Focus volgens de makers: Anne-Marie Brunen. ‘Focus geeft houvast’

Met een arbeidsmarkt die continu in beweging is, worden loopbaanlessen steeds belangrijker. Maar hoe motiveer je jongeren om na te denken over zichzelf en hun (toekomstige) werkende leven? We vragen het Anne-Marie Brunen, een van de makers van onze mbo-loopbaanmethode Focus.

Focus volgens de makers: Anne-Marie Brunen. ‘Focus geeft houvast’

dinsdag, 21 november, 2023

Met een arbeidsmarkt die continu in beweging is, worden loopbaanlessen steeds belangrijker. Maar hoe motiveer je jongeren om na te denken over zichzelf en hun (toekomstige) werkende leven? We vragen het Anne-Marie Brunen, een van de makers van onze mbo-loopbaanmethode Focus.

Anne-Marie Brunen - Loopbaan

Hoe zorgt Focus ervoor dat de studenten echt iets hebben aan loopbaanlessen?
‘Als student kan loopbaanonderwijs iets heel abstracts zijn, omdat je moet gaan nadenken over wat je in de toekomst gaat doen, terwijl je op dat moment vooral bezig bent met school en stage. Wat ik zo mooi vind aan Focus is dat de methode echt aansluit op wat er op dat moment speelt in het leven van studenten. We laten ze nadenken over hun opleiding, de stage die ze (gaan) lopen en het beeld dat ze van hun toekomst hebben. Maar we helpen ze ook om nieuwe dingen over henzelf te ontdekken. Via testjes, spellen en gesprekken ontdekken ze bijvoorbeeld waar ze blij van worden, waar hun kwaliteiten liggen en welke mogelijkheden ze hebben. Inzichten waar ze niet alleen in de toekomst profijt van hebben, maar die ze direct helpen om passende keuzes te maken in hun studie en loopbaan.’

Gaat het dan alleen maar om de persoon achter de student? Of komt de student als ‘toekomstig werknemer’ ook aan bod?
‘Natuurlijk komt ook veelvuldig aan bod hoe je toekomst eruitziet, waar je naartoe werkt, in welke omgeving je wilt werken. Maar ook wat voor collega jij bent en hoe je met lastige situaties op het werk om zou gaan. We vinden het daarbij heel belangrijk dat studenten beseffen dat iedereen anders is en andere behoeften en kwaliteiten heeft. Er is dus geen perfecte werknemer. Maar je kunt wel een werknemer worden die weet wat hij wil, om hulp kan vragen en kan bedenken wat hij nodig heeft om werk te doen op een manier die bij hem past. Zo kun je je blijven ontwikkelen, ook in de toekomst. En dat is hartstikke belangrijk, want je loopbaan helemaal uitstippelen, dat kan nu eenmaal niet.’

Maar hoe komen studenten dit allemaal te weten? Is er dan veel theorie?
‘Nee, juist niet. We geloven in de kracht van de student zelf en zien het als onze taak om studenten vooral te motiveren om te ontdekken wat bij hen past en ze te prikkelen met alle mogelijkheden die er zijn. De theorie en uitleg is daarom heel beknopt, en altijd voorzien van veel voorbeelden. Zo hebben we video’s opgenomen met mensen uit het werkveld: een stagiair die vertelt over wat ze leuk vindt aan stagelopen en waar ze tegenaan loopt, een student die ons een inkijkje geeft in zijn toekomstplannen en een werkgever die vertelt over passend gedrag op de werkvloer. Hiermee willen we de studenten aan het denken zetten. Verder gaat de student vooral ‘doen’, wat motiverend werkt: er is veel interactie, er zitten veel (korte) opdrachten in waarbij studenten samenwerken of waarbij ze een spel met elkaar doen.’

