Tussen de regels

Met Tussen de regels leren studenten de diepere betekenis van teksten te ontdekken. Dat doen ze door middel van close reading: een effectieve manier om teksten beter te begrijpen. Perfect om de leesvaardigheid én het leesplezier van je studenten te vergroten.

Tussen de regels

Met Tussen de regels leren studenten de diepere betekenis van teksten te ontdekken. Dat doen ze door middel van close reading: een effectieve manier om teksten beter te begrijpen. Perfect om de leesvaardigheid én het leesplezier van je studenten te vergroten.

Tussen de regels

Waarom Tussen de regels?

De leesvaardigheid van studenten gaat erop achteruit. Hoogste tijd om daar iets tegen te doen. Hoe? Door het leesplezier te vergroten! Laat dat nou precies zijn wat Tussen de regels voor ogen heeft. Met Tussen de regels verbeter je samen met je studenten hun leesvaardigheid én bevorder je hun leesmotivatie. Binnen een thema oefenen je studenten met het lezen van gevarieerde, complexere en verhalende teksten. In verschillende leesrondes duiken ze steeds dieper in een tekst en leren ze om ‘tussen de regels’ door te lezen. Op deze manier ontdekken ze de diepere betekenis van de tekst en kunnen ze er een eigen mening over vormen.

De positieve leesspiraal

Met Tussen de regels proberen we drie vliegen in één klap te slaan. Niet alleen willen we de leesvaardigheid van studenten en leerlingen vergroten, maar ook de leesmotivatie en het leesplezier. Het fijne hiervan is: de een beïnvloedt de ander. Des te beter je kunt lezen, des te minder moeite het je kost en des te gemotiveerder je raakt om te lezen. En hoe gemotiveerder je bent, hoe meer plezier je erin krijgt. Een verhoogd plezier heeft dan weer positieve gevolgen voor je leesvaardigheid, want als je met veel plezier leest, ga je meer lezen en word je er steeds beter in. Zo kom je in de ‘positieve leesspiraal’ terecht.

Lage leesvaardigheid

Die positieve leesspiraal klinkt heel eenvoudig, maar is het in werkelijkheid niet. Want krijg jongeren maar eens aan het lezen als ze daar moeite mee hebben. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de leesvaardigheid van Nederlandse studenten en leerlingen in de afgelopen decennia drastisch is gedaald. Vooral op het bepalen van de kwaliteit en geloofwaardigheid van teksten en het reflecteren op teksten scoren ze laag. Inmiddels heeft bijna een kwart van de studenten en leerlingen onvoldoende leesvaardigheid om zich te kunnen redden in het dagelijks leven. Een op de vier loopt dus het risico om laaggeletterd van school te gaan. Hoog tijd dus om daar iets aan te doen: met Tussen de regels!

Close reading

De aanpak in Tussen de regels om de leesvaardigheid te verhogen is ‘close reading’. Hierbij lezen studenten ‘rijke’ teksten: teksten over herkenbare, universele thema’s met een duidelijke structuur en gevarieerd taalgebruik. Studenten proberen steeds meer grip te krijgen op de betekenis van zo’n tekst. Dat doen ze door die in meerdere rondes te lezen, vaak drie, waarbij ze telkens tekstgerichte vragen beantwoorden, aantekeningen maken en met elkaar in discussie gaan. Door telkens iets intensiever naar de tekst te kijken, kunnen ze die steeds beter begrijpen. Bovendien ervaren ze op deze manier meerdere succeservaringen. Zo werken ze aan het verhogen van hun leesvaardigheid én hun leesplezier.

Alles voor jullie boek

Alles voor jullie

Een van de teksten in Tussen de regels komt uit het boek Alles voor jullie. Dit aangrijpende en vooral herkenbare verhaal van Docent van het Jaar Amin Asad vertelt over de hartverscheurende geschiedenis van zijn ouders én over zijn eigen reis naar het docentschap. Vooral door de herkenbare onderwerpen die Asad aansnijdt is dit boek perfect voor jongeren om plezier te krijgen in lezen.

Alles weten over Alles voor jullie? Kijk hier verder.

Nutteloos of onmisbaar?

‘Tussen de regels lijkt het meest nutteloze boek dat we ooit gemaakt hebben: het leidt niet op tot het examen en je haalt er geen directe doelen mee. Nogal waardeloos dus, zou je denken. Maar omdat Tussen de regels je studenten en leerlingen leesvaardiger maakt, draagt het bij aan het verbeteren van de resultaten voor alle vakken. En ook voor hun rol in de maatschappij en kansen op de arbeidsmarkt is een goede leesvaardigheid onmisbaar.

Daarom is Tussen de regels niet ons meest nutteloze, maar juist ons meest zinvolle boek ooit.’


Ruud van den Belt, uitgever Nederlands

Ruud bladert door tussen de regels

Onderwijs is altijd in beweging

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in ons lesmateriaal en in het onderwijs.

Contact

Wij helpen je graag en zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 – 17.00 uur.

Uitgeverij Deviant bv
Zuidsingel 13
3811 HA Amersfoort
033 – 46 50 831
info@uitgeverij-deviant.nl

Servicedesk Studiemeter & Studiereader
033 – 46 50 560
servicedesk@uitgeverij-deviant.nl