Oranje-gekte: wat doe je wel en niet in een EK-reclame?

Het EK-voetbal is van start! Niet te missen zijn alle reclames rondom dit kampioenschap. Maar die reclamegekte leidde ook meteen tot een relletje: de KNVB wilde dat supermarktketen Jumbo zijn reclame van de buis zou halen. Jumbo is geen officiële sponsor van het EK-voetbal, maar door de reclame lijkt dat wel zo, aldus de KNVB. Ze struikelen onder andere over het gebruik van het lijflied van de Oranjevrouwen. Inmiddels is het vuur gedoofd: Jumbo past de reclame niet aan en de KNVB onderneemt geen verdere stappen. Hoe denken jouw studenten hierover: waar ligt de grens bij het maken van reclame?

Oranje-gekte: wat doe je wel en niet in een EK-reclame?

maandag, 14 juni, 2021

Het EK-voetbal is van start! Niet te missen zijn alle reclames rondom dit kampioenschap. Maar die reclamegekte leidde ook meteen tot een relletje: de KNVB wilde dat supermarktketen Jumbo zijn reclame van de buis zou halen. Jumbo is geen officiële sponsor van het EK-voetbal, maar door de reclame lijkt dat wel zo, aldus de KNVB. Ze struikelen onder andere over het gebruik van het lijflied van de Oranjevrouwen. Inmiddels is het vuur gedoofd: Jumbo past de reclame niet aan en de KNVB onderneemt geen verdere stappen. Hoe denken jouw studenten hierover: waar ligt de grens bij het maken van reclame?

Hoe ga je aan de slag?

Bekijk met je studenten dit fragment over de reclamerel tussen de KNVB en Jumbo en vraag je studenten daarna:

  • aan welke kenmerken een goede reclame volgens je studenten voldoet;
  • of ze al veel reclames over het EK-voetbal hebben gezien en waarom die reclames wel of niet voldoen aan de kenmerken van een goede reclame;
  • waarom de KNVB wil dat Jumbo zijn EK-reclame aanpast
  • waarom Jumbo juist voor deze EK-reclame heeft gekozen;
  • of ze vinden dat Jumbo de reclame wel of niet had moeten aanpassen.

Laat je studenten ook onderbouwen waarom ze dat wel of niet vinden.

Tip: Heb je meer tijd? Je kunt in je klas ook een verkiezing houden voor de beste EK-reclame van 2021. Hoe?

  • Laat in de klas vijf EK-reclames zien. Bepaal met elkaar welke drie reclames jullie gaan beoordelen.
  • Verdeel je klas in groepjes. Laat elk groepje de drie reclames nog een keer bekijken en nabespreken aan de hand van de onderstaande vragen:
    • Waar wordt de reclame voor gemaakt?
    • Op welke manier probeert het bedrijf de aandacht te trekken: welke trucs worden gebruikt?
    • Wat spreek jullie aan in de reclame, en wat niet?
  • Bespreek klassikaal de reclames na en vraag je studenten waar volgens hen een goede (EK-)reclame aan voldoet.
  • Laat je studenten een top-3 maken van de drie reclames. De reclame die het meeste op plek 1 staat, wint.

Reclames waar je uit kunt kiezen:

Albert Heijn
Bavaria
Bol.com
Expert
Jumbo
KPN
Kruidvat
Lidl
Lipton
Plus
Staatsloterij
Thuisbezorgd
Toto

Verder aan de slag met het thema reclame? In onze burgerschapsmethodes Schokland en Kies staan handige opdrachten over bijvoorbeeld het herkennen van reclametrucs. Meer weten? Neem contact op met ons via [email protected].

Schrijf je in voor de Trending-nieuwsbrief en ontvang de volgende lesbrief kosteloos in je mailbox.

Gerelateerde nieuwsberichten

Wereldburgerschap
09-06-2021

Studenten in het mbo krijgen niet alleen vakkennis aangeleerd om te worden klaargestoomd voor een beroep of vervolgopleiding. Ook worden ze voorbereid op hun rol in de samenleving. Het kernvak bij dit aspect van het mbo? Burgerschap. Aan de hand van vier dimensies ontwikkelen studenten alle belangrijke burgerschapsvaardigheden om actief mee te doen in de maatschappij. Wat houden die vier dimensies precies in? En op welke manier behandelen we ze in onze burgerschapsmethodes?

Werken bij

Wij benaderen onze werknemers hetzelfde als we het onderwijs benaderen. Zoals we elke leerling passend lesmateriaal willen bieden, zo zoeken we altijd naar de invulling van een functie die het best bij een collega past. 

Activiteiten

Wij leren continu bij. Het liefst een leven lang, want zo kunnen we ons lesmateriaal blijven vernieuwen. Omdat we het belangrijk vinden dat ook jij bij de les blijft, bieden we verschillende workshops, voorlichtingen en cursussen aan. 

Nieuws en achtergronden

Wij houden je graag op de hoogte. Van het laatste nieuws uit de onderwijswereld, maar ook van onze visie, werkwijze en de nieuwste ontwikkelingen van ons lesmateriaal. 


Contact

Of je ons nu belt, mailt of langskomt in Amersfoort: bij ons kun je terecht voor al je vragen. Geen vraag is te veel, geen probleem te groot. Wij ondersteunen je waar we kunnen. Want jij bent de belangrijkste schakel in goed onderwijs.

Onderwijs is altijd in beweging

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in ons lesmateriaal en in het onderwijs.

Contact

Wij helpen je graag en zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 – 17.00 uur.

Uitgeverij Deviant bv
Zuidsingel 13
3811 HA Amersfoort
033 – 46 50 831
[email protected]

Servicedesk Studiemeter & Studiereader
Tel: 033 – 46 50 560
Mail: [email protected]
WhatsApp: 06 – 27408353