Youssef: docent en grote broer

Youssef Amakran. Fotograaf, blogger, wereldreiziger, mensenvriend, optimist, enthousiasteling. Maar vooral ook: docent. Als praktijkonderwijsdocent op het Rotterdamse Olympia College komt Youssef Amakran meerdere leerlingen tegen in zijn klas die het thuis niet zo breed hebben. Hoe ga je daar als docent mee om? Hoe kun je met je leerlingen het gesprek aangaan over geld? Youssef vertelt zijn persoonlijke verhaal in de nieuwe editie van het Uitgeverij Deviant Magazine.

Youssef: docent en grote broer

donderdag, 25 januari, 2024

Youssef Amakran. Fotograaf, blogger, wereldreiziger, mensenvriend, optimist, enthousiasteling. Maar vooral ook: docent. Als praktijkonderwijsdocent op het Rotterdamse Olympia College komt Youssef Amakran meerdere leerlingen tegen in zijn klas die het thuis niet zo breed hebben. Hoe ga je daar als docent mee om? Hoe kun je met je leerlingen het gesprek aangaan over geld? Youssef vertelt zijn persoonlijke verhaal in de nieuwe editie van het Uitgeverij Deviant Magazine.

Ooievaarspas

Youssef is docent van jongeren met een zeer diverse achtergrond. Leerlingen uit verschillende landen, met verschillende culturen. Voor veel docenten kan dat een drempel zijn om voor de klas te staan, maar voor Youssef is het de normaalste zaak van de wereld. Hij groeide zelf op in de Haagse Schilderswijk, een diverse wijk bij uitstek: ‘Daar kom je een afspiegeling van de samenleving tegen. Ik vind het fijn om dat ook in de klas terug te zien. En door mijn eigen achtergrond kan ik natuurlijk ook veel beter de leefwereld en belevingswereld van mijn leerlingen begrijpen.’

Het zorgt ervoor dat Youssef weet dat de financiële situatie van zijn leerlingen thuis er niet altijd even rooskleurig uitziet. Niet dat hij zelf uit een heel arm gezin komt, maar zijn vader moest wel de hand stevig op de knip houden. ‘Mijn vader was altijd heel zuinig met geld, want we hadden het niet zo breed. Ik had vroeger bijvoorbeeld een Ooievaarspas. Dat was een pas die je van de gemeente kreeg en waarmee je recht had op korting op sporten of andere sociale activiteiten. Het zou zomaar kunnen zijn dat mijn leerlingen ook zo’n pas hebben.’

Ooievaarspas
Youssef Amakran staat op de brug

Scherpe blik

Omdat Youssef weet welke impact geld – en dan vooral een tekort eraan – kan hebben op iemands leven, probeert hij altijd te achterhalen hoe zijn leerlingen het thuis hebben. Dat doet hij in eerste instantie door goed te kijken naar eventuele signalen: ‘Ik probeer om op bepaalde zaken te letten. Als een leerling elke dag dezelfde trui aanheeft of consequent geen ontbijt of lunch mee naar school neemt, is dat voor mij wel een indicator dat het misschien niet zo goed gaat thuis. Wat ik fijn vind op onze school is dat we een hoekje hebben waarin voor ontbijt wordt gezorgd. Leerlingen die daarvoor in aanmerking komen, kunnen daar gaan zitten om iets te eten. Als ik daar een leerling van mij zie, weet ik dat die het thuis waarschijnlijk niet zo breed heeft.’

Youssefs scherpe blik kan hem al veel inzicht geven. Toch doet hij meer om erachter te komen wie zijn leerlingen zijn. ‘Ik hou ervan om te observeren, analyseren, en daarna op zoek te gaan naar de mens, de persoonlijkheid.’ Het observeren van zijn leerlingen is voor Youssef dan ook geen doel op zich, maar vooral een middel om zijn leerlingen te leren kennen.

‘Hé, broer!’

En om zijn leerlingen te leren kennen, moeten zijn leerlingen Youssef óók kennen: ‘Een relatie opbouwen met je leerlingen is de basis van onderwijssucces. Als je geen relatie met ze opbouwt, dan wordt het heel moeilijk om ze met je mee te krijgen.’ Zijn leerlingen mogen Youssef dan ook alles vragen. ‘De klas is een soort van safe zone voor mij. Ik geloof dat wanneer je je als docent openstelt voor je leerlingen, zij zich ook open durven stellen voor jou. Als het over financiën gaat, vertel ik bijvoorbeeld wat ik weleens heb verdiend met een bijbaan. Of hoe ik vroeger met geld omging: wat ik beter anders had kunnen doen en waar ik lering uit heb getrokken.’

