Column Amin Asad

Het is een zorgwekkende ontwikkeling: steeds meer studenten willen niet meer presenteren, een vraag beantwoorden of voor de klas komen. Moeten ze dat toch, dan dienen ze steeds eerder een klacht in tegen de docent vanwege grensoverschrijdend gedrag. Als we nu niet snel iets doen, zegt Amin Asad, worden we gegijzeld door een nieuwe cultuur.

Column Amin Asad

vrijdag, 5 juli, 2024

Het is een zorgwekkende ontwikkeling: steeds meer studenten willen niet meer presenteren, een vraag beantwoorden of voor de klas komen. Moeten ze dat toch, dan dienen ze steeds eerder een klacht in tegen de docent vanwege grensoverschrijdend gedrag. Als we nu niet snel iets doen, zegt Amin Asad, worden we gegijzeld door een nieuwe cultuur.

Grensoverschrijdend of gijzeling?

 

Als docent doe ik altijd mijn uiterste best om ervoor te zorgen dat iedereen zich welkom en veilig voelt. In de gangen van ons gebouw, daarbuiten en natuurlijk binnen mijn klaslokaal.

Van al mijn collega’s hoor ik hetzelfde: het creëren van een veilige, inclusieve sfeer staat met stip op nummer één. Het is een vereiste om studenten iets te kunnen leren. Maar steeds vaker vang ik andere signalen op. Niet dat docenten van hun lokaal een gevarenzone maken, maar dat de geborgenheid van de klas wordt aangetast door studenten. Steeds vaker stuiten docenten op een weerwoord, drijven studenten situaties op de spits. Wanneer ze een opdracht niet hebben ingeleverd, wanneer ze een antwoord moeten geven, wanneer ze wordt gevraagd om iets te presenteren.

Het gaat in sommige gevallen zelfs zover, dat docenten een klacht aan hun broek krijgen: grensoverschrijdend gedrag. Door simpelweg iemand te laten presenteren in de klas. Studenten voelen zich blijkbaar sneller onveilig, voor het blok gezet, omdat ze on the spot worden gevraagd om een antwoord te geven of voor de klas te komen. Ze voelen zich razendsnel slachtoffer van grensoverschrijdend gedrag.

Nu hoor ik je denken: ja en? Als docent ben je de baas! Grijp in! Of negeer het gewoon. Dat was ook mijn eerste reactie. Maar ingrijpen leidt tot nog meer klachten. En negeren kunnen we het niet. We lopen tegen de grens van grensoverschrijdend gedrag aan. Sterker nog, we gaan eroverheen. Niet omdat het gedrag vaker grensoverschrijdend ís, maar omdat onze nieuwe generatie die grens drastisch verschuift.

Die steeds sneller opschuivende grens bedreigt ons, docenten, in het onderwijzen én weerbaar maken van deze nieuwe generatie. In het creëren van een veilige omgeving, zodat zij kunnen werken aan zichzelf en hun toekomst. Presenteren, communiceren; het zijn vaker wel dan niet wezenlijke vaardigheden voor hun toekomstige baan. Een student voor de klas vragen dient een didactisch doel.

Amin Asad geeft les aan studenten

Als we nu niet snel iets doen, worden we gegijzeld door een nieuwe cultuur. Een realiteit die toelaat dat studenten klachten kunnen indienen tegen het inzetten van onze didactische middelen. Een realiteit die toelaat dat wij, docenten, niet eens meer de mogelijkheid krijgen om een veilige omgeving te creëren. Een realiteit die toelaat dat wij ons vak niet meer naar behoren kunnen uitoefenen.

We mogen ons niet laten gijzelen door deze nieuwe cultuur. We moeten die verschuivende grens tegenhouden. We moeten er nóg scherper op zijn wat echt grensoverschrijdend is en wat onze studenten juist kan helpen. We moeten docenten de kans gunnen om van hun klaslokaal een veilige omgeving te maken. En dat moeten we samen doen: docenten, studenten, ouders, iedereen in onderwijsland, de hele maatschappij.

Benieuwd naar meer? Alle columns van Amin lees je op www.uitgeverij-deviant.nl/columns-amin-asad.

Alles voor jullie

Amin is naast docent ook de auteur van het boek Alles voor jullie. Hierin vertelt hij zijn verhaal als zoon van Iraakse vluchtelingen die de dood in de ogen keken. Maar het is ook het verhaal van een jongen die veilig opgroeide in Nederland en hier de vrijheid had om zijn grootste passie te ontdekken: lesgeven. Het verhaal vertelt Amin Asad aan zijn studenten. Dit leidt tot verbinding, het krachtigste middel om elkaar echt te begrijpen. Met humor en emotie neemt Amin zijn lezer mee door de hartverscheurende geschiedenis van zijn ouders en deelt hij zijn persoonlijke manier van lesgeven.

Wil je als particulier Alles voor jullie bestellen, ga dan naar libris.nl. Scholen of instellingen kunnen het boek via onze webshop bestellen.