Gut Gemacht! Transport & Logistik verkend door de docent

Wij kunnen je natuurlijk wel vertellen hoe goed onze methodes in elkaar steken en welke voordelen ze je brengen. Maar echt betrouwbare informatie komt van de docent zelf. Daarom vragen we docenten naar hun ervaringen met onze methodes. Hun eerlijke antwoorden lees je in ‘Verkend door de docent’. Deze keer: wat vindt Cathelijne van Roden, docent Duits aan het Nova College, van onze methode Gut Gemacht! Transport & Logistik?

Gut Gemacht! Transport & Logistik verkend door de docent

donderdag, 24 juni, 2021

Wij kunnen je natuurlijk wel vertellen hoe goed onze methodes in elkaar steken en welke voordelen ze je brengen. Maar echt betrouwbare informatie komt van de docent zelf. Daarom vragen we docenten naar hun ervaringen met onze methodes. Hun eerlijke antwoorden lees je in ‘Verkend door de docent’. Deze keer: wat vindt Cathelijne van Roden, docent Duits aan het Nova College, van onze methode Gut Gemacht! Transport & Logistik?

Na de universitaire lerarenopleiding en een afstudeerstage op het havo/vwo koos Cathelijne van Roden voor een baan in het mbo. Drie jaar is ze nu docent Logistiek, Burgerschap en Duits aan het Nova College in Hoofddorp, waar ze studenten van de opleiding Manager Transport en Logistiek klaarstoomt voor een toekomst in de transportsector. Dat doet ze onder andere met onze online methode Duits Gut Gemacht! Transport & Logistik.

‘Gut Gemacht! is volledig op de beroepscontext gericht. Zelfs de generieke grammatica. En dat vind ik heel fijn: dat studenten ook die grammatica kunnen leren in de beroepscontext.’

Cathelijne van Roden

Waarom heb je gekozen voor het mbo?
‘Op het mbo kom je studenten tegen die de fase van de middelbare school voorbij zijn en echt de arbeidsmarkt op willen, omdat ze school eigenlijk helemaal niet leuk vinden. Maar ze snappen nog niet helemaal hoe de ‘grotemensenwereld’ werkt. Dat helpen met volwassen worden en voorbereiden op de arbeidsmarkt vind ik vooral heel leuk aan het mbo. Je ziet de kinderen die binnenkomen na drie jaar als volwassen kerels de deur uitgaan om een baan te zoeken.’

Zie je die motivatie ook terug in de manier waarop je lesgeeft?
‘In mijn eerste jaar wilde ik nog alles volgens de regels doen. Maar nu merk ik aan mezelf dat ik veel meer kijk naar wat er gebeurt in de klas, naar waar behoefte aan is. Daar speel ik dan op in. Zo heb je soms je les voorbereid en dan heeft een student net ruzie gehad met zijn leidinggevende op stage. Daar ga ik dan een gesprek over aan met de klas. Of een student vertelt dat hij tijdens zijn stage een ontmoeting heeft gehad met een Duitse chauffeur. Uit de les kon hij zich het woord ‘gablestapler’ nog herinneren, vertelt hij: ‘’Dus ik heb toen gewoon heel vaak gablestapler geroepen, totdat hij me begreep!’’ Dan is het wel de truc om daar op door te pakken en te kijken in de methode of ik iets kan vinden over het gebruik van interne transportmiddelen.’

Hoe helpt Gut Gemacht! Transport & Logistik je daarbij?
‘Doordat de hele methode digitaal is, maakt dat het zoeken veel gemakkelijker. Ik hoef niet drie boeken door te ploegen om iets te vinden waarmee ik op de situatie kan inhaken. Daarbij is Gut Gemacht! volledig op de beroepscontext gericht. Zelfs de generieke grammatica wordt toegepast in oefeningen die relevant zijn voor het beroepsveld. En dat vind ik heel fijn: dat studenten ook die grammatica kunnen leren in de beroepscontext.’

 

Cathelijne van Roden
Foto: Cathelijne van Roden

Vinden je studenten dat ook fijn?
‘Zeker de studenten die eerder al Duits hebben gehad komen met een onwijs zuur gezicht de eerste les binnen. Het enige dat ze denken is: Moet ik nou weer die naamvallen leren? Daarom heb ik Duits laten vallen! Kortom: ze hebben er geen zin in. Maar als ze erachter komen dat ze Duits kunnen leren waar ze wat aan hebben in hun stage, dat ze bijvoorbeeld aan een chauffeur uit Roemenië kunnen vragen of hij zijn vrachtwagen aan laaddock zes wil zetten, dan vinden ze het ineens reuze meevallen.’

