Vinden je studenten dat ook fijn?
‘Zeker de studenten die eerder al Duits hebben gehad komen met een onwijs zuur gezicht de eerste les binnen. Het enige dat ze denken is: Moet ik nou weer die naamvallen leren? Daarom heb ik Duits laten vallen! Kortom: ze hebben er geen zin in. Maar als ze erachter komen dat ze Duits kunnen leren waar ze wat aan hebben in hun stage, dat ze bijvoorbeeld aan een chauffeur uit Roemenië kunnen vragen of hij zijn vrachtwagen aan laaddock zes wil zetten, dan vinden ze het ineens reuze meevallen.’
Je geeft aan een heel diverse groep studenten les. Kan Gut Gemacht! je daarbij assisteren?
‘Differentiëren is niet gemakkelijk, maar Gut Gemacht! maakt het wel gemakkelijker, omdat alle niveaus in één methode zitten, op één platform. Doordat Gut Gemacht! online is, kan ik mijn studenten op klasniveau volgen. Ik zie hoeveel pogingen ze nodig hebben gehad voor een juist antwoord en hoeveel opdrachten ze goed of fout hebben gemaakt. Dat maakt het volgen van de voortgang van studenten gemakkelijker. Ook krijg ik de mogelijkheid om daarop in te spelen: degenen die al iets verder zijn, kan ik met moeilijkere oefeningen zelfstandig aan het werk zetten. Terwijl je met de studenten die nog nooit Duits hebben gehad echt helemaal terug kunt gaan naar de basis.’
Zijn er nog verbeterpuntjes aan Gut Gemacht! Transport & Logistik?
‘Dit is natuurlijk het eerste jaar dat de methode er is, dus het is niet gek dat je door het jaar heen wat kinderziektes tegenkomt. Af en toe een knopje dat mist of een luisterfragment dat niet werkt. Net als dat er in de eerste druk van een boek een keer een punt of hoofdletter mist. Ik heb ze in ieder geval niet als problemen ervaren. Want het contact met Uitgeverij Deviant is heel fijn en de lijntjes zijn kort. Die kinderziektes waren dus zo opgelost.’