Toetsing als leer- en oefenstrategie
‘Toetsing als leer- en oefenstrategie betekent in de praktijk dat je studenten vragen stelt waarbij zij zich informatie die al eerder is aangeboden moeten herinneren met als doel deze informatie beter te onthouden’ (2019, Wijze lessen, Tim Surma et al). Een voorbeeld hiervan in de methode Startrekenen MBO zijn de exit-tickets die na elke taak aangeboden worden. Hiermee kun je als docent klassikaal testen of studenten de lesstof die tijdens de rekenles aan bod is gekomen hebben onthouden en begrepen. Door een korte vraag of opdracht aan de hele klas aan te bieden, kom je er direct achter wie er nog moeite hebben met de lesstof en is het gemakkelijk die studenten verder te helpen. Studenten krijgen door de inzet van exit-tickets bovendien ook zelf inzicht in wat ze wel en niet van de lesstof begrijpen, waardoor zij ook zelf gerichter om extra uitleg of ondersteuning kunnen vragen.
Summatief toetsen
Als het leerproces voldoende verlengd is en studenten hierdoor de tijd hebben gekregen om rekenvaardigheden onder de knie te krijgen, is het tijd om summatief te toetsen. Studenten laten tijdens deze formele meetmomenten zien of ze een rekenvaardigheid daadwerkelijk beheersen en krijgen hiervoor een waardering in de vorm van een cijfer. Hebben ze een summatieve toets voldoende gemaakt, dan hebben ze een kennisonderdeel afgerond. Een voorbeeld van een summatieve toets in de methode Startrekenen MBO is de afrondende thematoets per niveau.