Column Amin Asad

‘Een tijdje geleden was ik in de auto aan het bellen. Plotseling zag ik een politiewagen. Meteen liet ik mijn telefoon vallen. Toch zette de agent me aan de kant van de weg. ‘’Ik was niet aan het bellen, ik krabde alleen maar aan mijn oor,’’ zei ik, zo onschuldig als ik kon.’ De kracht van storytelling is groot, zegt Amin Asad. Het is een handig hulpmiddel om je studenten iets vakinhoudelijks bij te brengen en werkt veel beter dan het oplepelen van droge stof.

Column Amin Asad

dinsdag, 6 februari, 2024

‘Een tijdje geleden was ik in de auto aan het bellen. Plotseling zag ik een politiewagen. Meteen liet ik mijn telefoon vallen. Toch zette de agent me aan de kant van de weg. ‘’Ik was niet aan het bellen, ik krabde alleen maar aan mijn oor,’’ zei ik, zo onschuldig als ik kon.’ De kracht van storytelling is groot, zegt Amin Asad. Het is een handig hulpmiddel om je studenten iets vakinhoudelijks bij te brengen en werkt veel beter dan het oplepelen van droge stof.

Storytelling in je les



‘Meneer, ik heb een boete! Voor niets!’

Met een rood hoofd stormt een student het lokaal binnen. ‘Die agent zei dat ik tien meter over de stoep reed, maar ik reed alleen maar van de oprit af.’ Met een hand op z’n schouder probeer ik hem te kalmeren. ‘Weet je,’ zeg ik, ‘je kunt twee dingen doen. Je kunt zo lang blijven volhouden dat je voor de rechter moet verschijnen, of je kunt de boete gewoon accepteren. Want uiteindelijk zul je ‘m sowieso moeten betalen.’ De student kijkt me vol ongeloof aan. Ik wijs hem rustig naar zijn stoel en richt me tot de klas. Dit is het perfecte moment om het over bewijslast te hebben.

‘Een tijdje geleden was ik in de auto aan het bellen. Terwijl ik reed. Plotseling zag ik een politiewagen. Meteen liet ik mijn telefoon vallen. Toch zette de agent me aan de kant van de weg en wilde me een boete geven. ‘’Ik was niet aan het bellen, ik krabde alleen maar aan mijn oor,’’ zei ik, zo onschuldig als ik kon. ‘’Maar ik heb het zelf gezien,’’ zei de agent. Ik hield zo lang vol dat ik niet aan het bellen was, dat de zaak uiteindelijk voor de rechter kwam. En wat denk je: de agent kreeg gelijk.’

Ik kijk de klas rond. Alle blikken zijn naar mij gericht.

‘Terwijl ik alleen maar aan mijn oor krabde,’ zeg ik met een knipoog. ‘Want weet je wat het is: het bewijs van een agent telt voor twee. Hij heeft namelijk een eed afgelegd dat hij de waarheid moet vertellen. Hij wordt dan ook meer vertrouwd. Grote kans dus dat je boete gewoon blijft staan.’

Ik zie de teleurstelling in de ogen van mijn student, maar het was hét moment om dit verhaal in te brengen. Een krachtig middel: storytelling. Storytelling kun je eigenlijk altijd wel gebruiken, en het werkt. Echt. Door je verhaal te vertellen versterk je niet alleen de relatie met je studenten, je kunt ze ook iets bijbrengen. Veel beter dan wanneer je droge stof oplepelt.

Amin Asad

Het kan dus een heel handig hulpmiddel zijn om je lessen te verrijken. Zie het als een werkvorm die je kunt toevoegen aan je repertoire, een nieuw gereedschap voor in je kist. Als iets waarin je je kunt trainen. En aan alle docenten die wat introverter zijn of die denken geen verhaal te hebben: iedereen heeft een verhaal. Meerdere zelfs. Hoe groot of klein ze ook zijn, je kunt ze gebruiken. Dat gesprek dat je had met je bakker, die ochtend dat je de hond uitliet, die keer dat je een mooie film zag. Als ze maar oprecht zijn en op de een of andere manier raken aan de belevingswereld van je studenten. Ga op zoek naar die verhalen. Ga op zoek naar de manier die bij jou past om ze te vertellen. Ga op zoek naar – paradoxaal genoeg – de momenten waarop jij je gemakkelijk voelt om je kwetsbaar op te stellen. De momenten waarop je jouw verhaal kunt vertellen.

