Gut Gemacht! Gastronomie & Tourismus - Volgens de makers

Een nieuwe methode in de Gut Gemacht!-lijn komt op de markt! Vanaf studiejaar 2024-2025 kunnen horeca- en toerismeopleidingen Gut Gemacht! Gastronomie & Tourismus gaan inzetten. Is deze nieuweling net zo goed als haar Gut Gemacht!-zussen? Linda Harshagen, maker van Gut Gemacht!, vindt van wel. Waarom? We vragen het haar.

Gut Gemacht! Gastronomie & Tourismus - Volgens de makers

dinsdag, 28 november, 2023

Een nieuwe methode in de Gut Gemacht!-lijn komt op de markt! Vanaf studiejaar 2024-2025 kunnen horeca- en toerismeopleidingen Gut Gemacht! Gastronomie & Tourismus gaan inzetten. Is deze nieuweling net zo goed als haar Gut Gemacht!-zussen? Linda Harshagen, maker van Gut Gemacht!, vindt van wel. Waarom? We vragen het haar.

Linda, hoe is het om deze nieuwe methode te ontwikkelen?
‘Het is ontzettend leuk om te maken. Het streven is dat we Gut Gemacht! Transport & Logistik evenaren, want die methode is in onze ogen ontzettend geslaagd. En dat gaat wel lukken!’

Lijkt Gut Gemacht! Gastronomie & Tourismus op de andere methodes in de Gut Gemacht!-lijn?
‘De opbouw en doelen van de nieuwe Gut Gemacht! zijn hetzelfde als bij Gut Gemacht! Transport & Logistik. Alleen de onderwerpen zijn natuurlijk helemaal anders. Er zijn vier thema’s die de studenten langs verschillende werkplekken brengen. Hier leren ze Duits communiceren binnen een werkgerelateerde context. En dat is natuurlijk geweldig: je leert een taal en je kunt er gelijk mee aan de slag.’

Welke plekken zijn dat?
‘In thema één gaan studenten met een reisleider mee op skivakantie. Die begeleidt toeristen tijdens een busreis naar een ski-oord en een skihotel. In thema twee gaan we een café runnen, waarin de medewerkers een verstandelijke beperking hebben. En de eindtaak van dit thema vindt plaats in een strandcafé In thema drie staat een familievakantie in een zonnig oord centraal: we nemen de student mee tijdens een vliegreis naar en het verblijf in een vakantieresort met zwembad. Als we zijn uitgezwommen, gaan we de serieuze kant uit: in het laatste thema laten we namelijk een conferentie in een businesshotel zien. We volgen een manager, die dit congres in goede banen moet leiden. Want dat moet wel allemaal smooth verlopen.’

Een tekening van Mirjam Vissers van een hotel

Wat leren studenten allemaal tijdens deze reizen?
‘Leidend is wat er in de kwalificatiedossiers staat. Dat is een gigantische lijst. Zo moeten studenten de sfeer op de werkvloer kunnen bewaken, klachten kunnen afhandelen, in verschillende situaties klantgesprekken kunnen voeren. Al deze punten verwerken we in de vier thema’s, zodat studenten die allemaal kunnen afvinken.’

Noem eens enkele voorbeelden hiervan in Gut Gemacht! Gastronomie & Tourismus.
‘Tijdens de ski-reis van thema één leren studenten hoe je reizigers moet in- en uitchecken in het hotel. Of hoe ze vragen beantwoorden over een excursie die je klanten hebben geboekt. In het café  van thema twee leren studenten hoe ze klanten moeten bedienen: hoe begeleid je mensen naar een tafeltje, hoe geef je ze de kaart? Thema drie gaat ook over afhandelen van klachten. Tijdens een vliegreis of een verblijf in zo’n all-you-can-eat-hotel kan natuurlijk van alles en nog wat misgaan. Hoe los je dat op? Zo proberen we alle facetten binnen horeca en toerisme te behandelen. Ook proberen we ons te richten tot verschillende opleidingen.’

