Het gezicht achter … vakvoorlichting Nederlands

Je kent onze methodes als didactisch sterke en betrouwbare producten. Maar alle ideeën, drijfveren en vooral mensen achter deze producten ken je misschien nog niet. Wat drijft hen in hun werk? En wat vinden ze eigenlijk van de methodes die ze maken? Je komt het te weten in ‘Het gezicht achter …’, een reeks van interviews met onze methodemakers: enthousiaste, deskundige Devianters die iedere dag hard werken aan onze methodes. Deze keer maak je kennis met onze vakvoorlichter Nederlands: Klaas-Bert Pol.

Het gezicht achter … vakvoorlichting Nederlands

vrijdag, 4 februari, 2022

Je kent onze methodes als didactisch sterke en betrouwbare producten. Maar alle ideeën, drijfveren en vooral mensen achter deze producten ken je misschien nog niet. Wat drijft hen in hun werk? En wat vinden ze eigenlijk van de methodes die ze maken? Je komt het te weten in ‘Het gezicht achter …’, een reeks van interviews met onze methodemakers: enthousiaste, deskundige Devianters die iedere dag hard werken aan onze methodes. Deze keer maak je kennis met onze vakvoorlichter Nederlands: Klaas-Bert Pol.

Misschien ben je hem al een keertje tegengekomen of heb je hem al eens gesproken: Klaas-Bert Pol. Dan weet je waarschijnlijk ook dat Klaas-Bert meer dan genoeg ervaring heeft om je advies te geven dat rechtstreeks uit het werkveld komt. Want na een jarenlange carrière als docent in het basisonderwijs, in een arbeidstrainingscentrum en op een entreeopleiding op het mbo kent hij inmiddels het klappen van de zweep wel. Geen wonder dat Uitgeverij Deviant hem ruim een jaar geleden met veel liefde in de armen sloot. Sindsdien werkt Klaas-Bert als vakvoorlichter en licht hij docenten voor over onze methodes Nederlands.

Welk advies geef je als oud-docent aan docenten?
‘Onder andere dat je je studenten of leerlingen niet moet uitleggen dát ze iets moeten leren, maar waaróm ze het moeten leren en waarvoor ze het nodig hebben. Onderwijs moet dan ook minder schools en meer praktijkgericht en maatschappijgericht zijn. En leuk en creatief. Daarom draag ik ook graag creatieve ideeën aan van hoe je lessen kunt invullen.’

Klaas-Bert

Hoe was jij zelf als docent?
‘Vroeger was ik een niet al te beste leerling. Het Nederlandse onderwijssysteem paste niet bij wie ik was. Dat heb ik meegenomen in mijn docentschap. Er zijn verschillende manieren waarop je kunt leren: je kunt de Route du Soleil nemen of via achterafweggetjes gaan. Via de Route du Soleil ga je heel snel. Via achterafweggetjes doe je er langer over, maar heb je veel meer gezien en heb je veel meer kennis en ervaring opgedaan. Je moet bij je leerlingen duidelijk maken dat het niet erg is om er iets langer over te doen om bij je einddoel te komen.’

Mis je het docentschap?
‘Ik mis de interactie met mijn studenten en leerlingen enorm. Maar nu heb ik interactie met docenten. En goed onderwijs staat of valt met de docent. Dus ik ben nog steeds bezig met het verbeteren van onderwijs en het helpen van studenten en leerlingen. Want we hebben het materiaal en de middelen die studenten en leerlingen verder kunnen helpen. En als je die middelen hebt, is het zeer zinvol om die zo goed mogelijk uit te leggen of mensen uit het werkveld erover in te lichten, zodat zij er ook daadwerkelijk resultaat mee kunnen boeken.’

Je geeft docenten voorlichting over onze methodes Nederlands. Wat vind je van ons aanbod?
‘We hebben een enorm aanbod aan oefeningen en lesmateriaal. Onze methodes zijn heel toegankelijk en uitgebreid. Dat is een voordeel, want de docent zit nooit zonder hulpmiddelen. Ik kan meer duidelijkheid geven in welk lesmateriaal de docent kan gebruiken en waar die dat vindt.’

