#Trending: ChatGPT

ChatGPT: een vloek of een zegen?

Afgelopen weken was het veel in het nieuws: het programma ChatGPT. Dankzij kunstmatige intelligentie kan deze chatbot razendsnel vragen beantwoorden en unieke teksten schrijven. Jongeren maken er voor hun huiswerk al graag gebruik van; het is voor docenten immers moeilijk te ontdekken of de tekst door de jongere zelf geschreven is of afkomstig is van de chatbot. Hoe denken jouw studenten over dit nieuwe hulpje: hartstikke handig, of toch niet? Ga erover in gesprek met je studenten met behulp van onze lestips.

#Trending: ChatGPT

dinsdag, 24 januari, 2023

ChatGPT: een vloek of een zegen?

Afgelopen weken was het veel in het nieuws: het programma ChatGPT. Dankzij kunstmatige intelligentie kan deze chatbot razendsnel vragen beantwoorden en unieke teksten schrijven. Jongeren maken er voor hun huiswerk al graag gebruik van; het is voor docenten immers moeilijk te ontdekken of de tekst door de jongere zelf geschreven is of afkomstig is van de chatbot. Hoe denken jouw studenten over dit nieuwe hulpje: hartstikke handig, of toch niet? Ga erover in gesprek met je studenten met behulp van onze lestips.

Hoe ga je aan de slag?

1.  Bekijk het filmpje ‘Hoe weet je nog of een leerling een tekst zelf heeft geschreven’ van EenVandaag (23 december 2022).

2. Bespreek het filmpje klassikaal na aan de hand van de volgende vragen:

  • Wie heeft er weleens gebruikgemaakt van ChatGPT?
  • Waar zou je ChatGPT allemaal voor kunnen gebruiken?
  • Wat zijn de voordelen van het gebruik van ChatGPT?
  • Wat zijn de nadelen van het gebruik van ChatGPT?
  • Hoe zou je teksten die door ChatGPT zijn geschreven kunnen herkennen?

3. Sluit het gesprek af door de volgende stelling klassikaal te bespreken:
Het gebruik van ChatGPT moet verboden worden op scholen.

Wil je nog meer doen met dit onderwerp? Gebruik een van de volgende lesideeën.

Herken de robot
Kies een tekst uit over een nieuwsitem en laat ChatGPT over hetzelfde onderwerp een artikel schrijven. Deel de klas op in groepjes en geef elk groepje beide teksten. Lukt het de groepjes te ontdekken welk artikel is geschreven door de chatbot? Laat ze ook opschrijven of vertellen hoe ze hierachter zijn gekomen.

Verbeter de tekst
Geef ChatGPT zelf de opdracht om een betoog of zakelijke e-mail te schrijven. Laat je studenten de gegenereerde tekst lezen en bespreek klassikaal of de tekst voldoet aan de eisen van een betoog of zakelijke e-mail. Je kunt je studenten de tekst ook laten verbeteren.

#Trending 44: ChatGPT

Downloads

Hieronder kun je het lesmateriaal van deze les kosteloos downloaden:

Met ingang van dit jaar worden de #Trendinglesbrieven niet tweewekelijks, maar eens per maand gepubliceerd.

Schrijf je in voor de #Trending-nieuwsbrief en ontvang de volgende lesbrief kosteloos in je mailbox.