Het gezicht achter … Burgerschap Compact

Je kent onze methodes als didactisch sterke en betrouwbare producten. Maar alle ideeën, drijfveren en vooral mensen achter deze producten ken je misschien nog niet. Wat drijft hen in hun werk? En wat vinden ze eigenlijk van de methodes die ze maken? Je komt het te weten in ‘Het gezicht achter …’, een reeks van interviews met onze methodemakers: enthousiaste, deskundige Devianters die iedere dag hard werken aan onze methodes. Deze keer: Marlies Peeters, een van de gezichten achter Burgerschap Compact, onze eerste volledig digitale methode burgerschap.

Het gezicht achter … Burgerschap Compact

donderdag, 28 oktober, 2021

Je kent onze methodes als didactisch sterke en betrouwbare producten. Maar alle ideeën, drijfveren en vooral mensen achter deze producten ken je misschien nog niet. Wat drijft hen in hun werk? En wat vinden ze eigenlijk van de methodes die ze maken? Je komt het te weten in ‘Het gezicht achter …’, een reeks van interviews met onze methodemakers: enthousiaste, deskundige Devianters die iedere dag hard werken aan onze methodes. Deze keer: Marlies Peeters, een van de gezichten achter Burgerschap Compact, onze eerste volledig digitale methode burgerschap.

Marlies Peeters Burgerschap Compact

Marlies Peeters was jarenlang werkzaam als grafisch ontwerper, toen er iets begon te kriebelen. Ze wilde haar horizon verbreden en haar kennis verdiepen. Een studie Graphic Design in Kyoto en een studie Visual Arts, Media and Architecture in Amsterdam later kwam ze bij Uitgeverij Deviant terecht. Hier werkt ze alweer drie jaar op de redactie burgerschap. Als projectleider van Burgerschap Compact werkt ze mee aan de ontwikkeling van onze eerste volledig digitale burgerschapsmethode.

Hoe kun jij je ei kwijt als projectleider?
‘Ik ben van mezelf een planner. Ik vind het leuk om dingen uit te denken en overzicht te scheppen. Dat komt in mijn rol als projectleider goed tot zijn recht. Je bent eigenlijk een beetje de spin in het web: je hebt met verschillende afdelingen te maken en overziet het hele proces.’

Je hebt dus ook met de afdeling vormgeving te maken.
‘Zeker. Voor Burgerschap Compact hebben we bijvoorbeeld interactieve afbeeldingen ontwikkeld, zoals klikbare diagrammen en infographics. Het is een interessante wisselwerking tussen methodemaker en vormgever om uit te zoeken hoe we de informatie in deze afbeeldingen op een aantrekkelijke en begrijpelijke manier visualiseren. Het resultaat is niet alleen superleuk, het is ook nog eens erg functioneel. Door zo’n visuele, interactieve vorm wordt de lesstof toegankelijker voor studenten.’

Is dat de kracht van Burgerschap Compact, die digitale mogelijkheden?
‘Zeker. Burgerschap Compact is onze eerste volledig digitale methode burgerschap, die we uitgeven op ons methodeplatform Studiereader. We hebben goed nagedacht over de manieren waarop studenten digitaal informatie tot zich nemen, maar ook over hoe ze die vervolgens verwerken in opdrachten. Studenten kijken hun eigen werk na aan de hand van een nakijkhulp met voorbeeldantwoorden. Dat is enorm leerzaam: ze zien direct hoe goed ze een opdracht hebben gemaakt. En als we studenten om hun mening vragen over een kwestie, laten de voorbeeldantwoorden verschillende standpunten en gedachtegangen zien.’

Widget Tweede Kamerverkiezingen Uitgeverij Deviant

Heeft die digitale vorm van Burgerschap Compact invloed op de burgerschapslessen zelf?
‘Ik denk dat de mogelijkheden van Studiereader ervoor zorgen dat de methode flexibel inzetbaar is en dat je als docent je burgerschapslessen efficiënt kunt inkleden. Je kunt je studenten namelijk zelfstandig met iets aan de slag laten gaan en ondertussen hun verrichtingen volgen via een uitgebreide voortgangsmodule. Je kunt dus gemakkelijk checken of ze ergens vastlopen en aan welke onderwerpen je klassikaal extra aandacht moet besteden. De methode neemt de docent veel werk uit handen, waardoor die meer tijd heeft voor klassikale interactie. Iets wat je misschien niet meteen zou verwachten bij een digitale methode, maar wat Burgerschap Compact juist faciliteert.’

Waar ben jij het meest trots op als methodemaker?
‘Ik ben er trots op dat we in onze burgerschapsmethodes studenten in hun waarde laten. Sommige burgerschapsonderwerpen zijn heel complex. Wij bieden die zo aan dat studenten ze begrijpen, maar we versimpelen de lesstof niet en stellen ons niet neerbuigend op. We proberen studenten met de juiste informatie en vraagstelling uit te dagen om een eigen, genuanceerde mening over deze onderwerpen te vormen. Zo hopen wij er een steentje aan bij te dragen dat studenten zich ontwikkelen tot kritische burgers die zelfstandig functioneren in onze complexe maatschappij.’