Zijn aanpak voelt goed voor Youssef. Het is zijn manier om zijn klas voor zich te winnen. Zonder machtsvertoon, maar door te laten zien dat hij op hetzelfde niveau staat als zijn leerlingen: ‘Dan gaan ze je zien als gelijke en durven ze meer te vertellen. Naast docent ben je tegelijkertijd ook een soort van grote broer van ze. Natuurlijk, ze mogen niet ‘hé, broer!’ naar me roepen. Ze moeten me wel nog gewoon aanspreken met ‘meneer Amakran’. Maar ik wil wel dat ze zich bij mij veilig voelen om met elkaar in gesprek te gaan.’

Youssef Amakran loopt op een trap

Impact maken

En dat doen ze veel, met elkaar praten. Tijdens de gesprekken in de klas is het vooral aan de leerlingen zelf om te ontdekken wat goed is en wat niet: ‘Ik zie bijvoorbeeld dat er leerlingen zijn die geïnteresseerd zijn in vapen. Hierover probeer ik in de klas gesprekken te voeren. Mijn eigen mening neem ik daarin niet mee, want ik wil ze niet de les lezen. Wat ik vooral hoop is dat leerlingen tijdens zo’n gesprek samen na gaan denken over zo’n onderwerp. Dat ze elkaar kunnen onderwijzen in wat goed is en wat niet. En dus niet dat ik hun de les lees.’

Youssef is inmiddels op de plek waar hij hoort te zijn. Voor de klas. Waar hij impact kan maken. ‘Op de leiders van morgen, de verpleegkundigen van morgen. De advocaten van morgen, de automonteurs van morgen. Op iedereen die we nodig hebben in de samenleving. Die ben je aan het opleiden, die ben je aan het begeleiden, aan het inspireren. Als docent heb je echt het gevoel dat je het verschil kunt maken voor een leerling.’

Uitgeverij Deviant Magazine

Wil je het hele artikel over Youssef lezen? Abonneer je dan op het Uitgeverij Deviant Magazine. Hierin vind je niet alleen Youssefs verhaal, maar nog veel meer verdiepende artikels, persoonlijke verhalen en inspirerende tips.

Als educatieve uitgeverij met hart voor onderwijs willen we meer met je delen dan we in onze methodes kwijt kunnen. Daarom geven we twee keer per jaar het Uitgeverij Deviant Magazine uit, een tijdschrift vol ideeën, inspirerende voorbeelden en persoonlijke verhalen over en uit het onderwijs. In elke editie staat een ander thema centraal.

Alle edities van het Uitgeverij Deviant Magazine zijn online te lezen. Wil je het tijdschrift op je deurmat krijgen? Abonneer jedan en we sturen het je toe. Kosteloos, natuurlijk.

Gerelateerde nieuwsberichten

27-09-2023

Als je jong bent, ben je ontzettend ontvankelijk voor de verkooppraatjes van die snelle influencers, die precies weten hoe ze je moeten verleiden. Docent Amin Asad ziet dan ook dat zijn studenten door influencers worden verleid om the good life te leven, met de nieuwste sneakers, Rolexen en lekker eten. Maar nu is het niet de tijd om rond te lopen met dure schoenen. Nu is het tijd om de mouwen op te stropen en te knallen.

Werken bij

Wij benaderen onze werknemers hetzelfde als we het onderwijs benaderen. Zoals we elke leerling passend lesmateriaal willen bieden, zo zoeken we altijd naar de invulling van een functie die het best bij een collega past. 

Activiteiten

Wij leren continu bij. Het liefst een leven lang, want zo kunnen we ons lesmateriaal blijven vernieuwen. Omdat we het belangrijk vinden dat ook jij bij de les blijft, bieden we verschillende workshops, voorlichtingen en cursussen aan. 

Nieuws en achtergronden

Wij houden je graag op de hoogte. Van het laatste nieuws uit de onderwijswereld, maar ook van onze visie, werkwijze en de nieuwste ontwikkelingen van ons lesmateriaal. 


Contact

Of je ons nu belt, mailt of langskomt in Amersfoort: bij ons kun je terecht voor al je vragen. Geen vraag is te veel, geen probleem te groot. Wij ondersteunen je waar we kunnen. Want jij bent de belangrijkste schakel in goed onderwijs.

Onderwijs is altijd in beweging

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in ons lesmateriaal en in het onderwijs.

Contact

Wij helpen je graag en zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 – 17.00 uur.

Uitgeverij Deviant bv
Zuidsingel 13
3811 HA Amersfoort
033 – 46 50 831
[email protected]

Servicedesk Studiemeter & Studiereader
Tel: 033 – 46 50 560
Mail: [email protected]
WhatsApp: 06 – 27408353