Je geeft aan een heel diverse groep studenten les. Kan Gut Gemacht! je daarbij assisteren?
‘Differentiëren is niet gemakkelijk, maar Gut Gemacht! maakt het wel gemakkelijker, omdat alle niveaus in één methode zitten, op één platform. Doordat Gut Gemacht! online is, kan ik mijn studenten op klasniveau volgen. Ik zie hoeveel pogingen ze nodig hebben gehad voor een juist antwoord en hoeveel opdrachten ze goed of fout hebben gemaakt. Dat maakt het volgen van de voortgang van studenten gemakkelijker. Ook krijg ik de mogelijkheid om daarop in te spelen: degenen die al iets verder zijn, kan ik met moeilijkere oefeningen zelfstandig aan het werk zetten. Terwijl je met de studenten die nog nooit Duits hebben gehad echt helemaal terug kunt gaan naar de basis.’

Zijn er nog verbeterpuntjes aan Gut Gemacht! Transport & Logistik?
‘Dit is natuurlijk het eerste jaar dat de methode er is, dus het is niet gek dat je door het jaar heen wat kinderziektes tegenkomt. Af en toe een knopje dat mist of een luisterfragment dat niet werkt. Net als dat er in de eerste druk van een boek een keer een punt of hoofdletter mist. Ik heb ze in ieder geval niet als problemen ervaren. Want het contact met Uitgeverij Deviant is heel fijn en de lijntjes zijn kort. Die kinderziektes waren dus zo opgelost.’

Tip: Ook voor chauffeursopleidingen is er een Gut Gemacht!-methode beschikbaar. Ontdek de volledige methodelijn of bekijk de FAQ.

Gerelateerde nieuwsberichten

20-05-2021

Nederland, handelsland: de Nederlandse arbeidsmarkt wordt steeds internationaler. Steeds meer Nederlandse bedrijven zoeken samenwerking met partners uit het buitenland en eisen daarom vaker dat hun medewerkers meertalig zijn opgeleid. Een ontwikkeling die haaks staat op de beperkte aandacht voor moderne vreemde talen in het middelbaar beroepsonderwijs.

20-05-2021

Je kent onze methodes als didactisch sterke en betrouwbare producten. Maar alle ideeën, drijfveren en vooral mensen achter deze producten ken je misschien nog niet. Wat drijft hen in hun werk? En wat vinden ze eigenlijk van de methodes die ze maken? Je komt het te weten in ‘Het gezicht achter …’, een reeks van interviews met onze methodemakers: enthousiaste, deskundige Devianters die iedere dag hard werken aan onze methodes. Deze keer: Linda Harshagen, een van de gezichten achter Gut Gemacht!, onze beroepsgerichte methodelijn Duits voor logistieke en chauffeursopleidingen in het mbo.

Werken bij

Wij benaderen onze werknemers hetzelfde als we het onderwijs benaderen. Zoals we elke leerling passend lesmateriaal willen bieden, zo zoeken we altijd naar de invulling van een functie die het best bij een collega past. 

Activiteiten

Wij leren continu bij. Het liefst een leven lang, want zo kunnen we ons lesmateriaal blijven vernieuwen. Omdat we het belangrijk vinden dat ook jij bij de les blijft, bieden we verschillende workshops, voorlichtingen en cursussen aan. 

Nieuws en achtergronden

Wij houden je graag op de hoogte. Van het laatste nieuws uit de onderwijswereld, maar ook van onze visie, werkwijze en de nieuwste ontwikkelingen van ons lesmateriaal. 


Contact

Of je ons nu belt, mailt of langskomt in Amersfoort: bij ons kun je terecht voor al je vragen. Geen vraag is te veel, geen probleem te groot. Wij ondersteunen je waar we kunnen. Want jij bent de belangrijkste schakel in goed onderwijs.

Onderwijs is altijd in beweging

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in ons lesmateriaal en in het onderwijs.

Contact

Wij helpen je graag en zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 – 17.00 uur.

Uitgeverij Deviant bv
Zuidsingel 13
3811 HA Amersfoort
033 – 46 50 831
info@uitgeverij-deviant.nl

Servicedesk Studiemeter & Studiereader
033 – 46 50 560
servicedesk@uitgeverij-deviant.nl