‘Ook de ontwikkeling van de digitale mogelijkheden vind ik fantastisch: de methodes die je in Studiereader maakt, de lesplanners, het inzicht in de voortgang van je studenten of leerlingen. Ik was altijd behoorlijk tegen die digitalisering, want ik was bang dat ik vervangen werd door een systeem. Maar je hebt juist veel meer tijd voor de individuele student of leerling, omdat je meer effectieve leertijd overhoudt. Daarnaast denken onze methodes aan heel veel kleine details.’

Kun je daar een voorbeeld van noemen?
‘Wat ik bijvoorbeeld heel mooi vind aan Starttaal Compact is dat er boven een opdracht aangegeven staat hoeveel tijd je ervoor nodig hebt. Dat is een gouden zet. Veel studenten en leerlingen maken een opdracht snel af, maar als erboven staat dat je er veertig minuten voor kunt uittrekken, zijn ze zich ervan bewust dat er echt iets meer wordt gevraagd dan een simpel antwoord.’

Gerelateerde nieuwsberichten

startrekenen mbo - nieuwe rekeneisen
26-01-2022

Digitaal lesmateriaal biedt veel voordelen. Zo kunnen studenten vaak zelfstandig en op hun eigen niveau werken, kijken ze opdrachten zelf na en krijgen ze geautomatiseerde feedback. Als docent heb je zo meer tijd om je studenten te begeleiden. Maar hoe doe je dat als ze achter hun beeldscherm zitten weggedoken? Als het contact met je studenten weg is? Gelukkig kun je digitaal lesmateriaal juist ook inzetten om tot contact en interactie te komen. Hoe? Wij geven je vijf tips.

Economische dimensie burgerschap
25-01-2022

Enkele jaren geleden werd mij gevraagd of ik het keuzedeel ‘Voorbereiding hbo’ wilde geven. Om mij hier enigszins op voor te bereiden, verdiepte ik mij in de factoren die de overstap van het mbo naar het hbo succesvol maken. Uit verschillende studies kwam naar voren dat studievaardigheden als plannen en zelfstandig werken belangrijk zijn. In mijn zoektocht naar hoe ik mijn studenten deze vaardigheden kon aanleren, kwam ik uit bij zelfregulerend leren. Er ging een wereld voor mij open.

Werken bij

Wij benaderen onze werknemers hetzelfde als we het onderwijs benaderen. Zoals we elke leerling passend lesmateriaal willen bieden, zo zoeken we altijd naar de invulling van een functie die het best bij een collega past. 

Activiteiten

Wij leren continu bij. Het liefst een leven lang, want zo kunnen we ons lesmateriaal blijven vernieuwen. Omdat we het belangrijk vinden dat ook jij bij de les blijft, bieden we verschillende workshops, voorlichtingen en cursussen aan. 

Nieuws en achtergronden

Wij houden je graag op de hoogte. Van het laatste nieuws uit de onderwijswereld, maar ook van onze visie, werkwijze en de nieuwste ontwikkelingen van ons lesmateriaal. 


Contact

Of je ons nu belt, mailt of langskomt in Amersfoort: bij ons kun je terecht voor al je vragen. Geen vraag is te veel, geen probleem te groot. Wij ondersteunen je waar we kunnen. Want jij bent de belangrijkste schakel in goed onderwijs.

Onderwijs is altijd in beweging

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in ons lesmateriaal en in het onderwijs.

Contact

Wij helpen je graag en zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 – 17.00 uur.

Uitgeverij Deviant bv
Zuidsingel 13
3811 HA Amersfoort
033 – 46 50 831
info@uitgeverij-deviant.nl

Servicedesk Studiemeter & Studiereader
033 – 46 50 560
servicedesk@uitgeverij-deviant.nl