De gezichten achter... de servicedesk

Wat als je een vraag hebt over een van onze methodes? Wat als je aan de slag wilt met ons lesmateriaal, maar niet weet hoe? Dan staan onze servicedeskmedewerkers altijd voor je klaar. Wie dat zijn, kom je te weten in ‘De gezichten achter … de servicedesk. Maak kennis met twee van onze kanjers op de servicedesk: Noah en Noah. 

De gezichten achter... de servicedesk

maandag, 29 augustus, 2022

Wat als je een vraag hebt over een van onze methodes? Wat als je aan de slag wilt met ons lesmateriaal, maar niet weet hoe? Dan staan onze servicedeskmedewerkers altijd voor je klaar. Wie dat zijn, kom je te weten in ‘De gezichten achter … de servicedesk. Maak kennis met twee van onze kanjers op de servicedesk: Noah en Noah. 

Jullie heten allebei Noah, maar in ons medewerkersportaal staat Winesh en Anthonia bij jullie foto’s. Hoe zit dat?

Ik ben een ‘halfbloedje’: ik heb een Surinaamse moeder en een Nederlandse vader. Mijn naam is best moeilijk uit te spreken voor Nederlanders. Want je spreekt het niet uit als ‘Winesh’, maar als ‘Vinish’. En mijn volledige naam is nóg moeilijker uit te spreken. Mijn moeder noemde mij vroeger ‘Vín’ en mijn pa maakte daar Wim van. Uiteindelijk werd het No, van Noah, omdat dat best een algemene naam is. Ik was zo’n negen jaar toen ik door mijn vader Noah werd genoemd, en zo ging ik me ook voorstellen op school. Mijn vrienden en leraren kenden me op een gegeven moment dus als Noah.

Mijn doopnaam is Anthonia en mijn roepnaam is Noah. Op alle brieven die binnenkomen, van de Belastingdienst of de bank, staat Anthonia, maar ik heet dus gewoon Noah.

Wat deden jullie voordat jullie op de servicedesk van Uitgeverij Deviant kwamen werken? Wanneer zijn jullie hier begonnen? 

Voordat ik bij Uitgeverij Deviant kwam, had ik twee banen. In de avonduren was ik bezorger bij een koeriersbedrijf, maar mijn hoofdbaan was als verkoper bij een telecommunicatiebedrijf. Ik was heel goed in wat ik deed, en ze wilden me ook niet weg hebben, maar je moest er mensen echt iets aansmeren. Op een gegeven moment kwam ik bij een oudere mevrouw – en dat was voor mij echt een eye opener; ze was heel aardig, ze had een theetje voor me gezet, ik kreeg koekjes van haar. Maar de bedoeling was dat ik haar contract zou verlengen en ‘verbeteren’. Terwijl ze bijna geen tv keek en alleen maar Whatsapp gebruikte. Toen heb ik haar de waarheid gezegd: ga weg bij ons en zoek iets dat beter bij je past. Dat kost je dertig euro in plaats van honderddertig. Ze gaf me een knuffel en bedankte me voor mijn eerlijkheid. Terug op kantoor kreeg ik knallende ruzie met mijn leidinggevende, omdat ik dit had gedaan, en toen zei ik: ‘Weet je wat, ik stop ermee.’ Toen ging ik hier solliciteren.

Waarom bij Uitgeverij Deviant?

Ik hou van babbelen, maar ik wilde mensen ook helpen. Écht helpen. De mensen die naar de servicedesk van Uitgeverij Deviant bellen, zijn vooral docenten en studenten die het lesmateriaal daadwerkelijk nodig hebben. Ik hoef dus niemand iets aan te smeren, maar kan wel helpen met het oplossen van problemen.

Bijna drie jaar geleden. We zijn op dezelfde dag, op zes januari 2020, begonnen. Ik deed hiervoor modellenwerk, zo’n vijf jaar lang. Daarvoor heb ik best lang in Milaan gewoond, in Londen, Parijs; de grote modesteden. Na vijf jaar was ik wel klaar met uit de koffer leven, dus ging ik terug naar huis. Toen vroeg mijn zus, die toen ook bij Uitgeverij Deviant werkte, of ik niet bij haar wilde komen werken. Dat wilde ik wel.

Wat was je eerste indruk van de servicedesk?

We kwamen in een warm nest terecht met hele leuke collega’s. Het beeld dat ik van een servicedesk had – veel drukte en de hele dag door chaos – viel in één keer weg. Want we nemen ook echt de tijd om de docenten en studenten te helpen. Het is niet zo dat je na vier minuten een telefoontje moet hebben afgerond. Je werkt rustig, echt klantgericht, dus dat beviel me zeker.

Je werkt ook andere werkzaamheid in. Hoe vind je dat?

Ik vind het mooi om dat te kunnen doen, omdat we zelf ook ooit op dat punt hebben gestaan. En omdat we echt heel weinig verloop hebben. Veel van onze vaste krachten blijven en sinds wij hier werken zijn ook alle tijdelijke krachten gebleven. Dus dan is het extra leuk om iemand goed in te werken.

Waar ligt dat aan, dat iedereen wil blijven?

We kunnen ten eerste fijn met elkaar werken. Als ik ergens niet uitkom, kan ik altijd aan iemand vragen: ‘Hé, hoe fiks je dit?’ Maar daarnaast babbelen en lachen we veel. Ook als we thuiskomen, sturen we elkaar nog appjes.

Ik denk ook dat het een samenkomst is van het bedrijf en ons team. Uitgeverij Deviant is een heel leuk, ruimdenkend, vrij bedrijf. En wij hebben een grote teamspirit. Wij zijn voor mijn gevoel ook echt vrienden, niet alleen collega’s.