The good life
‘Meneer, kijk die sneakers! Tof, hè? Ze komen volgende week uit, ik ga ze halen.’
Het eerste uur van de dag. De meesten komen nog wat slaperig het lokaal binnen. Maar deze student rent op me af en drukt zijn mobiel onder m’n neus. Een influencer laat in een flitsend filmpje zijn al net zo flitsende schoenen zien. TikTok, hét medium om jongeren in te palmen.
‘Zeker tof. Zien er duur uit. Kun je ze wel betalen?’
‘Tuurlijk meneer, ik krijg extra stufi. En vanmiddag sta ik weer in de winkel.’
‘Heb je dan geen les?’
‘Alleen maar een hoorcollege,’ zegt de student. En dat kan hij best ‘skippen’.
Ik weet precies waar hij het over heeft. Ik heb het ook meegemaakt. Als je jong bent, ben je ontzettend ontvankelijk voor de verkooppraatjes van die snelle influencers, die precies weten hoe ze je moeten verleiden. Hoe ze je blik op de realiteit kunnen vertroebelen. Hoe ze je kunnen meetrekken in een wereld die niet echt is, met de nieuwste sneakers, dure horloges en auto’s. Al die influencers laten jongeren dromen van iets wat ooit heel misschien te bereiken is, maar waarschijnlijk niet nu. Nu is het niet de tijd is om rond te lopen met schoenen van achthonderd euro of te dromen van een Rolex. Nu is het de tijd om de mouwen op te stropen en te knallen.
Mijn woorden zijn waarschijnlijk aan dovemansoren gericht. Maar toch, als docent ben ik verplicht om te proberen die beïnvloeding te doorbreken. Dat doe ik door deskundigen – crypto-experts, Nibud-onderzoekers of financieel medewerkers – uit te nodigen voor een gastles. Maar ook door te spreken uit eigen ervaring. Als ik één student kan bereiken, is mijn doel behaald.
Ik kijk op van zijn telefoon. ‘Heerlijk is dat, hè?’ zeg ik. ‘Als student had ik zó veel geld en kon ik doen wat ik wilde. Lekker uit eten, de nieuwste kleren kopen. Ik leefde the good life. Ik had een paar bijbaantjes en leende zo veel als mogelijk was. Gewoon alle vinkjes aanzetten bij onze grote vriend DUO en het geld stroomde binnen.’
De student kijkt me wantrouwend aan. Alle anderen zitten inmiddels en luisteren aandachtig mee.
‘Weet je hoeveel ik moet terugbetalen?,’ vraag ik vervolgens en richt me tot de hele klas. ‘50.000 euro. En daar heb ik vijftien jaar voor. Ik kan je vertellen, zo’n schuld is echt niet fijn als je een hypotheek nodig hebt. The good life is tijdelijk. De nasleep ervan kan heel lang zijn. Dus vraag jezelf af: heb ik die schoenen echt nodig? En die extra lening? Ik weet wat je in ieder geval wél nodig hebt: dat hoorcollege.’
De student staat nog steeds met zijn mobiel in z’n hand naast me. Een beetje beteuterd.
‘Stop nu je telefoon maar weg, want we gaan knallen.’
Benieuwd naar meer? Alle columns van Amin lees je op www.uitgeverij-deviant.nl/columns-amin-asad.
Alles voor jullie
Amin is naast docent ook de auteur van het boek Alles voor jullie. Hierin vertelt hij zijn verhaal als zoon van Iraakse vluchtelingen die de dood in de ogen keken. Maar het is ook het verhaal van een jongen die veilig opgroeide in Nederland en hier de vrijheid had om zijn grootste passie te ontdekken: lesgeven. Het verhaal vertelt Amin Asad aan zijn studenten. Dit leidt tot verbinding, het krachtigste middel om elkaar echt te begrijpen. Met humor en emotie neemt Amin zijn lezer mee door de hartverscheurende geschiedenis van zijn ouders en deelt hij zijn persoonlijke manier van lesgeven.
Wil je als particulier Alles voor jullie bestellen, ga dan naar libris.nl. Scholen of instellingen kunnen het boek via onze webshop bestellen.