 

Noem eens een voorbeeld van zo’n opdracht.
‘Studenten spelen bijvoorbeeld een rollenspel, waarbij ze met elkaar oefenen hoe ze problemen op het werk kunnen oplossen. Het is heel prettig om in de veilige omgeving van het klaslokaal dit soort dingen uit te proberen en ook te zien hoe iedereen het op zijn eigen manier oplost. Ook pitchen studenten hun droombaan, ontvangen ze 360 gradenfeedback van mensen in hun omgeving en bespreken ze met elkaar tegen welke dingen ze opzien in hun stageperiode. Het is zo belangrijk dat studenten van en met elkaar leren. Vaak lopen studenten rond met dezelfde vragen en onzekerheden. Heel waardevol als ze elkaar dan kunnen helpen.’

 

Hoe is het voor de docent om met Focus aan de slag te gaan?
‘Met Focus breng je plezier in je loopbaanlessen. De lessen zijn erop gericht om studenten positieve inzichten te laten opdoen over zichzelf en dat zul je meteen merken in de klas. Focus geeft je loopbaanlessen bovendien meer body, waardoor je als student beter weet wat er van je verwacht wordt. Het geeft je houvast. Ook voor de docent, want met Focus krijg je een kant-en-klare methode met een leerlijn waarbij alle vijf loopbaancompetenties behandeld worden. Daarbij bieden we veel extra materiaal aan, zoals een competentiescan en een digitaal POP (persoonlijk ontwikkelingsplan). We willen de docent echt ontzorgen, zodat die zich kan focussen op het begeleiden van de student. En samen werken we aan hetzelfde doel: studenten helpen om gemotiveerd en met vertrouwen de arbeidsmarkt op te gaan en te doen waar ze goed in zijn en plezier in hebben.’

Wil je meer weten over Focus? Neem een kijkje op de methodepagina.

Gerelateerde nieuwsberichten

04-03-2024

Van 11 tot en met 15 maart vindt de Week van het geld weer plaats. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd rondom het thema ‘Hoe ben jij je GELD de BAAS?’ Ook kun je gratis lesmateriaal downloaden waarmee je leerlingen en studenten uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs kunt helpen leren hoe ze een ware ‘baas’ kunnen worden over hun eigen financiën. Natuurlijk besteden wij in ons lesmateriaal ook aandacht aan omgaan met geld. Met onderstaande voorbeelden kun je direct aan de slag!

13-02-2024

Toen bekend werd dat er in het mbo nieuwe rekeneisen zouden gaan gelden, ging onze rekenredactie direct aan de slag met het ontwikkelen van een gloednieuwe rekenmethode: Startrekenen MBO. Nu deze rekenmethode alweer enkele jaren bestaat, kunnen we eens rustig terugkijken. Dat doen we samen met een van de makers: Jan van Daalen.

Werken bij

Wij benaderen onze werknemers hetzelfde als we het onderwijs benaderen. Zoals we elke leerling passend lesmateriaal willen bieden, zo zoeken we altijd naar de invulling van een functie die het best bij een collega past. 

Activiteiten

Wij leren continu bij. Het liefst een leven lang, want zo kunnen we ons lesmateriaal blijven vernieuwen. Omdat we het belangrijk vinden dat ook jij bij de les blijft, bieden we verschillende workshops, voorlichtingen en cursussen aan. 

Nieuws en achtergronden

Wij houden je graag op de hoogte. Van het laatste nieuws uit de onderwijswereld, maar ook van onze visie, werkwijze en de nieuwste ontwikkelingen van ons lesmateriaal. 


Contact

Of je ons nu belt, mailt of langskomt in Amersfoort: bij ons kun je terecht voor al je vragen. Geen vraag is te veel, geen probleem te groot. Wij ondersteunen je waar we kunnen. Want jij bent de belangrijkste schakel in goed onderwijs.

Onderwijs is altijd in beweging

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in ons lesmateriaal en in het onderwijs.

Contact

Wij helpen je graag en zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 – 17.00 uur.

Uitgeverij Deviant bv
Zuidsingel 13
3811 HA Amersfoort
033 – 46 50 831
[email protected]

Servicedesk Studiemeter & Studiereader
Tel: 033 – 46 50 560
Mail: [email protected]
WhatsApp: 06 – 27408353