De teleurstelling in de ogen van mijn student heeft plaatsgemaakt voor iets anders. Interesse. Hij wil meer weten. Over mijn boete, over die agent. Mijn verhaal heeft gewerkt.

Benieuwd naar meer? Alle columns van Amin lees je op www.uitgeverij-deviant.nl/columns-amin-asad.

Alles voor jullie

Amin is naast docent ook de auteur van het boek Alles voor jullie. Hierin vertelt hij zijn verhaal als zoon van Iraakse vluchtelingen die de dood in de ogen keken. Maar het is ook het verhaal van een jongen die veilig opgroeide in Nederland en hier de vrijheid had om zijn grootste passie te ontdekken: lesgeven. Het verhaal vertelt Amin Asad aan zijn studenten. Dit leidt tot verbinding, het krachtigste middel om elkaar echt te begrijpen. Met humor en emotie neemt Amin zijn lezer mee door de hartverscheurende geschiedenis van zijn ouders en deelt hij zijn persoonlijke manier van lesgeven.

Wil je als particulier Alles voor jullie bestellen, ga dan naar libris.nl. Scholen of instellingen kunnen het boek via onze webshop bestellen.

Gerelateerde nieuwsberichten

27-09-2023

Als je jong bent, ben je ontzettend ontvankelijk voor de verkooppraatjes van die snelle influencers, die precies weten hoe ze je moeten verleiden. Docent Amin Asad ziet dan ook dat zijn studenten door influencers worden verleid om the good life te leven, met de nieuwste sneakers, Rolexen en lekker eten. Maar nu is het niet de tijd om rond te lopen met dure schoenen. Nu is het tijd om de mouwen op te stropen en te knallen.

Strand met twee strandstoelen en parasol
30-08-2023

Laat je als beginnend docent niet tegenhouden door al die berichten van collega’s die vroegtijdig stoppen. Blijf in het onderwijs. Want jij krijgt de kans om een nieuwe generatie glans te geven. Dat is de raad die Amin Asad geeft in zijn column ‘Blij(f) in het onderwijs’.

Werken bij

Wij benaderen onze werknemers hetzelfde als we het onderwijs benaderen. Zoals we elke leerling passend lesmateriaal willen bieden, zo zoeken we altijd naar de invulling van een functie die het best bij een collega past. 

Activiteiten

Wij leren continu bij. Het liefst een leven lang, want zo kunnen we ons lesmateriaal blijven vernieuwen. Omdat we het belangrijk vinden dat ook jij bij de les blijft, bieden we verschillende workshops, voorlichtingen en cursussen aan. 

Nieuws en achtergronden

Wij houden je graag op de hoogte. Van het laatste nieuws uit de onderwijswereld, maar ook van onze visie, werkwijze en de nieuwste ontwikkelingen van ons lesmateriaal. 


Contact

Of je ons nu belt, mailt of langskomt in Amersfoort: bij ons kun je terecht voor al je vragen. Geen vraag is te veel, geen probleem te groot. Wij ondersteunen je waar we kunnen. Want jij bent de belangrijkste schakel in goed onderwijs.

Onderwijs is altijd in beweging

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in ons lesmateriaal en in het onderwijs.

Contact

Wij helpen je graag en zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 – 17.00 uur.

Uitgeverij Deviant bv
Zuidsingel 13
3811 HA Amersfoort
033 – 46 50 831
[email protected]

Servicedesk Studiemeter & Studiereader
Tel: 033 – 46 50 560
Mail: [email protected]
WhatsApp: 06 – 27408353