Compact maar compleet
Dat het ontwikkelen van een geschikte methode voor studenten met minder onderwijstijd betekent dat je keuzes moet maken, weet Wynia uit eigen ervaring: ‘De grootste hindernis van een methode is overcompleet willen zijn.’ Daarom hebben we bepaalde didactische principes uit andere methodes minder dwingend gemaakt.
Zo is samenwerken en de inzet van peerfeedback vaker optioneel voor studenten en ligt de focus in de compacte methodes meer op zelfstandig werken. ‘Om goed peerfeedback te kunnen geven is een klassenklimaat nodig. Het is belangrijk dat studenten veel op school zijn en elkaar vaak zien. Als je weinig onderwijstijd hebt, is die gezamenlijke basis er veel minder’, aldus Folkertsma. In Compact wordt meer gerekend op de eigen verantwoordelijkheid van de studenten zelf. En die verantwoordelijkheid kan ook inhouden dat een student zijn medestudenten buiten de les om feedback op gemaakte opdrachten vraagt.
Maar ook sommige vakspecifieke onderdelen zijn, omwille van het compacte karakter van de methode, weggelaten. Zo is het schrijven van een werkstuk of verslag een belangrijke vaardigheid, aldus Wynia, ‘maar daarmee oefenen studenten ook in andere vakken. Daarom bieden we wel criteria voor het schrijven van een werkstuk, maar hebben we dit onderdeel niet opgenomen in onze compacte methode Nederlands.’ Wat een groot voordeel oplevert: ‘Hierdoor krijgt de docent de ruimte om af en toe eigen leerstof in te brengen. En daar is veel behoefte aan.’
De vereniging van didactiek en praktijk
Methodes worden in een aantal rondes ontwikkeld. In de eerste ontwikkelronde lag de focus op de vakken Nederlands en rekenen, waarvoor ze inmiddels Starttaal Compact en Startrekenen Compact in papieren vorm heeft uitbracht en vervolgens online in Studiereader. In ronde twee volgden Burgerschap Compact, Engels Verkort, Engels Compact en Duits Compact.
Dat de Compact-methodes en hun methodiek goed aanslaan, blijkt uit de positieve reacties vanuit scholen. Niet alleen uit de hoek van de BBL-opleidingen dus, maar zeker ook vanuit de beroepsopleidende leerweg. Steeds meer BOL-studenten en -docenten gebruiken Compact in hun opleiding. Het vergroten van het eigenaarschap, de keuzevrijheid en de tijdwinst dragen ook hier bij aan een efficiëntere invulling van het leerproces.
We besloten om de didactische principes die centraal staan in de Compact-methodes mee te nemen in de ontwikkeling van nieuwe methodes. Bijvoorbeeld in Engels Compact in Studiereader, een methode die bewust is uitgegeven voor zowel BBL-opleidingen als BOL-opleidingen. Dit toont aan dat niet alleen het onderwijs, maar ook onze uitgeverij zich ontwikkelt. Namelijk in de rol van onderwijsdeskundige, die tracht de nieuwste kennis te verenigen met de schoolpraktijk. Wynia: ‘Wij zijn ervoor verantwoordelijk dat onze methodes praktisch haalbaar zijn in de klas, dat docenten en studenten ermee kunnen omgaan en dat de manier waarop we de lesstof presenteren aantoonbaar leidt tot meer leereffect en meer motivatie. Wij hebben geleerd dat we de didactische principes en de praktische werkbaarheid naar elkaar toe moeten brengen.’ Een les die in de Compact-methodes met verve is doorgevoerd.