Hoe ga je aan de slag?
Stap 1:
Vraag je studenten wat zij hebben meegekregen van het uit de hand gelopen protest in Rotterdam van afgelopen vrijdag of van de rellen in andere steden dit weekend. Doe dit door de volgende vragen met je studenten te bespreken:
- Heb je beelden van de rellen gezien? Zo ja, wat dacht je toen je de beelden zag?
- Welk beeld of welke gebeurtenis maakte de meeste indruk op jou? Leg uit waarom.
- Via sociale media zijn oproepen gedaan om te gaan rellen. Kom jij weleens dit soort berichten tegen? Wat vind je ervan dat dit soort oproepen op sociale media worden gedaan?
Stap 2:
Bekijk met je studenten het fragment Aboutaleb: ‘Het was een orgie van geweld’ van NOS, waarin burgemeester Aboutaleb spreekt over de rellen en het geweld in Rotterdam van afgelopen vrijdagavond. Laat je studenten tijdens het kijken en luisteren aantekeningen maken op papier. Bespreek daarna de volgende vragen:
- Wat is er afgelopen vrijdagavond gebeurd in Rotterdam?
- Hoe heeft de situatie in Rotterdam uit de hand kunnen lopen? Bespreek de stappen die Aboutaleb noemt in zijn interview.
Laat je studenten eerst zelf opschrijven welke stappen tot het geweld hebben geleid. Bespreek daarna de stappen die Aboutaleb noemt klassikaal. - Aboutaleb corrigeert zichzelf, door te zeggen: ‘De politie is op verschillende momenten zwaar geattaqueerd door de demonstranten. De relschoppers moet ik zeggen.’ Waarom doet hij dit?
Laat je studenten eerst zelf nadenken over deze correctie en bespreek daarna de reden klassikaal. - Wat vindt Aboutaleb van de situatie van afgelopen vrijdagnacht?
Laat je studenten ook uitleggen hoe ze dit weten door de woorden van Aboutaleb te gebruiken.
Stap 3:
Sluit de les af door te bespreken in hoeverre je studenten zich zorgen maken over rellen zoals die van afgelopen weekend. Bespreek ook wat hun eventuele zorgen zijn.