#Trending: Klaar voor je vakantie. Maar is Schiphol dat ook?

Luchthaven Schiphol heeft te maken met grote drukte en een personeelstekort. Veel mensen willen nu op vakantie, maar het personeel van Schiphol zegt te hard te moeten werken voor te weinig loon. Door de grote drukte, het personeelstekort en de stakingen, worden vele vluchten vanaf Schiphol geannuleerd. Veel mensen kunnen dus opeens niet op vakantie. Bespreek dit onderwerp met je studenten: wat vinden zij van de drukte en stakingen op Schiphol? En durven jouw studenten zelf wel nog een vlucht te boeken?

#Trending: Klaar voor je vakantie. Maar is Schiphol dat ook?

dinsdag, 28 juni, 2022

Luchthaven Schiphol heeft te maken met grote drukte en een personeelstekort. Veel mensen willen nu op vakantie, maar het personeel van Schiphol zegt te hard te moeten werken voor te weinig loon. Door de grote drukte, het personeelstekort en de stakingen, worden vele vluchten vanaf Schiphol geannuleerd. Veel mensen kunnen dus opeens niet op vakantie. Bespreek dit onderwerp met je studenten: wat vinden zij van de drukte en stakingen op Schiphol? En durven jouw studenten zelf wel nog een vlucht te boeken?

Hoe ga je aan de slag?

  1. Bespreek eerst met je studenten het onderwerp en vraag aan je studenten of zij zelf last hebben (gehad) van de grote drukte op Schiphol.

  2. Kijk en luister naar het fragment Minder vliegtuigen vanaf Schiphol (van 00:40 tot en met 03:45). Geef met elkaar antwoord op de vragen:
    • Waarom worden er zo veel vluchten geannuleerd op Schiphol?
    • Wat wilde het personeel op Schiphol bereiken met hun staking?
    • Wat vind je ervan dat het personeel op Schiphol staakte?
    • Wat zou voor jou een reden zijn om te staken op je werk?
    • Heb jij last van de problemen op Schiphol?
    • Zou jij een vliegticket durven boeken vanaf Schiphol nu je weet hoeveel vluchten er worden geannuleerd?

Tips voor een leuke afsluiting van de les

Tip 1: Hoe ga jij het liefst op vakantie?
Koppel de les aan hoe je studenten het liefst zelf op vakantie (zouden) gaan door ze te vragen hoe zij zelf graag op vakantie gaan: met de auto, het vliegtuig, de trein/bus of fietsend/lopend. Verdeel je studenten over het klaslokaal aan de hand van hun keuze: zet alle studenten met dezelfde keuze in dezelfde hoek van het klaslokaal. Vraag vervolgens aan je studenten waarom zij deze manier van reizen hebben gekozen en laat ze dit uitleggen. Laat de studenten met verschillende keuzes vragen aan elkaar stellen over hun keuze en laat je studenten ook ingaan op de negatieve kanten van hun gekozen vervoersmiddel.

Tip 2: Hoe overleef je de wachtrij?
Laat je studenten een ‘Hoe-overleef-je-de wachtrij’-flyer maken: een flyer met allerlei tips om de lange wachtrijen te doorstaan. Verdeel de klas in groepjes en laat elk groepje een flyer maken. Welk boek raden ze mensen aan te lezen, welke muziektip hebben ze, welk spelletje kunnen reizigers doen in de wachtrij en welke film moeten ze echt streamen tijdens het wachten?

Schrijf je in voor de Trending-nieuwsbrief en ontvang de volgende lesbrief kosteloos in je mailbox.