Of dit lukt, ligt natuurlijk ook aan de studenten zelf. Hoe zorg je ervoor dat burgerschapsonderwijs motiverend is en dat studenten de meerwaarde van het vak inzien?
‘Daar kan deze wet in eerste instantie aan bijdragen. Als het vak meer status krijgt, ook in andere vormen van onderwijs, dan raken studenten ervan doordrongen dat burgerschapsonderwijs er als vak ook gewoon bij hoort. Net als dat je onderwijs krijgt in taal en rekenen. En dan zullen studenten meer gewend raken om over burgerschapsonderwerpen na te denken, bijvoorbeeld over het belang van grondrechten, de vorming van je identiteit of de manieren om inspraak te hebben in de politiek. Ze zullen sneller de relevantie ervan inzien voor hun eigen leven en gemotiveerder zijn om er iets over te leren.
Kunnen wij als educatieve uitgeverij bijdragen aan die motivatie?
‘Zeker! Ook een aansprekende methode met voldoende afwisseling kan een positieve invloed hebben op de motivatie van studenten en de status van het vak. Daarom letten wij erop dat onze methodes niet alleen voor veel leeropbrengst zorgen, maar vooral ook motiverend zijn. Dat doen we met name door de lesstof te koppelen aan betekenisvolle en herkenbare contexten. Daardoor ervaren studenten wat de meerwaarde van het vak is in hun dagelijks leven. En we maken veel gebruik van actualiteiten in ons lesmateriaal. Met onze online tool De Nieuwsrubriek en onze kant-en-klare #Trending-lesbrieven is het bijvoorbeeld gemakkelijk om het laatste nieuws in de klas te behandelen en door te praten over actuele kwesties. Daarnaast zorgen we voor veel afwisseling in onze methodes, zodat studenten hun aandacht nog beter bij de les kunnen houden. Dat doen we zowel in ons offline als online lesmateriaal, bijvoorbeeld in de vorm van filmmateriaal, interactieve afbeeldingen en activerende werkvormen.’
Ook docenten hebben een grote invloed op de motivatie van studenten. Hoe helpen wij hen om zo goed mogelijk burgerschap te geven?
‘Door iedere docent een methode te bieden die past bij zijn of haar manier van lesgeven. Het vak burgerschap kun je namelijk op veel verschillende manieren vormgeven. Je kunt bijvoorbeeld de focus leggen op het doorgronden van maatschappelijke dilemma’s of juist op het uitwisselen van eigen ervaringen. Ook kun je veelvuldig klassikaal in discussie gaan of studenten meer zelfstandig onderzoek laten doen. Wij geloven dat er niet één juiste aanpak is. De aanpak die je kiest hangt namelijk af van de doelen die je voor ogen hebt en de situatie waarin je studenten verkeren. Daarom bieden wij drie methodes aan, met elk een eigen methodiek. Zo kun je als docent altijd aansluiten bij de behoeften van jouw studenten. Dat draagt zeker bij aan de motivatie.’
“De aanpak die je kiest hangt af van de doelen die je voor ogen hebt en de situatie waarin je studenten verkeren.”