Tips top 5: contact tijdens laptoplessen

Digitaal lesmateriaal biedt veel voordelen. Zo kunnen studenten vaak zelfstandig en op hun eigen niveau werken, kijken ze opdrachten zelf na en krijgen ze geautomatiseerde feedback. Als docent heb je zo meer tijd om je studenten te begeleiden. Maar hoe doe je dat als ze achter hun beeldscherm zitten weggedoken? Als het contact met je studenten weg is? Gelukkig kun je digitaal lesmateriaal juist ook inzetten om tot contact en interactie te komen. Hoe? Wij geven je vijf tips.

Tips top 5: contact tijdens laptoplessen

woensdag, 26 januari, 2022

Digitaal lesmateriaal biedt veel voordelen. Zo kunnen studenten vaak zelfstandig en op hun eigen niveau werken, kijken ze opdrachten zelf na en krijgen ze geautomatiseerde feedback. Als docent heb je zo meer tijd om je studenten te begeleiden. Maar hoe doe je dat als ze achter hun beeldscherm zitten weggedoken? Als het contact met je studenten weg is? Gelukkig kun je digitaal lesmateriaal juist ook inzetten om tot contact en interactie te komen. Hoe? Wij geven je vijf tips.

1. Laptops dicht

Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar dat is het niet: laat in het begin van de les de laptops dicht. Bespreek samen met je studenten welke lesstof jullie vandaag behandelen en vraag wat ze verwachten te leren. Geef jezelf elke les de ruimte om klassikaal even in gesprek te gaan, voordat de laptops worden opengeklapt. Dan begin je altijd bij de basis: verbinding.

2. Think-pair-share

Het think-pair-shareprincipe (denken-delen-uitwisselen) is een handige manier om online en offline lesgeven en je studenten met elkaar te verbinden. Ook als je digitaal werkt kun je uitgaan van dit principe. In het think-gedeelte bekijkt een student zelfstandig online een vraagstuk. Daarna delen studenten hun bevindingen in groepjes
van twee (pair), om ze vervolgens klassikaal te bespreken (share). Zo bereik je verbinding over verschillende lagen.

3. Uitnodiging tot feedback

Met geautomatiseerde feedback zien studenten meteen wat ze moeten verbeteren. Maar het enige contact dat ze hierbij hebben, is met hun laptop. Daarom kunnen studenten in digitaal lesmateriaal soms een klasgenoot uitnodigen om feedback te geven op gemaakte opdrachten. Zo zijn er twee partijen die iets leren én met elkaar
in contact komen. Biedt jouw lesmateriaal deze optie niet? Laat studenten dan hun antwoorden en toelichting uitwisselen in de klas. Zo geven ze elkaar live feedback en helpen ze elkaar verder in hun leerproces.

4. Op papier

Toegegeven: typen gaat doorgaans sneller dan schrijven. Maar de verbinding is ver te zoeken als je studenten een schrijfopdracht in een invulscherm typen en daarna simpelweg op ‘verzenden’ klikken. Laat ze hun opdracht daarom eerst in ruwe vorm voorbereiden op papier en die met elkaar of met jou bespreken. Een van de bijkomende voordelen: ze verleren het schrijven niet. Iets wat op de loer ligt bij zo veel digitaal vingerwerk.

5. Educatieve games

Geef wat online schwung aan je les door educatieve games in te zetten. Niet alleen spreken die jongeren aan, ze zorgen ook voor de nodige afwisseling. Bovendien bieden ze je studenten vaak de kans om met elkaar te spelen en dus met elkaar in contact te komen.

Meer lezen?

Abonneer je nu gratis en ontvang het Uitgeverij Deviant Magazine thuis.