DOEN volgens de makers: Ruud van den Belt

DOEN, onze nieuwe mbo-methode Nederlands. Met DOEN gaan we het even helemaal anders doen. Waarom? Om het plezier weer terug te krijgen, bij studenten én docenten. Ruud van den Belt, onze uitgever Nederlands, legt uit hoe we dat willen bereiken: ‘Als je de vaardigheden combineert, dan worden de opdrachten natuurlijker, realistischer, efficiënter.’

DOEN volgens de makers: Ruud van den Belt

donderdag, 16 november, 2023

DOEN, onze nieuwe mbo-methode Nederlands. Met DOEN gaan we het even helemaal anders doen. Waarom? Om het plezier weer terug te krijgen, bij studenten én docenten. Ruud van den Belt, onze uitgever Nederlands, legt uit hoe we dat willen bereiken: ‘Als je de vaardigheden combineert, dan worden de opdrachten natuurlijker, realistischer, efficiënter.’

‘We hebben het afgelopen jaar een analyse gemaakt van alle mbo-methodes Nederlands die er zijn. We doen allemaal hetzelfde: we bouwen vanaf het begin cursorisch, dus per vaardigheid, op richting het examen. Maar dat is het ‘m juist: taal, natuurlijke taal, is niet cursorisch. Nederlands is niet cursorisch. Daarom wijkt DOEN op drie punten echt wezenlijk af van andere methodes Nederlands.’

1. Productieve vaardigheden gecombineerd
‘Ten eerste gaan we de vaardigheden gecombineerd aanbieden. In het mbo zijn we met z’n allen zo afgestapt van de vraag wat nou eigenlijk een goede manier is van het aanbieden van Nederlands. Als je de vaardigheden combineert, dan worden de opdrachten natuurlijker, realistischer, efficiënter. Doordat je op verschillende terreinen werkt, haal je meer leerwinst. De lesstof beklijft beter. En het is ook een stuk minder saai voor die studenten.’

‘We willen ze vooral de productieve vaardigheden – spreken, gesprekken voeren, schrijven – leren door die dicht bij zichzelf te houden. Hierdoor maak je het vak relevanter, doordat je laat zien dat je taal altijd nodig hebt, dat taal en communicatie constant aanwezig zijn: in het kijken naar jezelf, in alles wat je elke dag doet, in de samenleving en straks in je toekomstige beroep. Hopelijk maakt dat de docent uiteindelijk ook weer gemotiveerd om actief les te geven.’

Ruud met handen samen

Noem eens een voorbeeld
‘In deel twee, ‘Burger zijn’, staat een taak die heet: ‘Wat moet je?’ Dit gaat over correspondentie met officiële instanties. Als je het zo hoort, klinkt dat echt dodelijk saai. Maar door de aankleding ervan en door het naar de student toe te trekken, wordt het relevant. Het narratief is: er valt een brief op de mat. Wat doe je dan? Doe je niks, dan kan dat consequenties hebben. Studenten moeten die brief goed lezen om de vragen erbij te kunnen beantwoorden. We gaan niets vragen over wie de afzender is, het gaat echt om de boodschap van de brief: wat zijn de gevolgen ervan? Denk bijvoorbeeld aan je zorgverzekering: je hebt een betalingsachterstand en je moet gaan bellen. Als je niet belt, krijg je een incassobureau op je dak en ben je niet verzekerd. Dat is het gevolg ervan. In dit geval moeten je studenten samen een gesprek gaan voeren om tot een oplossing te komen.’

2. Fictie = betere leesvaardigheid
‘Met DOEN willen we dus vooral de taalproductie verbeteren. Lezen is voornamelijk relevant om de opdracht te kunnen uitvoeren. Toch bieden we zeker ook leesvaardigheidsoefening aan. Dat doen we door middel van fictie. Volgens het ministerie moeten we mbo’ers enkel opleiden om zakelijke teksten te kunnen lezen. Maar waarom? In de media hebben we het er constant over dat het slecht gaat met de leesvaardigheid. Vind je het gek als we alleen maar zakelijke teksten aanbieden? Daarom bieden we in DOEN gewoon fictie aan voor het oefenen met leesvaardigheid. Hierin staat de mooie taal, dat zijn de rijkere teksten.’

‘Daarnaast kunnen studenten oefenen met lezen in onze digitale leeromgeving. Daarin staan honderden lees- en luisterteksten op niveau 2F en 3F. Dit aanvullende digitale oefenmateriaal krijgen ze er allemaal bij. Of een student leesvaardig genoeg is of niet, zie je als docent snel genoeg.

