Tips top 5: contact tijdens laptoplessen

Digitaal lesmateriaal biedt veel voordelen. Zo kunnen studenten vaak zelfstandig en op hun eigen niveau werken, kijken ze opdrachten zelf na en krijgen ze geautomatiseerde feedback. Als docent heb je zo meer tijd om je studenten te begeleiden. Maar hoe doe je dat als ze achter hun beeldscherm zitten weggedoken? Als het contact met je studenten weg is? Gelukkig kun je digitaal lesmateriaal juist ook inzetten om tot contact en interactie te komen. Hoe? Wij geven je vijf tips.

Tips top 5: contact tijdens laptoplessen

woensdag, 26 januari, 2022

Digitaal lesmateriaal biedt veel voordelen. Zo kunnen studenten vaak zelfstandig en op hun eigen niveau werken, kijken ze opdrachten zelf na en krijgen ze geautomatiseerde feedback. Als docent heb je zo meer tijd om je studenten te begeleiden. Maar hoe doe je dat als ze achter hun beeldscherm zitten weggedoken? Als het contact met je studenten weg is? Gelukkig kun je digitaal lesmateriaal juist ook inzetten om tot contact en interactie te komen. Hoe? Wij geven je vijf tips.

1. Laptops dicht

Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar dat is het niet: laat in het begin van de les de laptops dicht. Bespreek samen met je studenten welke lesstof jullie vandaag behandelen en vraag wat ze verwachten te leren. Geef jezelf elke les de ruimte om klassikaal even in gesprek te gaan, voordat de laptops worden opengeklapt. Dan begin je altijd bij de basis: verbinding.

2. Think-pair-share

Het think-pair-shareprincipe (denken-delen-uitwisselen) is een handige manier om online en offline lesgeven en je studenten met elkaar te verbinden. Ook als je digitaal werkt kun je uitgaan van dit principe. In het think-gedeelte bekijkt een student zelfstandig online een vraagstuk. Daarna delen studenten hun bevindingen in groepjes
van twee (pair), om ze vervolgens klassikaal te bespreken (share). Zo bereik je verbinding over verschillende lagen.

3. Uitnodiging tot feedback

Met geautomatiseerde feedback zien studenten meteen wat ze moeten verbeteren. Maar het enige contact dat ze hierbij hebben, is met hun laptop. Daarom kunnen studenten in digitaal lesmateriaal soms een klasgenoot uitnodigen om feedback te geven op gemaakte opdrachten. Zo zijn er twee partijen die iets leren én met elkaar
in contact komen. Biedt jouw lesmateriaal deze optie niet? Laat studenten dan hun antwoorden en toelichting uitwisselen in de klas. Zo geven ze elkaar live feedback en helpen ze elkaar verder in hun leerproces.

4. Op papier

Toegegeven: typen gaat doorgaans sneller dan schrijven. Maar de verbinding is ver te zoeken als je studenten een schrijfopdracht in een invulscherm typen en daarna simpelweg op ‘verzenden’ klikken. Laat ze hun opdracht daarom eerst in ruwe vorm voorbereiden op papier en die met elkaar of met jou bespreken. Een van de bijkomende voordelen: ze verleren het schrijven niet. Iets wat op de loer ligt bij zo veel digitaal vingerwerk.

5. Educatieve games

Geef wat online schwung aan je les door educatieve games in te zetten. Niet alleen spreken die jongeren aan, ze zorgen ook voor de nodige afwisseling. Bovendien bieden ze je studenten vaak de kans om met elkaar te spelen en dus met elkaar in contact te komen.

Meer lezen?

Abonneer je nu gratis en ontvang het Uitgeverij Deviant Magazine thuis.

Gerelateerde nieuwsberichten

Economische dimensie burgerschap
25-01-2022

Enkele jaren geleden werd mij gevraagd of ik het keuzedeel ‘Voorbereiding hbo’ wilde geven. Om mij hier enigszins op voor te bereiden, verdiepte ik mij in de factoren die de overstap van het mbo naar het hbo succesvol maken. Uit verschillende studies kwam naar voren dat studievaardigheden als plannen en zelfstandig werken belangrijk zijn. In mijn zoektocht naar hoe ik mijn studenten deze vaardigheden kon aanleren, kwam ik uit bij zelfregulerend leren. Er ging een wereld voor mij open.

28-09-2021

Toen haar dochter Kee niet wist welke vervolgopleiding ze moest kiezen na het vmbo, ging Elke van den Hout nadenken over een oplossing. Als pragmatische moeder én communicatieadviseur beet ze zich helemaal vast in het vraagstuk. Want ze besefte dat niet alleen haar dochter, maar veel meer leeftijdsgenoten en medeleerlingen te maken hebben met deze keuzestress. Ze bedacht er een oplossing voor: het M-jaar.

Werken bij

Wij benaderen onze werknemers hetzelfde als we het onderwijs benaderen. Zoals we elke leerling passend lesmateriaal willen bieden, zo zoeken we altijd naar de invulling van een functie die het best bij een collega past. 

Activiteiten

Wij leren continu bij. Het liefst een leven lang, want zo kunnen we ons lesmateriaal blijven vernieuwen. Omdat we het belangrijk vinden dat ook jij bij de les blijft, bieden we verschillende workshops, voorlichtingen en cursussen aan. 

Nieuws en achtergronden

Wij houden je graag op de hoogte. Van het laatste nieuws uit de onderwijswereld, maar ook van onze visie, werkwijze en de nieuwste ontwikkelingen van ons lesmateriaal. 


Contact

Of je ons nu belt, mailt of langskomt in Amersfoort: bij ons kun je terecht voor al je vragen. Geen vraag is te veel, geen probleem te groot. Wij ondersteunen je waar we kunnen. Want jij bent de belangrijkste schakel in goed onderwijs.

Onderwijs is altijd in beweging

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in ons lesmateriaal en in het onderwijs.

Contact

Wij helpen je graag en zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 – 17.00 uur.

Uitgeverij Deviant bv
Zuidsingel 13
3811 HA Amersfoort
033 – 46 50 831
info@uitgeverij-deviant.nl

Servicedesk Studiemeter & Studiereader
033 – 46 50 560
servicedesk@uitgeverij-deviant.nl