een sterke fundering van vreemdetalenkennis geeft je wel het vertrouwen om stappen te zetten binnen de hospitalitysector. Bijvoorbeeld om tijdens het ontbijt op die gast af te stappen voor een praatje. En kom je eenmaal met die gast in gesprek, dan kun je je talenkennis verder uitbreiden: ‘Misschien ken jij honderd woorden Engels en die gast tweehonderd. Nou, dan leer je langzaamaan bij. En dan train je tegelijkertijd die interpersonal skills. Ben je daar een beetje in bekwaamd, dan kun je een taal al bijna voelen. Door goed te observeren, goed te luisteren, kun je al begrijpen wat iemand die een andere taal spreekt bedoelt.’ En zo creëer je niet alleen veel meer kansen voor jezelf, je maakt je werk ook nog eens veel leuker. Want ‘menselijke interactie is een van de leukste dingen in ons vak’.

Bijzondere verhalen

Tijdens zijn lange loopbaan heeft Rob een bulk aan bijzondere verhalen verzameld. Zo kwam hij in zijn hotels verschillende popsterren en topsporters tegen. Ook gaf hij de Amerikaanse minister van Defensie een onvergetelijk verblijf, door midden in de nacht op een kamergroot scherm een wedstrijd van diens favoriete honkbalteam de Chicago Bulls af te spelen. En hij ontving grote dankbaarheid toen hij een Italiaanse hotelgast ondersteunde en begeleidde toen die, zelf amper Engelssprekend, zich in een ziekenhuis in China moest laten opereren. Al deze verhalen, al deze ervaringen, waren nooit mogelijk geweest als Rob vanaf het begin niet had geïnvesteerd in zijn vreemdetalenkennis.

Gerelateerde nieuwsberichten

Good Job! Horeca
17-06-2021

Wij kunnen je natuurlijk wel vertellen hoe goed onze methodes in elkaar steken en welke voordelen ze je brengen. Maar echt betrouwbare informatie komt van de docent zelf. Daarom vragen we docenten naar hun ervaringen met onze methodes. Hun eerlijke antwoorden lees je in ‘Verkend door de docent’. Deze keer: wat vindt Anne Marie van der Boon, docent Engels en Frans aan ROC Rijn IJssel – Vakschool Wageningen, van onze online methode Good Job! Horeca?

Gut Gemacht
20-05-2021

Nederland, handelsland: de Nederlandse arbeidsmarkt wordt steeds internationaler. Steeds meer Nederlandse bedrijven zoeken samenwerking met partners uit het buitenland en eisen daarom vaker dat hun medewerkers meertalig zijn opgeleid. Een ontwikkeling die haaks staat op de beperkte aandacht voor moderne vreemde talen in het middelbaar beroepsonderwijs.

Werken bij

Wij benaderen onze werknemers hetzelfde als we het onderwijs benaderen. Zoals we elke leerling passend lesmateriaal willen bieden, zo zoeken we altijd naar de invulling van een functie die het best bij een collega past. 

Activiteiten

Wij leren continu bij. Het liefst een leven lang, want zo kunnen we ons lesmateriaal blijven vernieuwen. Omdat we het belangrijk vinden dat ook jij bij de les blijft, bieden we verschillende workshops, voorlichtingen en cursussen aan. 

Nieuws en achtergronden

Wij houden je graag op de hoogte. Van het laatste nieuws uit de onderwijswereld, maar ook van onze visie, werkwijze en de nieuwste ontwikkelingen van ons lesmateriaal. 


Contact

Of je ons nu belt, mailt of langskomt in Amersfoort: bij ons kun je terecht voor al je vragen. Geen vraag is te veel, geen probleem te groot. Wij ondersteunen je waar we kunnen. Want jij bent de belangrijkste schakel in goed onderwijs.

Onderwijs is altijd in beweging

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in ons lesmateriaal en in het onderwijs.

Contact

Wij helpen je graag en zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 – 17.00 uur.

Uitgeverij Deviant bv
Zuidsingel 13
3811 HA Amersfoort
033 – 46 50 831
info@uitgeverij-deviant.nl

Servicedesk Studiemeter & Studiereader
033 – 46 50 560
servicedesk@uitgeverij-deviant.nl