Oranje-gekte: wat doe je wel en niet in een EK-reclame?

Het EK-voetbal is van start! Niet te missen zijn alle reclames rondom dit kampioenschap. Maar die reclamegekte leidde ook meteen tot een relletje: de KNVB wilde dat supermarktketen Jumbo zijn reclame van de buis zou halen. Jumbo is geen officiële sponsor van het EK-voetbal, maar door de reclame lijkt dat wel zo, aldus de KNVB. Ze struikelen onder andere over het gebruik van het lijflied van de Oranjevrouwen. Inmiddels is het vuur gedoofd: Jumbo past de reclame niet aan en de KNVB onderneemt geen verdere stappen. Hoe denken jouw studenten hierover: waar ligt de grens bij het maken van reclame?

Oranje-gekte: wat doe je wel en niet in een EK-reclame?

maandag, 14 juni, 2021

Het EK-voetbal is van start! Niet te missen zijn alle reclames rondom dit kampioenschap. Maar die reclamegekte leidde ook meteen tot een relletje: de KNVB wilde dat supermarktketen Jumbo zijn reclame van de buis zou halen. Jumbo is geen officiële sponsor van het EK-voetbal, maar door de reclame lijkt dat wel zo, aldus de KNVB. Ze struikelen onder andere over het gebruik van het lijflied van de Oranjevrouwen. Inmiddels is het vuur gedoofd: Jumbo past de reclame niet aan en de KNVB onderneemt geen verdere stappen. Hoe denken jouw studenten hierover: waar ligt de grens bij het maken van reclame?

Hoe ga je aan de slag?

Bekijk met je studenten dit fragment over de reclamerel tussen de KNVB en Jumbo en vraag je studenten daarna:

  • aan welke kenmerken een goede reclame volgens je studenten voldoet;
  • of ze al veel reclames over het EK-voetbal hebben gezien en waarom die reclames wel of niet voldoen aan de kenmerken van een goede reclame;
  • waarom de KNVB wil dat Jumbo zijn EK-reclame aanpast
  • waarom Jumbo juist voor deze EK-reclame heeft gekozen;
  • of ze vinden dat Jumbo de reclame wel of niet had moeten aanpassen.

Laat je studenten ook onderbouwen waarom ze dat wel of niet vinden.

Tip: Heb je meer tijd? Je kunt in je klas ook een verkiezing houden voor de beste EK-reclame van 2021. Hoe?

  • Laat in de klas vijf EK-reclames zien. Bepaal met elkaar welke drie reclames jullie gaan beoordelen.
  • Verdeel je klas in groepjes. Laat elk groepje de drie reclames nog een keer bekijken en nabespreken aan de hand van de onderstaande vragen:
    • Waar wordt de reclame voor gemaakt?
    • Op welke manier probeert het bedrijf de aandacht te trekken: welke trucs worden gebruikt?
    • Wat spreek jullie aan in de reclame, en wat niet?
  • Bespreek klassikaal de reclames na en vraag je studenten waar volgens hen een goede (EK-)reclame aan voldoet.
  • Laat je studenten een top-3 maken van de drie reclames. De reclame die het meeste op plek 1 staat, wint.

Reclames waar je uit kunt kiezen:

Albert Heijn
Bavaria
Bol.com
Expert
Jumbo
KPN
Kruidvat
Lidl
Lipton
Plus
Staatsloterij
Thuisbezorgd
Toto

Verder aan de slag met het thema reclame? In onze burgerschapsmethodes Schokland en Kies staan handige opdrachten over bijvoorbeeld het herkennen van reclametrucs. Meer weten? Neem contact op met ons via [email protected].

Schrijf je in voor de Trending-nieuwsbrief en ontvang de volgende lesbrief kosteloos in je mailbox.