In onze Good Job!-methodes Engels is de spraakherkenningsfunctie een succes. Zit die functie ook in Gut Gemacht! Gastronomie & Tourismus?
‘Jazeker! Tijdens de ontwikkeling van de andere methodes van Gut Gemacht! bestond deze spraakherkenningsfunctie nog niet. Die hebben we er later in toegevoegd, maar toen kon de functie niet meer door de methode heen worden gevlochten. In Gut Gemacht! Gastronomie & Tourismus kon dat wel: we hebben de spraakherkenning echt in de verschillende thema’s kunnen verweven. En dat is fantastisch!’

Een tekening van Mirjam Vissers van een vliegtuig

Waarom is dat zo fantastisch?
‘We gebruiken de spraakherkenningsfunctie in verschillende en afwisselende opdrachten. Zo moeten studenten bijvoorbeeld uitspreken wat ze op een afbeelding zien. Hierbij moeten ze kiezen uit meerdere mogelijkheden. Maar onze spraakherkenning wordt vooral gebruikt als voorbereiding op de (klassikale) spreekoefeningen. Dan is het fijn als je de zinnen die je gaat gebruiken alvast kunt oefenen; in een veilige omgeving, lekker achter je laptop, niemand die meeluistert. Want praten in een vreemde taal is gewoon doodeng. Met onze spraakherkenning verlagen we die drempel drastisch. En dat is supergoed!’

 

Spraakherkenning helpt dus vooral studenten. Zijn er ook functionaliteiten waarvan docenten gebruik kunnen maken?
‘Ja, een fijne functionaliteit vind ik dat je als docent eigen materiaal kunt toevoegen in onze digitale leeromgeving. Dat kan een video zijn of een extra woordenlijst, of misschien een opdracht. Gaat het thema bijvoorbeeld in op de gang van zaken in een hotel, en heb je alleen maar horecastudenten, dan kun je met eigen materiaal meer aandacht schenken aan bijvoorbeeld de bediening. Zeker als je met zo’n specifieke beroepsgroep werkt, is dat heel fijn.’

 

Gerelateerde nieuwsberichten

21-11-2023

Schokland is vernieuwd! Welke verbeteringen zijn er in onze succesvolle burgerschapsmethode doorgevoerd? En wat is er hetzelfde gebleven? Ron Visser, redacteur burgerschap bij Uitgeverij Deviant, vertelt het.

21-11-2023

Met een arbeidsmarkt die continu in beweging is, worden loopbaanlessen steeds belangrijker. Maar hoe motiveer je jongeren om na te denken over zichzelf en hun (toekomstige) werkende leven? We vragen het Anne-Marie Brunen, een van de makers van onze mbo-loopbaanmethode Focus.

Werken bij

Wij benaderen onze werknemers hetzelfde als we het onderwijs benaderen. Zoals we elke leerling passend lesmateriaal willen bieden, zo zoeken we altijd naar de invulling van een functie die het best bij een collega past. 

Activiteiten

Wij leren continu bij. Het liefst een leven lang, want zo kunnen we ons lesmateriaal blijven vernieuwen. Omdat we het belangrijk vinden dat ook jij bij de les blijft, bieden we verschillende workshops, voorlichtingen en cursussen aan. 

Nieuws en achtergronden

Wij houden je graag op de hoogte. Van het laatste nieuws uit de onderwijswereld, maar ook van onze visie, werkwijze en de nieuwste ontwikkelingen van ons lesmateriaal. 


Contact

Of je ons nu belt, mailt of langskomt in Amersfoort: bij ons kun je terecht voor al je vragen. Geen vraag is te veel, geen probleem te groot. Wij ondersteunen je waar we kunnen. Want jij bent de belangrijkste schakel in goed onderwijs.

Onderwijs is altijd in beweging

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in ons lesmateriaal en in het onderwijs.

Contact

Wij helpen je graag en zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 – 17.00 uur.

Uitgeverij Deviant bv
Zuidsingel 13
3811 HA Amersfoort
033 – 46 50 831
[email protected]

Servicedesk Studiemeter & Studiereader
Tel: 033 – 46 50 560
Mail: [email protected]
WhatsApp: 06 – 27408353