Hoe zorgt Focus ervoor dat de studenten echt iets hebben aan loopbaanlessen?
‘Als student kan loopbaanonderwijs iets heel abstracts zijn, omdat je moet gaan nadenken over wat je in de toekomst gaat doen, terwijl je op dat moment vooral bezig bent met school en stage. Wat ik zo mooi vind aan Focus is dat de methode echt aansluit op wat er op dat moment speelt in het leven van studenten. We laten ze nadenken over hun opleiding, de stage die ze (gaan) lopen en het beeld dat ze van hun toekomst hebben. Maar we helpen ze ook om nieuwe dingen over henzelf te ontdekken. Via testjes, spellen en gesprekken ontdekken ze bijvoorbeeld waar ze blij van worden, waar hun kwaliteiten liggen en welke mogelijkheden ze hebben. Inzichten waar ze niet alleen in de toekomst profijt van hebben, maar die ze direct helpen om passende keuzes te maken in hun studie en loopbaan.’
Gaat het dan alleen maar om de persoon achter de student? Of komt de student als ‘toekomstig werknemer’ ook aan bod?
‘Natuurlijk komt ook veelvuldig aan bod hoe je toekomst eruitziet, waar je naartoe werkt, in welke omgeving je wilt werken. Maar ook wat voor collega jij bent en hoe je met lastige situaties op het werk om zou gaan. We vinden het daarbij heel belangrijk dat studenten beseffen dat iedereen anders is en andere behoeften en kwaliteiten heeft. Er is dus geen perfecte werknemer. Maar je kunt wel een werknemer worden die weet wat hij wil, dat hij om hulp kan vragen en kan bedenken wat hij nodig heeft om werk te doen op een manier die bij hem past. Zo kun je je blijven ontwikkelen, ook in de toekomst. En dat is hartstikke belangrijk, want je loopbaan helemaal uitstippelen, dat kan nu eenmaal niet.’