Waar heb je extra op moeten letten tijdens de ontwikkeling van deze compacte en volledig digitale burgerschapsmethode?
‘We hebben er vooral op gelet hoe we met digitale middelen het zelfstandige leerproces van studenten kunnen ondersteunen. Studenten kijken bijvoorbeeld hun eigen werk na aan de hand van een nakijkhulp met voorbeeldantwoorden. Dat is enorm leerzaam: ze zien direct hoe goed ze een opdracht hebben gemaakt.’
Is er in de opdrachten ook ruimte voor meningsvragen?
‘Zeker, we hopen er een steentje aan bij te dragen dat studenten zich ontwikkelen tot kritische burgers die zelfstandig functioneren in onze complexe maatschappij. Daarom stellen we ook veel meningsvragen en laten we de student reflecteren op zijn standpunten.’
Welke rol heeft de docent bij Burgerschap Compact?
‘Als docent kun je je studenten met Burgerschap Compact zelfstandig aan de slag laten gaan en ondertussen hun verrichtingen volgen via een uitgebreide voortgangsmodule. Hierdoor wordt het gemakkelijk om te checken of ze ergens vastlopen en aan welke onderwerpen je klassikaal extra aandacht moet besteden. Zo kun je je burgerschapslessen efficiënt inrichten en je studenten ondersteuning bieden bij complexe onderwerpen.’