3. Creatief schrijven
‘Dat is er ook eentje die door het ministerie niet in de exameneisen is opgenomen, terwijl creatief schrijven juist fijn is om schrijfvaardigheid te oefenen. Een van de taken in DOEN gaat bijvoorbeeld over een leegstaand pand in je gemeente. Daar mag je een invulling aan geven: welke functie krijgt dat pand? Als student ga je dat bedenken: je kunt gaan tekenen, je kunt erover nadenken, je gaat een plan schrijven. Hierbij spreken we de creativiteit van de studenten aan. Creatief schrijven is laagdrempelig voor studenten, het heft deels hun schrijfangst op. Je schrijft niet voor de docent, je schrijft vrijer.’

Liever geen examen dan?
‘Jawel, het is een mbo-methode en het mbo sluit je altijd af met een examen.  En ik wil dat ze dat met een positief resultaat afsluiten. Daarom staan in deel vier van de methode, ‘Geslaagd zijn’, ook verschillende oefenexamens. Maar DOEN is niet vanaf het begin aan het opbouwen naar het examen en er telkens op aan het wijzen van: ‘Hé, gasten, over een jaartje heb je een examen. Dus kijk daar alvast eens naar!’ Dat doen we niet in de methode. Als je er in de methode al gelijk vanaf pagina één begint met het examen, dan hebben die gasten gewoon al nul zin om te starten.’

Concluderend: wat is het doel van DOEN?
‘Ik wil dat docenten via DOEN weer zin krijgen in lesgeven, doordat hun studenten zonder al te veel weerzin gewoon bezig zijn met Nederlands. Ze kunnen al best veel maar zijn vooral bezig met het leren van hun vak. Ze hebben zo veel talent en kennis: ze hebben al twaalf jaar het vak Nederlands gehad. Het zit er dus in, met DOEN willen we het eruit halen. En dat doe je door gewoon te dóén.’

 Wil je meer weten over DOEN? Neem een kijkje op de methodepagina.

Gerelateerde nieuwsberichten

04-04-2024

Burgerschap Compact is onze volledig digitale burgerschapsmethode voor het mbo. Burgerschap Compact is perfect voor klassen met weinig lesuren: studenten werken namelijk grotendeels zelfstandig en online aan de lesstof. Wat maakt de methode nou zo goed? We vroegen het aan Marlies Peeters. Zij heeft als projectleider een belangrijke rol gehad in de ontwikkeling van Burgerschap Compact.

05-03-2024

Startrekenen in English is ons nieuwe Engelstalige rekenprogramma waarin studenten domeingericht kunnen oefenen met alle vaardigheden uit de rekeneisen. De oefenstof biedt stapsgewijze oefening richting het eindniveau aan. Vanaf nu kun je gebruikmaken van Startrekenen in English. Wil je meer weten? Kom dan naar onze docentendag of volg de online sessie.

Werken bij

Wij benaderen onze werknemers hetzelfde als we het onderwijs benaderen. Zoals we elke leerling passend lesmateriaal willen bieden, zo zoeken we altijd naar de invulling van een functie die het best bij een collega past. 

Activiteiten

Wij leren continu bij. Het liefst een leven lang, want zo kunnen we ons lesmateriaal blijven vernieuwen. Omdat we het belangrijk vinden dat ook jij bij de les blijft, bieden we verschillende workshops, voorlichtingen en cursussen aan. 

Nieuws en achtergronden

Wij houden je graag op de hoogte. Van het laatste nieuws uit de onderwijswereld, maar ook van onze visie, werkwijze en de nieuwste ontwikkelingen van ons lesmateriaal. 


Contact

Of je ons nu belt, mailt of langskomt in Amersfoort: bij ons kun je terecht voor al je vragen. Geen vraag is te veel, geen probleem te groot. Wij ondersteunen je waar we kunnen. Want jij bent de belangrijkste schakel in goed onderwijs.

Onderwijs is altijd in beweging

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in ons lesmateriaal en in het onderwijs.

Contact

Wij helpen je graag en zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 – 17.00 uur.

Uitgeverij Deviant bv
Zuidsingel 13
3811 HA Amersfoort
033 – 46 50 831
[email protected]

Servicedesk Studiemeter & Studiereader
Tel: 033 – 46 50 560
Mail: [email protected]
WhatsApp: 06 – 27408353